8. července 2011

České dráhy odhadly škody vzniklé v osobní dopravě v souvislosti se stávkou na železnici minulý týden zatím na více než 70 milionů Kč. Částka zahrnuje nevybrané jízdné nebo poplatky, které by dopravce získal za provoz vagónů Českých drah od zahraničních železnic, uvedl mluvčí podniku Petr Šťáhlavský.
Další jednorázové náklady si podle jeho vyjádření vyžádá opětovný rozjezd dopravy a případné sankce, které od Českých drah kvůli přerušení dopravy mohou požadovat jiné subjekty. České dráhy každý pracovní den přepravují kolem půl milionu cestujících a vypravují okolo 7000 spojů. Sesterská organizace ČD Cargo odhadla ztráty na téměř 60 milionů Kč. Kvůli stávce zůstalo stát zhruba 120 nákladních vlaků. Celkové ztráty v resortu dopravy odhadlo ministerstvo dopravy již dříve na 300 milionů Kč.
Vlaky stály 24 hodin
Téměř všechny vlaky se minulý týden zastavily úderem středeční půlnoci a stály 24 hodin. ČD Cargo se během předchozích dnů snažilo dopady stávky utlumit, a tak večer před stávkou vyjela jen menší část spojů. Na stávku se připravovaly i průmyslové podniky, které jsou na železniční dopravě závislé, snažily se předzásobit a zároveň vyexpedovaly, co jen šlo.
(čtk)
Jezdit do 70 je nemyslitelné, říká strojvůdce ČD Cargo. Ústecké depo denně nasazuje až 100 strojvůdců a patří mezi největší v zemi. Stávkovali v něm všichni. Dělat tuhle práci do sedmdesáti je nemožné, vysvětlují důvody ke stávce. Jejich zaměstnavatel přitom tvrdí, že si měsíčně vydělávají hodně nad průměr.
„U nás ve firmě svého času probíhal průzkum zdravotního stavu strojvůdců. No a zjistilo se, že strojvůdce je v průměru opotřebovaný tak, jakoby mu bylo o devět let víc. Častý je vysoký tlak, cholesterol nebo celková únava,“ vysvětlil jeden ze strojvedoucích Zdeněk Šleis. Po čtyřicítce se většině lidí zhoršuje zrak, jenže u strojvedoucích je stále jen velmi malá tolerance pro jeho vady. I proto mají muži z lokomotiv obzvlášť vyhraněný názor hlavně na pozdější odchod do důchodu, který plánuje vláda. „No a představte si, jak zodpovídá za vlak plný lidí chlap, který má tělo skoro jako osmdesátiletý,“ dodal Zdeněk Šleis, který v Ústí nad Labem vede základní organizaci Federace strojvůdců. Podobný názor mají i jeho kolegové; do 70 let svou profesi jednoduše vykonávat nemohou.
Krom toho jim vadí i plánované zdanění režijních jízdenek. „Režijky jsou v podstatě jediný nedaněný benefit, který nám zbývá. Lidé ze soukromých firem dostávají nedaněná služební auta a telefony, zatímco my musíme na noční jezdit auty a za své,“ řekl další ze stávkujících strojvůdců. Strojvedoucí přitom nepatří mezi špatně placené profese. Průměrný plat u ČD Cargo se pohybuje okolo 26 tisíc Kč a právě muži na lokomotivách patří mezi ty, kteří ho zvedají. „Tabulkově má strojvedoucí plat 27 tisíc Kč, průměrný plat s přesčasy a příplatky za víkendové služby se pohybuje okolo 33 tisíc,“ řekl mluvčí nákladního dopravce Roman Jandík. Vydělané peníze jsou však tvrdě vykoupené, dodávají stávkující. Na elitních výkonech najezdí za směnu až 500 kilometrů. „Na ten průměrný plat dosáhnu jen tehdy, když jezdím hodně nočních a víkendových směn a dělám přesčasy. Jenže po nočních jsem většinou totálně vyřízený, nemluvě o osobním životě. Takže myslím, že ty peníze nejsou nezasloužené,“ dodal strojvůdce.
(čtk)