17. března 2015
BOSKOVICE (17.3.) – Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) dokončila studii proveditelnosti pro stavbu takzvané boskovické spojky, která umožní vedení přímých vlaků z Brna do Boskovic na Blanensku. Až se postaví, cestující nebudou muset přestupovat ve Skalici nad Svitavou a jízdní doba se u osobních vlaků zkrátí z 56 na 49 minut. „SŽDC předpokládá, že stavba by mohla začít již v roce 2018,“ řekl vedoucí projektu Jiří Michalica.
Náklady SŽDC předběžně vyčíslila na 1,15 miliardy korun, připravuje ji tak, aby ji bylo možné spolufinancovat z fondů Evropské unie. Novostavba trati bude měřit jeden kilometr, stejně dlouhá bude přeložka současné trati. Až do Boskovic bude trať elektrifikovaná. Nově vznikne také zastávka Lhota Rapotina, která obslouží přilehlou obec. Předpokládá se, že do Boskovic budou jezdit vlaky vedené novými jednotkami RegioPanter, které České dráhy koupily loni pro Jihomoravský kraj.
„Kraji přinese stavba, kterou požaduje již přes deset let, možnost lépe využít vlakové soupravy a redukovat souběžné autobusové linky mezi Skalicí a Boskovicemi, zároveň nebude docházet k jejich přeplňování," uvedl Michalica. Plány počítají s tím, že vlaky budou jezdit mezi oběma městy celý den v půlhodinovém intervalu. Nyní vlaky do Boskovic využívá 1450 lidí denně. V roce 2025, kdy projektanti předpokládají dokončení nového železničního uzlu v Brně, by vlaky použilo 3620 lidí. Velká část nových cestujících by přešla z autobusů, menší část z aut.
Součástí stavby bude také modernizace stanice v Boskovicích, kde vzniknou nová nástupiště a bezbariérový podchod. Mezi další menší železniční projekty na jižní Moravě patří elektrifikace trati Šakvice – Hustopeče, což taktéž umožní vedení přímých vlaků z Brna, a obnovení tratě z Hrušovan u Brna do Židlochovic. Obě stavby mají přispět k rychlejší dopravě do koncových stanic a k přesunu cestujících z autobusů do vlaků.
(čtk)