Dopravní infrastruktura

Česká infrastruktura v evropském srovnání zaostává

Česká infrastruktura v evropském srovnání zaostává

Podle žebříčku mezinárodního srovnání Světového obchodního fóra zatím česká dopravní infrastruktura patří mezi evropský podprůměr. Jako nejhorší je hodnocena silniční infrastruktura – ve srovnání všech zemí evropské sedmadvacítky se umístila až na 22. místě. Dopravní infrastruktura je přitom pro zemi s tak výhodnou geografickou polohou, jakou má Česká republika, naprosto klíčová. Proto je nutné nejen udržet, nýbrž dále zvyšovat její kvalitu a dobudovat ji do rozsahu odpovídajícímu standardu rozvinutých ekonomik.

„Problémem silniční dopravy u nás je nedostatečná kvalita silniční sítě vedoucí v nevyhovujících trasách, fragmentace základního skeletu rychlostních komunikací a vznik dopravních kolon v příměstských a městských silničních komunikacích,“ řekl na červnovém setkání Institutu pro veřejnou diskusi náměstek ministra průmyslu a obchodu Martin Tlapa.

Železniční doprava vyšla z mezinárodního srovnání lépe, zejména z hlediska hustoty železniční sítě, která patří mezi největší v Evropě. Pokud však jde o kvalitu železniční infrastruktury, řadí se Česká republika k průměru (12. místo ze 27 zemí EU).

Bývalý ministr dopravy Radek Šmerda prohlásil, že bude usilovat o navýšení rozpočtu na dopravní infrastrukturu. „Aby vehikl financování zůstal při životě, je třeba národní zdroje příští rok posílit minimálně o 10 miliard příští rok a o dalších 10 miliard rok následující,“ konkretizoval své požadavky na vládu. Podle něj je to téměř přesně částka potřebná na to, aby se nezastavily projektové práce a výkupy pozemků a aby bylo ministerstvo schopno garantovat vyčerpání evropských operačních programů Doprava. Bývalý ministr dopravy se také vymezil proti tzv. superkoncepci svého předchůdce. „Pokud jde o financování dopravní infrastruktury, plánovat do roku 2025 je podle mne holý nesmysl. Je nutné zajistit zdroje na nejbližší roky 2012 až 2014,“ řekl na fóru Radek Šmerda. To má podle něj určitou logiku z hlediska plánování evropských peněz z operačních programů.

Chybí porovnání staveb

Ředitel odboru strategie ministerstva dopravy Luděk Sosna na diskusním setkání zdůraznil nutnost vytvořit mechanismus srovnání různých projektů. „Na území ČR máme přibližně 480 staveb a každá je v úplně jiném stavu přípravy. Někde je územní rozhodnutí, někde stavební povolení, někde chybí výkup pozemku. Některé projekty jsou silniční, jiné železniční nebo vodní a na každý projekt je trochu odlišný mechanismus hodnocení,“ konstatoval. Vyslovil se pro to, aby testování jednotlivých dopravních projektů probíhalo podle multikriteriální analýzy, jejímž základem je ekonomická efektivita.

(tj)

spinner