Splavnění Labe

Realizace plánovaných vodních děl na Labi se stále více komplikuje

Realizace plánovaných vodních děl na Labi se stále více komplikuje

BERLÍN/PARDUBICE 6.4. – Osud plánovaných vodních děl na Labi, které by měly splavnit tento vodní tok až do Pardubic, je stále nejistý. Vedle nedostatku finančních prostředků na případnou realizaci projektů se ekologickým organizacím stále úspěšně daří přípravu staveb blokovat. V Německu se jich zastalo dokonce saské ministerstvo životního prostředí, které odmítlo i upravené plány na výstavbu jezu na Labi u Děčína. Trvá na tom, že chystaná stavba může mít negativní vliv na přírodu i v Sasku.

„Ačkoli tento plavební stupeň bude ležet 11 říčních kilometrů za (sasko-českou) hranicí, může i u nás vést k narušení především chráněných živočišných druhů, jako jsou bobři nebo lososi, stejně tak jako ke zhoršení kvality vody," uvedl v prohlášení saský ministr životního prostředí Frank Kupfer. Za nedostatečnou považuje jeho úřad například navrženou ochranu migrujících ryb, které podle něj skončí v turbinách plánované elektrárny, jež má být součástí chystaného projektu. V dokumentaci také postrádá doklady, že stavba děčínského jezu a jeho provoz odpovídají cílům evropské rámcové směrnice o vodách.

„Rozhodnutí o stavbě tohoto plavebního stupně nicméně náleží výhradně našim českým sousedům," zdůraznil Kupfer, který chce s Prahou o saských výhradách ještě jednat. Výstavba jezu u Děčína je součástí českých plánů na intenzivnější využívání Labe pro dopravu. Praha si od něj slibuje prodloužení splavnosti řeky na 345 dní v roce. Zastánci tohoto projektu argumentují také ekologičností lodní dopravy.

Problémy má i chystaná výstavba vodního stupně u Přelouče, kde Krajský úřad Pardubického kraje zrušil územní rozhodnutí, které napadla tři občanská sdružení. Během dlouhých sporů o splavnění Labe do Pardubic se totiž změnily požadavky na dokumentaci stavby a její projednání, podklady jsou z roku 2005 a starší. Spory o výstavbu kanálu u Přelouče trvají již mnoho let. Ředitelství vodních cest, které je investorem stavby, požádalo o územní rozhodnutí poprvé v roce 2004 a téhož roku stavební úřad v Přelouči rozhodnutí vydal. Po odvolání ekologických organizací krajský úřad věc vrátil k novému projednání. Nové rozhodnutí bylo vydáno v říjnu 2005, odpůrci je opět napadli, ale hejtmanství odvolání zamítlo. Ekologové se bránili soudní žalobou a Nejvyšší správní soud nakonec rozhodnutí opět zrušil.

Splavnění Labe za více než tři miliardy korun prosazuje i Pardubický kraj a přejí si je také zástupci zaměstnavatelů, kteří v projektu vidí jednu z cest oživení hospodářství. Ředitelství vodních cest ČR dosud za projektanty, různé odborníky, právníky a za výkupy pozemků vydalo kolem 700 milionů korun. Nehospodárné vynakládání peněz kritizoval v minulosti Nejvyšší kontrolní úřad. Smysluplnost projektu je podle kritiků sporná, neboť vodní doprava je využívána jen málo, navíc souběžně s Labem vede nevytížený a kapacitně pro náklady dostatečný železniční koridor. V rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury nejsou pro letošní rok na stavbu vyčleněny žádné peníze.

spinner