​Obce: Zpracovávaná studie k VRT Podřipsko neodpovídá slibům ministra Kupky

​Obce: Zpracovávaná studie k VRT Podřipsko neodpovídá slibům ministra Kupky

13.5. - Starostové jedenácti obcí v okolí dálnice D8 a plánované vysokorychlostní trati (VRT) Podřipsko ostře kritizují dosavadní postup přípravy architektonicko-krajinářské studie (AKS), kterou zpracovává Stavební správa vysokorychlostních tratí (SS VRT). Ve společném stanovisku adresovaném ministrovi dopravy Martinu Kupkovi vyjadřují velké zklamání a zásadní nesouhlas se způsobem, jakým SS VRT k přípravě studie přistupuje. Navzdory tomu jsou připraveni hledat konstruktivní řešení.

Obce upozorňují, že zadání AKS s nimi nikdo neprojednal, ačkoliv na jednání v Roudnici nad Labem dne 23. září 2024 ministr dopravy osobně přislíbil, že k vzájemnému odsouhlasení zadání studie dojde ještě před zahájením prací.

„Obce tento postup vnímají jako fatální selhání důvěry a porušení slibů pana ministra Kupky. Výstupy AKS v aktuální podobě vůbec nerespektují potřeby území a bez zásadní revize samotného zadání je velkou otázkou, proč dokument v této podobě vlastně vzniká,“ řekl za starosty Martin Klečka, předseda sdružení měst a obcí Koridor D8, jehož dotčené obce pověřily k nalezení řešení v této věci.

Samosprávy zároveň poukazují na to, že projekt VRT Podřipsko představuje komplexní zásah do území – a to zejména kvůli souběhu s dálnicí D8, plánovanému terminálu Roudnice VRT, dalším rozpletům VRT a napojení na stávající trať č. 090.

Místo izolovaného řešení problematiky VRT Podřipsko proto starostové požadují:

- zásadní revizi zadání AKS s důrazem na zapracování již zaslaných připomínek obcí;

- koordinaci činnosti zapojených investorů ministerstvem dopravy – ŘSD kvůli dálnici D8 a SŽ – Stavební správa západ kvůli trati č. 090;

- umožnění práce s niveletou trati VRT;

- zpracování dopadové studie, která vyhodnotí vliv zkrácení dojezdových časů vlaků do Prahy z Roudnice VRT, Bohušovic, Lovosic a Litoměřic.

Zástupci obcí jednoznačně deklarují ochotu k nalezení oboustranně akceptovatelné dohody. Pokud by však nedošlo k zásadní revizi zadání AKS, jsou připraveni využít všech dostupných správních a právních prostředků k prosazení vzniku územní studie, jejíž pořízení by bylo v kompetenci Ústeckého kraje.

Dopis k dispozici zde: https://bit.ly/4keQHsy.

(red)

Vizualizace: Správa železnic

spinner