4. srpna 2011
Státní fond dopravní infrastruktury dostane v příštím roce ze státního rozpočtu 37 miliard Kč, tedy o čtyři miliardy Kč více než letos. Je tak splněna podmínka koaliční smlouvy, aby tento objem neklesl, řekl minulý týden po jednání vlády premiér Petr Nečas. SFDI získává vedle peněz z národních zdrojů také prostředky z výběrů mýtného a z unijních dotačních programů.
Ministr dopravy Pavel Dobeš je ovšem nadále nespokojen s tím, že pro resort dopravy by mělo být na příští rok vyčleněno jen 20,8 miliardy Kč. To jsou zhruba dvě třetiny toho, co sliboval původní výhled, zdůraznil.
Optimální státní příspěvek resortu dopravy ministr vyčíslil na zhruba 48 miliard Kč ročně. Resort podle něj nepotřebuje finanční prostředky zdaleka jen na novou dopravní výstavbu. U staveb za 29 miliard Kč už byly dokončeny soutěže dodavatelů a není možné je vypovědět; s výstavbou těchto projektů se přitom dosud nezačalo. Nasmlouvané projekty je vhodné stavět co nejrychleji, protože s přibývajícím zpožděním se mohou prodražovat, upozornil Pavel Dobeš.
Významnější je však podle něj případná ztráta způsobená neschopností čerpat unijní peníze z operačního programu Doprava. „Pokud škrtnete korunu na dopravě, můžete škrtat dvě až tři koruny z peněz Evropské unie,“ řekl. Rozpočet na příští rok tak podle něj může resort připravil o 19 až 40 miliard Kč z evropských peněz.
V budoucnu podle něj dokonce hrozí, že Česká republika nebude schopna vynakládat peníze ani na přípravu nových staveb. V takovém případě by mohla přijít až o 100 miliard Kč z druhého operačního programu Doprava pro léta 2014 až 2020.
Ministr chce nadále hledat rezervy v ostatních rozpočtových kapitolách. „Celkové snížení rozpočtu pro rok 2012 nese jen a jen ministerstvo dopravy,“ uvedl. Rezervy pro navýšení financování dopravy navrhuje hledat například u ministerstva vnitra, obrany a zemědělství a debatu o narovnání podílu na úsporách chce zahájit ještě během srpna.
(čtk)