České dráhy

Dráhy mají smlouvy se všemi kraji, dostanou 4,7 miliardy

České dráhy již uzavřely smlouvy o provozování regionální dopravy se všemi kraji. Poslední smlouvu podepsaly na počátku dubna s Jihomoravským krajem, potvrdil minulý týden mluvčí státního železničního dopravce Ondřej Kubala. Rozsah krajské dopravy se proti loňsku výrazně nemění, platby od krajů se navýšily jen mírně na 4,7 miliardy Kč.

Jednání s kraji, které hradí ztráty regionální dopravy, začala už na počátku prosince. Většina krajů si na letošek objednala zhruba stejně spojů jako loni. Výjimkou je Ústecký kraj, který objednávku snížil o šest procent, na opačném pólu je Jihomoravský kraj, který objednávku o šest procent navýšil. Více spojů je v provozu i ve Středočeském kraji.

Za nejkomplikovanější označili zástupci drah jednání s Olomouckým krajem, který žádal od drah sankci za loňská zpoždění. Zaplacením sankce podmiňoval uzavření nové smlouvy. Nakonec se obě strany dohodly na kompromisu. Spory kolem sankcí za zpoždění brzdily uzavírání i dalších smluv, nakonec se však oběma stranám vždy podařilo najít společnost řeč.

Dráhy chtějí více peněz, kraje vyšší kvalitu

Komplikace při jednání drah s kraji jsou každoročním folklorem. Dráhy tvrdí, že jim kraje platí o dvě miliardy méně, než kolik ve skutečnosti provoz regionálních vlaků stojí. Naopak kraje příliš nedůvěřují drážním výkazům, které považují za neprůhledné. Drahám také dávají za vinu častá zpoždění a to, že o nich nedostatečně informují. Situaci by měl změnit speciální tým, který nyní měří skutečnou výnosnost každého jednotlivého vlaku. Výsledky jeho práce by měly být známy do konce roku, aby je dráhy mohly využít při jednání s kraji o platbách na příští rok. Jak nedávno připustil generální ředitel Českých drah Petr Žaluda, je možné, že se část regionálních spojů zruší.

Vedení ČD chce penízei po státu

Zatímco kraje platí regionální spoje, rychlíky financuje ministerstvo dopravy. Úhrada prokazatelné ztráty drah ze strany státu letos dosáhne zhruba 4,5 miliardy Kč. Ačkoliv je to o téměř miliardu více než loni, zástupci drah tvrdí, že podnik je dlouhodobě podfinancován a nezbývají na prostředky na obnovu vozového parku. Za jeden kilometr jízdy vlaku inkasují České dráhy z veřejných peněz v průměru 63 Kč. Podle statistik Mezinárodní unie železnic je to o více než polovinu méně než na Slovensku, v Maďarsku nebo Rakousku. Nejvíce, 235 Kč za takzvaný vlakokilometr, dostávají Deutsche Bahn.

(čtk)

spinner