Rušení tratí

SŽDC nepouští dopravce na rušené lokálky

SŽDC nepouští dopravce na rušené lokálky

Správa železniční cesty (SŽDC) přestala pouštět dopravce na lokální tratě, které chce zrušit. Během jara jim přestala až na výjimky přidělovat takzvanou kapacitu trati, takže musejí rušit plánované jízdy. Dopravci se začali obracet se stížnostmi na Drážní úřad a zatím ve dvou ze tří případů uspěli.

„Faktické uzavření se dotýká deseti až dvaceti tratí,“ uvedl mluvčí SŽDC Pavel Halla. Připustil však, že uzavření lokálek je možná jen dočasné. „Drážní úřad s tím nesou-hlasí, takže nakonec možná budeme nuceni kapacitu přidělovat,“ řekl.

V České republice jsou desítky tratí ve správě SŽDC, po nichž sice nejezdí pravidelné osobní vlaky, ale využívají je alespoň víkendové turistické vlaky nebo příležitostné nákladní spoje. „Využíváme možnosti, kterou podle legislativy máme, a nepřidělujeme kapacitu dopravcům, kteří neslouží dopravní obslužnosti,“ řekl Pavel Halla.

Opatření podle Pavla Hally zhruba kopíruje seznam lokálek navržených na zrušení. SŽDC se chce vzdát až 28 tratí, z nichž jedenáct je ve správním řízení o zrušení. To je poměrně složitý proces a konečné slovo v něm má ministerstvo dopravy. Omezení dopravy se týká například trati Děčín – Oldřichov, kam kvůli nepřidělené kapacitě už nebude jezdit ČD Cargo. Od začátku dubna muselo odřeknout už několik jízd.

„To naše opatření souvisí s redukcí peněz na údržbu. Dostali jsme pro letošek skoro o miliardu méně, přitom každá taková jízda nás stojí údržbu v řádu desetitisíců a vydělá třeba jen 1500 Kč,“ uvedl Pavel Halla. Ze Státního fondu dopravní infrastruktury dostala SŽDC na údržbu tratí pro letošek 7,4 miliardy Kč, v předchozích letech to bylo podle dostupných informací okolo osmi miliard.

Rozhodnutí vzbuzuje kritiku

„U SŽDC panuje přesvědčení, že i když jsou lokálky nenákladné, díky jejich zrušení by železniční doprava pookřála a začala sama od sebe prosperovat,“ řekl Karel Mikolášek z Konzultační dopravní společnosti, která řídí víkendovou dopravu na třech tratích na severozápadě Čech. Jednání SŽDC je podle něj protiprávní a vykazované náklady na údržbu mnohonásobně nadsazené. Se stížnostmi se na Drážní úřad zatím obrátili spíše menší dopravci, zatímco velcí zatím většinou vyčkávají.

(čtk)

spinner