25.3. – Veřejnou dopravou cestuje stále více lidí. Loni vlaky a autobusy přepravily téměř 530 milionů pasažérů, což je meziroční nárůst o více než 17 milionů. Zatímco cestujících ve vlacích přibývá nepřetržitě už deset let, autobusová doprava loni zvrátila klesající trend z posledních let. Vyplývá to ze statistik ministerstva dopravy. K růstu počtu cestujících přispěly i nové státní slevy pro studenty a důchodce, které se promítly zejména v autobusové dopravě. U vlaků naopak jejich vliv není příliš výrazný.
Aktuálně
25.3. – Brexit může znamenat pro silniční přepravce negativní změny, například zdražení přepravních nákladů a zdržení dodávek. Řekla to Martina Šmídlová, jednatelka společnosti Šmídl. Firma dováží zboží do Británie, odhadem kolem deseti procent ze všech zakázek.
25.3. – SILNIČNÍ DOPRAVA – Ratifikace protokolu e-CMR Běloruskem. Bělorusko je nyní oficiálně 19. zemí, která ratifikovala protokol e-CMR OSN následně po Finsku, které protokol podepsalo v lednu. Ratifikace protokolu e-CMR dovoluje dopravnímu oboru přepravovat bezpapírově a podporuje bezpapírové hraniční operace při užití digitálního přemístění. V mezidobí Španělsko schválilo legislativu dovolující digitální nákladní listy z certifikované platformy pro domácí silniční dopravu. Dále Rumunsko podepsalo v lednu dekret schvalující právo pro dodatkový protokol e-CMR. E-Protokol CMR vstoupil v platnost 5. června 2011. Země, jež protokol ratifikovaly jsou Bělorusko, Bulharsko, Česká republika, Dánsko, Estonsko, Finsko, Francie, Irán, Litva, Lotyšsko, Lucembursko, Nizozemsko, Moldavsko, Ruská federace, Slovensko, Slovinsko, Španělsko, Švýcarsko a Turecko.
22.3. – V loňském roce společnost Arval, přední poskytovatel operativního leasingu, znovu zvětšila svůj vozový park, v globálním měřítku o 8,2 procenta, v České republice dokonce o 9 procent. Dařilo se jí posílit ve všech segmentech korporátních klientů. Výrazný zájem zaznamenala také o soukromý pronájem. V roce 2019 se chce věnovat inovacím a digitálním aplikacím s důrazem na zelenou a alternativní mobilitu.
22.3. – Přední letecké společnosti včetně IAG, vlastníka British Airways, a Iberie, dosud nepředložily plány, jak hodlají splňovat vlastnická pravidla Evropské unie v případě, že Británie opustí unii bez dohody. V rozhovoru s listem Financial Times to uvedla eurokomisařka pro dopravu Violeta Bulcová. Tyto podniky podle ní sázejí na to, že k brexitu nedojde v původním termínu, a tedy za několik dní.
21.3. – V Česku bylo letos v únoru nejvíce veřejných čerpacích stanic od roku 2008, a to 3 991. Jejich počet vzrostl od loňského srpna o 17. Na tomto vývoji však mají největší podíl rapidně přibývající plnicí stanice CNG. Těch je v Česku již 173, tedy o 14 více než před půl rokem. Počet všech čerpacích stanic je nicméně více než 7 tisíc. Kromě těch veřejných je totiž v Česku též mnoho stanic umístěných v různých podnikových areálech. Jejich kvalita je ale bohužel kontrolována minimálně.
21.3. – České dráhy od 1. dubna rozšíří svou strukturu v rámci generálního ředitelství o nový odbor vnějších vztahů a komunikace. Podnik si od něj slibuje zefektivnění firemní komunikace. Na zaměstnanost ve společnosti však změny mít velký vliv nebudou. Řekl to mluvčí státního dopravce Radek Joklík. Dráhy tak pokračují v reorganizaci z loňského roku.
21.3. – Kompenzace negativních dopadů stavby vodního jezu u Děčína na krajinu není možné přenést do jiného členského státu Evropské unie. Vyplývá to z dopisu předsedy Evropské komise Jeana-Claudea Junckera premiérovi Andreji Babišovi. Česko se u komise snažilo vyjednat možnost, že by dopady stavby jezu na životní prostředí kompenzovalo v zahraničí. Stát by tak investoval do ekologie v cizině.
20.3. – Renault Trucks zakončil rok 2018 s celkovým objemem 54 868 fakturovaných vozidel, což znamená 10% nárůst v porovnání s předchozím rokem. Na dynamickém evropském trhu posílil francouzský výrobce svoji pozici zvýšením tržního podílu o 0,2 procentního bodu v segmentu vozidel nad 16 t.
20.3. – Německý spolkový svaz spedice, logistiky a zásobování BGL společně se sedmi dalšími evropskými dopravními svazy zaslal poslancům Evropského parlamentu společné stanovisko k hlasování o klíčových částech balíčku mobility. Od zveřejnění návrhu Evropské komise uplynuly již dva roky. Tématem se zabývali také evropští ministři dopravy v prosinci loňského roku.