Výběr z článků DN č. 11 přineseme 20. června.
(red)
Skupina České dráhy dosáhla loni mimořádně příznivých výsledů a podíl na tom měly všechny společnosti skupiny. O podrobnosti a o přiblížení aktuální situace a plánů do budoucna jsme požádali předsedu představenstva a generálního ředitele ČD Michala Krapince.
Airfreight se podle všeho již odlepil od země a květen byl ve znamení naděje. Podle jednoho z největších leteckých zasílatelů vytvořil prudký začátek roku „pozitivní dynamiku“ na trzích s leteckou nákladní dopravou, ale klíčovou otázkou je, jak dlouho vydrží. Rozmach e-commerce obchodování a dopad krize kontejnerizované námořní dopravy Rudým mořem, která prodlužuje již tak napjaté doby přepravy o další cca 2 týdny a současně nezvyšuje potřebnou spolehlivost jízdních řádů rejdařů, podporují letecké toky zboží z Asie. Kapacita z větší části rostla v souladu s poptávkou, což vytváří poměrně příznivé tržní prostředí. Čínský trh odchozích zásilek je i nadále do značné míry ovlivněn pokračujícím silným růstovým trendem elektronického obchodu, jehož objemy do značné míry kompenzují pokles tradičního čínského leteckého vývozu, který je důsledkem snahy odesílatelů o diverzifikaci zdrojů. Elektronický obchod využívá značnou kapacitu nákladních letadel, ale pouze částečně ovlivňuje kapacitu dostupnou na osobních letech nebo na pravidelných nákladních linkách. Díky elektronickému obchodování objemy nyní pravděpodobně překračují úroveň před pandemií, sazby zůstávají vyšší, než jsme viděli v roce 2019, a proto celková úroveň příjmů zůstává pozitivně nastavena.
Již sedmá konference Sdružení železničních nákladních dopravců ČR, ŽESNAD.CZ se uskutečnila koncem května ve Špindlerově Mlýně. Vedle dopravců se jí zúčastnili i zástupci Ministerstva dopravy, Správy železnic, Evropské komise, Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER), Svazu průmyslu a dopravy ČR a Hospodářské komory ČR. A stejně jako v předchozích letech se ukázalo, že tato setkání mají smysl a jsou přínosná pro všechny strany.
ČD Cargo respektuje veškeré termíny vycházející z Národního implementačního plánu ERTMS a Plánu moderního zabezpečení české železnice, vnímá implementaci vlakového zabezpečovače ETCS především jako nástroj značné navýšení bezpečnosti již tak velmi bezpečného módu dopravy a přistupuje k němu s maximální mírou společenské zodpovědnosti. Protože bez finanční podpory by tento projekt byl pro ČD Cargo ekonomicky náročný a finančně zatěžující, je zároveň velmi důležité včas reagovat také na všechny dostupné dotační tituly.
Společnost ČD Cargo, největší tuzemský železniční nákladní dopravce, který zároveň prostřednictvím poboček a dceřiných společností přepravuje zboží po železnici také v zahraničí, dosáhla za rok 2023 hrubého zisku před zdaněním dle mezinárodních účetních standardů (IFRS) ve výši 733 milionů Kč. Do konsolidovaného výsledku hospodaření Skupiny ČD přispěl segment nákladní dopravy čistým ziskem ve výši 326 milionů Kč.
Ministerstvo dopravy ČR, ICEX a ekonomická a obchodní sekce Velvyslanectví Španělska v Praze uspořádaly v květnu ve Fantově budově Hlavního nádraží v Praze Česko-španělské železniční fórum (Czech Republic – Spain Railways Business Forum) zaměřené na výzvy a možná řešení pro udržitelnou dopravu.
Pestrá paleta vozidel je receptem, díky němuž společnost IDS CARGO snáz hledá řešení pro každou přepravu. U větších přeprav na delší vzdálenosti už často vyhrává železnice – jak náklady, tak v poslední době na vhodných relacích i rychlostí. Proto se mohou hodit služby největšího nezávislého dopravce na české železnici, tedy společnosti IDS CARGO.
ČD Cargo Logistics, dceřiná společnost ČD Cargo, poskytuje komplexní logistické služby související s přepravami po železnici. Aktuální nabídku společnosti, ale také situaci na trhu a výhled do budoucna, nám přiblížila předsedkyně představenstva Vlasta Slavíková.
Evropská komise schválila v květnu pětiletý finanční balíček v celkové výši 1,7 miliardy eur na podporu provozovatelů železniční nákladní dopravy v Německu, kteří zajišťují přepravu jednotlivých a skupinových vozů.
Centrum služeb pro silniční dopravu se od 1. července 2025 změní na Inspekci silniční dopravy (INSID). Silniční inspekce bude kontrolovat například technickou způsobilost vozidel, povinné přestávky a odpočinky, provádět kontrolní vážení, zaměřovat se na podvody s tachografy a používání zařízení, která zabraňují přimíchávání AdBlue.