4.1. – ŽELEZNIČNÍ DOPRAVA – SSAB a dopravce Green Cargo obnovili ocelovou dohodu. Švédský ocelářský průmysl a drážní podnik Green Cargo obnovily svou spolupráci v dopravě oceli a současně odsouhlasily optimalizaci procesů. V příštích pěti letech bude dopravce přepravovat pro výrobce oceli SSAB polotovary a jeho hotové výrobky. Jedná se o dopravní objem kolem tří milionů tun za rok. Oba partneři jednali o nové dohodě rok a půl. Středem pozornosti přitom byla spolehlivost a nákladová efektivnost tak zvaných ocelových kyvadlových vlaků. „Vlaky jsou tepnami našich továren a válcoven, a proto je tak důležité, aby spolupráce s dráhou dobře fungovala,“ řekl Rickard Backlund, šéf logistiky u SSAB. Současně však musí také fungovat nezbytná pružnost, protože výroba bude kolísat více než dosud. Klíčovou roli v novém dopravním systému sehraje 16 lokomotiv Transmontana, jež Green Cargo pořídila. Díky větší tažné síle přepraví stejné množství zboží značně méně vlaků. Šestinápravové lokomotivy jsou přizpůsobeny severskému klimatu.
Aktuálně
3.1. – Zaměstnanost na pražském letišti společně se zvyšujícím se provozem roste. V loňském roce pracovalo na letišti v plném úvazku již zhruba 2650 lidí, což bylo o 300 zaměstnanců více než v roce 2017. V letošním roce chce navíc letiště počet zaměstnanců opět posílit. Oznámil to mluvčí letiště Roman Pacvoň. Důvodem pro navyšování počtu zaměstnanců je rostoucí provoz na letišti.
3.1. – Britský ministr dopravy Chris Grayling včera obhajoval smlouvu, kterou vláda uzavřela s lodní společností, aby zajistila přepravu zboží přes Lamanšský průliv po odchodu Velké Británie z Evropské unie. Kritiku si kontrakt v hodnotě téměř 14 milionů GBP (téměř 400 milionů Kč) vysloužil především proto, že nová přepravní společnost nevlastní žádné lodě a přepravní služby nikdy nenabízela, informovala britská veřejnoprávní stanice BBC.
2.1. – K nejzajímavějším tématům v dopravě bude v roce 2019 patřit příprava na vybudování nového mýtného systému, který konsorcium CzechToll/SkyToll spustí od roku 2020. Zároveň se do letošního roku přesunou i spory kolem mýtného tendru. Pokračovat bude také liberalizace železniční dopravy, kraje vyberou nové provozovatele svých tratí. Další rekord očekává i pražské letiště. Řada událostí z roku 2018 bude mít dohru i v roce 2019.
2.1. – V loňském roce byly v Česku dokončeny čtyři kilometry nových dálnic. Na rekonstruované dálnici D1 stavební firmy předaly k užívání 26 kilometrů. Dokončeno bylo také 15 kilometrů silnic první třídy. Uvedli to zástupci ministerstva dopravy a Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD). Sněmovní opozice pomalé tempo výstavby kritizuje. Ministr dopravy Dan Ťok, který je ve funkci víc než čtyři roky, poukázal na to, že jeho předchůdci přípravu staveb zastavili.
2.1. – Skupina Kuehne + Nagel otevřela v prosinci ve slovinské metropoli Lublaň nový sklad pro farmaceutické a zdravotnické produkty. Jde o jedno z největších zařízení svého druhu v globální síti KN PharmaChain. Centrum má výhodnou polohu nedaleko lublaňského mezinárodního letiště. Bude sloužit k celosvětové distribuci hotových produktů, současně ale bude využíváno ke skladování a distribuci surovin a látek pro farmaceutický průmysl.
28.12. – Slovensko bude hledat provozovatele letiště M.R. Štefánika v Bratislavě, který během třicetiletého pronájmu zajistí jeho rozvoj. Zahájení projektu veřejně soukromého partnerství na provoz Štefánikova letiště koncem prosince schválila vláda premiéra Petera Pellegriniho.
28.12. – Omezená možnost nové výstavby je v posledních letech jedním ze základních problémů dalšího rozvoje trhu industriálních nemovitostí. V rámci městských průmyslových zón se tento problém dramaticky násobí. Řešení spočívá především v revitalizaci brownfieldových areálů a zahušťování stávající výstavby. Příkladem je průmyslový areál Eastgate Park Prague, kde byla zahájena výstavba nové haly o rozloze asi 5 000 metrů čtverečních.
28.12. – Rok 2018 byl v tuzemské dopravě rokem významných personálních změn na nejvyšších místech největších organizací a podniků na železnici. Nového šéfa mají Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) i České dráhy. Jasno je i o novém mýtném systému od roku 2020 i o jeho provozovateli, po 13 letech skončí firma Kapsch. Cestování ve veřejné dopravě pak pozměnily vládní slevy pro studenty a důchodce. Řada událostí bude pokračovat i v roce 2019.
28.12. – NÁMOŘNÍ DOPRAVA – Autonomně řízený finský trajekt. Finská státní trajektová společnost Finferries představila za technické pomoci Rolls-Royce podle firemních údajů první autonomně řízený trajekt. Jako předmět předvedení posloužil ostrovní trajekt Falco, který jezdí mezi frekventovanými místy Pargas a Nagu jižně od Turku. Komponenty pro autonomní řízení dodala Rolls-Royce Ship Intelligence. Během předvedení s 80 hosty na palubě byly objekty rozeznávány a objížděny úhybnými manévry za pomoci čidel a umělé inteligence, uvedli zástupci Finferries a Rolls-Royce. Při nasazení nového navigačního systému se trajekt Falco směroval automaticky. Zpětná plavba od 50 kilometrů vzdáleného Turku byla řízena dálkově. U Finferries byla již jednou využita loď z flotily jako technický předjezdec pro předvádění. Elektra platí za první finský trajekt s hybridním pohonem, při kterém jsou baterie nabíjeny pozemním proudem.