28. března 2011
Ministerstvo dopravy upraví koncepci výstavby dopravní infrastruktury do roku 2025, novou verzi by mělo zveřejnit nejpozději příští týden. Podle prezidenta Svazu dopravy ČR Jaroslava Hanáka v nové verzi zohlední připomínky kritiků a vytvoří i variantu s větším objemem finančních nákladů. Ministerstvo změny v dokumentu na základě diskusí s partnery připouští.
Svaz dopravy je jedním z největších kritiků tzv. dopravní superstrategie (viz DN 8/11). Podle Jaroslava Hanáka je totiž současná podoba dokumentu příliš defenzivní. Ministru dopravy Vítu Bártovi vyčítá, že není ochoten uvažovat o navýšení finančních prostředků pro výstavbu dopravní infrastruktury. Pokud Česká republika nebude pokračovat ve výstavbě dálniční sítě, hrozí jí ztráta konkurenceschopnosti, je přesvědčen předseda Svazu dopravy.
Ministerstvo podle mluvčího resortu Jakuba Ptačinského změny v dokumentu na základě diskusí s partnery připouští. K možnému navýšení finančních prostředků na výstavbu dopravní infrastruktury se však mluvčí minulý týden nevyjádřil. Až dosud resort trval na objemu finančních prostředků, které mu vláda na výstavbu dopravní infrastruktury přidělila.
Jako jedno z možných řešení požaduje Svaz dopravy urychlené dokončení prací na zákoně, podle nějž by bylo možné spolufinancovat výstavbu s přispěním soukromého kapitálu v rámci takzvaných PPP projektů.
PPP projekty jsou jednou z nejzákladnějších priorit i pro ministerstvo dopravy. V polovině minulého měsíce Vít Bárta na zasedání sněmovního hospodářského výboru uvedl, že financování prostřednictvím soukromého kapitálu je jediným možným řešením pro pokračování výstavby nejen v České republice, ale i v Evropské unii.
Podle Jaroslava Hanáka je nutné pečlivě uvážit, jakou stavbu by mělo ministerstvo použít pro první realizaci PPP projektu. Na úspěchu tohoto konkrétního projektu totiž bude záviset další možnost výstavby infrastruktury ze soukromých prostředků.
(čtk)