14. června 2011

Rakouské úřady v polovině května na žádost konkurenčního výrobce Bombardier zabavily novou lokomotivu řady 380 z produkce české společnosti Škoda Transportation. Bombardier ji obviňuje z neoprávněného užití know-how. Škoda naopak za celou kauzou spatřuje především konkurenční boj a hodlá proti postupu německo-kanadské společnosti protestovat u Evropské komise.
Škoda finalizuje homologaci technicky jedinečné třísystémové lokomotivy 109E, která by se po plánovaném získání osvědčení o operabilitě v řadě evropských zemí mohla stát vážným konkurentem vozidel několika západních výrobců, mimo jiné i společnosti Bombardier. „Ta, ačkoli srovnatelnou lokomotivu nedodává, napadá Škodovku z neoprávněného užití know-how. Proto přišla s velmi nekonvenčním řešením,“ uvedl mediální zástupce Škoda Transportation Roman Binder.
Škoda se s Bombardierem v Rakousku soudí. Ve sporu jde podle Romana Bindera zhruba jen o miliony Kč, tedy jen o zlomek hodnoty lokomotivy. Škoda v roce 2002 podala do tendru Českých drah přihlášku na lokomotivy, které měly být vyrobeny podle licence Bombardieru. Soutěž byla zrušena a smlouva vypovězena. Do nové soutěže se už Škoda přihlásila samostatně s vlastním výrobkem a po kanadském výrobci požadovala vrácení části peněz za licenci, kterou nevyužila. Bombardier však podle Romana Bindera požaduje úhradu více než dvojnásobku za vypovězení smlouvy. Rakouské soudy ve věci dosud nerozhodly.
Nepřijatelná šikana?
Právníci společnosti Bombardier požádali vídeňský soud o vydání předběžného opatření na zadržení lokomotivy pro případ, že by soud rozhodl v jejich prospěch. Podle Škodovky jde o „šikanózní krok, který má zpomalit uvedení lokomotivy na trh, protože je nemožné předpokládat, že by Škoda nedostála případným závazkům, které by vzešly ze soudního sporu“. „Vídeňský soud dal právníkům Bombardieru do ruky rozhodnutí, díky němuž si sami dvěma exekutory vynutili odstavení lokomotivy při úspěšném testování na rakouských kolejích,“ komentoval to Roman Binder.
Škoda Transportation hodlá pod-niknout všechny právní kroky k tomu, aby jí byla lokomotiva co nejdříve navrácena, a zváží podání stížnosti u Evropské komise. Postup Bombardieru pokládá za nekalou soutěž a snahu poškodit konkurenta. „Stodevítka je naším trumfovým esem pro řadu připravovaných tendrů v západní Evropě. Dnes je například aktuální připravovaný tendr na dodávku 300 lokomotiv, který chystají německé dráhy. Nedávno u nás byl tým německých auditorů, kteří prověřovali naše kvalifikační předpoklady pro tento tendr. Auditem jsme prošli úspěšně. Jakékoli zpoždění homologace nás může vážně poškodit,“ zdůraznil předseda představenstva a spolumajitel Škody Transportation Tomáš Krsek.
Bombardier: Jde jen o vyrovnání dluhu
Podle zástupce společnosti Bombardier Transportation Heinera Spannutha exekutoři zabavili stroj na žádost Bombardieru, který se tak snaží „zajistit vyrovnání v nedořešeném sporu se Škodou Transportation ohledně porušení smlouvy“. „Pohledávka se vztahuje ke smluvní dohodě o konstrukčních údajích z roku 2002, jež se týkala tendru Českých drah na dodání multisystémových lokomotiv. Bombardier několik let usiloval o dosažení přátelského narovnání sporu se společností Škoda Transportation. Dosud však byly všechny snahy o smír neúspěšné,“ řekl zástupce německo-kanadské skupiny.
Rozhodnutí vedoucí ke konfiskaci podle Heinera Spannutha vydal obchodní soud ve Vídni. „Nyní je lokomotiva umístěna ve skladišti uschovatele stanoveného soudem. Společnost Bombardier nemá žádnou možnost přístupu k lokomotivě,“ dodal.
Tomáš Johánek / čtk