21.1. – O technickém řešení vysokorychlostní tratě mezi Prahou a Drážďany se rozhodne ve druhé polovině roku. Po páteční schůzce ministra dopravy Dana Ťoka s jeho saským protějškem Martinem Duligem o tom informovalo ministerstvo dopravy. Ministři řešili také propojení železnice mezi Rumburkem a Seifhennersdorfem.
Aktuálně
18.1. – LOGISTIKA – Amazon hlásí nový rekord v obratu. Koncern Amazon zaznamenal podle vlastních údajů „nejlepší vánoční obchod“ ve svých dějinách. Stoupl počet objednávek přes on-line platformu, jakož i počet členství v Prime. „Tato sezóna byla až dosud naše nejlepší a těšíme se na to, že také v roce 2019 nabídneme našim zákazníkům to, co je pro ně nejvhodnější. Jsme nadšeni, že jen v USA byla v dané sezóně dodána více než miliarda zboží zdarma v rámci služby Prime,“ řekl Jewff Wilke, ředitel pro světové zákazníky Amazonu. Konkrétní údaje o obratu firma neuvedla. Data za loňský rok mají být známa teprve koncem ledna. Avšak před vánočním obchodem si Amazon uložil za cíl zvýšení obratu o 20 procent. „Tvrdý cíl“, jak zjistil již v říjnu Ralf Kleber, šéf Amazonu pro Německo. Ale jak se zdá, bylo ho pravděpodobně dosaženo bez velkých problémů.
18.1. – Bratislavské Štefánikovo letiště loni odbavilo rekordních 2,29 milionu cestujících. Oproti předchozímu roku počet pasažérů na největším letišti na Slovensku, které chce vláda pronajmout investorovi, stoupl o 18 procent. Informovalo o tom včera letiště. Vyšší počet cestujících zaznamenalo i letiště v Košicích.
18.1. – Tzv. tvrdý brexit bez dohody s EU by omezil nejen část tuzemské nákladní dopravy směřující na britské ostrovy, ale významné logistické a obchodní komplikace by přinesl i farmaceutickým firmám. Znemožnil by totiž plynulý a oboustranný obchod s léky mezi Evropskou unií a Velkou Británií. Zboží by nebylo možné dovážet ani vyvážet bez nově vydaných registrací a povolení k distribuci. Od března letošního roku tak může dojít k výraznému zpomalení toku zboží oběma směry, upozornil Luděk Procházka ze společnosti Gerlach, která v Česku poskytuje celní služby pro exportéry i dovozce.
18.1. – Americké přístavy v Los Angeles a Long Beach loni vykázaly rekord v námořní kontejnerové přepravě. Američtí prodejci a výrobci se totiž chtěli vyhnout chystaným vyšším clům na dovoz čínského zboží. „Je to útok na nákladní dopravu vyvolaný obchodní politikou,“ řekl agentuře Reuters výkonný ředitel losangeleského přístavu Gene Seroka.
17.1. – Přímá letecká linka mezi Prahou a Bangkokem by mohla začít fungovat do Vánoc. Pro společnost Air Asia, s jejímiž zástupci dnes v Bangkoku jednal premiér Andrej Babiš, jde o první linku do Evropy. Spojení, o kterém Češi jednají už delší dobu, podle předsedy vlády pomůže turistice i obchodu. V jednání je jeden let denně, řekl Andrej Babiš novinářům po schůzce s tím, že je třeba doladit administrativní záležitosti. Zástupce letecké společnosti proto do měsíce navštíví Prahu.
17.1. – Jízdné ve vlacích, autobusech nebo přívozech i přes snížení sazby daně z přidané hodnoty (DPH) zřejmě příliš nezlevní. Dopravci chtějí prostřednictvím ušetřených peněz pokrýt zvýšené náklady na provoz. Vyplývá to z informací největších tuzemských dopravců. Generální finanční ředitelství dnes oznámilo, že nová sazba DPH na jízdné začne platit od 1. února. Místo nynějších 15 procent to bude deset procent.
17.1. – Nákladní letecká divize společnosti Emirates, Emirates SkyCargo, přepravila v loňském roce 2,6 milionu tun leteckého nákladu napříč šesti kontinenty. Nešlo jen o běžné zboží, ovoce a zeleninu, farmaceutické produkty, ale také například vesmírné satelity či domácí mazlíčky a další zvířata.
16.1. – Evropský parlament (EP) vidí v autonomních dopravních prostředcích velký inovační potenciál, chce ale, aby Evropská komise (EK) vypracovala strategii kybernetické bezpečnosti a uživatelské ochrany dat související s jejich provozem. Včera se na tom na plenárním zasedání ve Štrasburku shodli europoslanci. Od roku 2020 na evropský trh vstoupí automobily s vysokou mírou automatizace, za jejich provoz bude ale stále zodpovědný řidič. Plně autonomní vozy, které se zcela obejdou bez řidiče, by se realitou evropského provozu měly stát po roce 2030.
16.1. – Tzv. tvrdý brexit, tedy odchod Velké Británie z EU bez dohody, může omezit část tuzemské nákladní dopravy směřující na ostrovy. Důvodem je očekávané prodloužení čekacích dob na hranicích, v jejichž důsledku se zvýší náklady na přepravu i bezpečnostní rizika, uvedl zástupce generálního tajemníka sdružení ČESMAD Bohemia Jan Medveď. Britský parlament včera večer odmítl dohodu o brexitu, kterou s EU vyjednala premiérka Theresa Mayová.