​V Ostravě se představí nový Vectron ČD Cargo i Stříbrný šíp

​V Ostravě se představí nový Vectron ČD Cargo i Stříbrný šíp

13.6. - Každoročně v polovině června se železniční svět schází v Ostravě na mezinárodním veletrhu drážní a manipulační techniky, výrobků a služeb pro potřeby železniční a městské kolejové dopravy Czech Raildays. Letošní, již 17. ročník se uskuteční ve dnech 14. až 16. června. Tato v ČR svého druhu jediná a nezastupitelná akce má již od přelomu tisíciletí pevné místo v kalendáři především odborníků.

Na tomto místě je ale potřeba podotknout, že odbornost a úzká specializace ani v nejmenším nepředznamenávají určení veletrhu výhradně pro profesionály. Právě naopak, cílem je propagace drážní dopravy v celé šíři – stejnou měrou je tedy veletrh určen pro širokou veřejnost od studentů, přes rodiče s dětmi, až po seniory. Jeho cílem je kromě samotné propagace drážní dopravy (do níž z technického pohledu spadají také tramvaje a trolejbusy) představit tuto rozmanitou oblast nejen v běžném pohledu na samotná vozidla, ale ve všech souvislostech, tedy od nejzákladnějších drobných komponentů až po sofistikované celky v podobě řídicích systémů a pohonných jednotek, ale také zařízení a celky pro stavbu a údržbu tratí, sdělovací a zabezpečovací techniku a mnoho dalšího.

Asi hlavním tahákem bude rekonstruovaný motorový vůz

Letošní ročník veletrhu nabídne, stejně jako jeho předchůdci, řadu atraktivních vozidel. Pravděpodobně největším lákadlem bude rekonstruovaný legendární motorový vůz řady M 260.0, známý jako Stříbrný šíp. Společnost CZ LOKO představí rekonstruovanou lokomotivu belgické provenience Class 12 a také nové stroje řady 774.7 a 723.7. Společnost ČD Cargo slavnostně převezme od zástupců výrobce, tedy firmy Siemens, svou první lokomotivu Vectron. České dráhy představí ve své expozici rekonstruované vozy BDpee231, Bmz229, Bhmpz228, ale také elektrickou jednotku řady 660 Interpanter. To jsou jen některé z exponátů. Z kategorie nákladních vozů zde lze očekávat v expozici společnosti Legios vozy řady Tads a montážní vůz MV-PK 17000 D-Ž. Součástí veletrhu je také třídenní odborná konference „Současné pojetí moderní české železnice“, která se uskuteční ve dnech 13. až 15. června v hotelu Clarion.

První Vectron míří do služeb ČD Cargo

Jedním z tradičních vystavovatelů na ostravském veletrhu je největší český železniční dopravce ČD Cargo, který se obvykle v Ostravě dosud prezentoval jen jako součást skupiny České dráhy. Letošní rok ale bude poněkud výjimečný. Hlavní hvězdou mimořádné venkovní expozice a jednou z hlavních hvězd celého veletrhu bude prezentace nové interoperabilní lokomotivy Vectron v barvách ČD Cargo. Slavnostní křest lokomotivy za účasti vrcholového vedení společnosti a dalších vzácných hostů včetně zajímavého „kmotra“ se uskuteční hned první den veletrhu. Poslední květnový den proběhla v traťovém úseku Velim – Poříčany a zpět technicko-bezpečnostní zkouška (TBZ) nové lokomotivy a téměř nic již nebrání jejímu nasazení do provozu. „Rozhodnutí o nákupu nových interoperabilních lokomotiv je součástí dlouhodobé strategie ČD Cargo, respektive naplňování jednoho ze zásadních cílů společnosti, kterým je expanze na zahraniční trhy,“ informoval předseda představenstva ČD Cargo Ivan Bednárik.

CZ LOKO ukáže vozidlo určené zejména pro soukromé dopravce

Akciová společnost CZ LOKO ve své expozici představí dieselelektrické lokomotivy EffiShunter 500 a EffiShunter 1600. Premiéru zde bude mít také lokomotiva EffiLiner 3000. Jedná se o prototyp dvanáctikusové série modernizované elektrické dvousystémové lokomotivy z původní belgické řady Class 12, který vznikal ve spolupráci mnoha českých a slovenských firem působících na železnici. Effiliner 3000 svými parametry patří k evropské špičce, ovšem s velmi zajímavou cenovou hladinou. Ambicí CZ LOKO je oslovit s touto lokomotivou určenou pro provoz nejen v ČR, ale i v některých sousedních zemích, především soukromé dopravce, kteří mají omezené možnosti dostat se k relativně moderním elektrickým lokomotivám. Tahákem expozice společnosti Škoda Transportation bude již zmíněná elektrická jednotka InterPanter, kterou vyrobila Škoda Vagona, další dceřiná firma plzeňského koncernu – šumperská Pars nova pak v Ostravě představí rekonstrukce osobních vagonů určených pro České dráhy. Na stánku Správy železniční dopravní cesty budou k vidění stroje na údržbu a modernizaci železničního svršku a ukázky práce železničních hasičů.

Odborná konference nastíní další vývoj české železnice

V rámci doprovodného programu se v ostravském hotelu Clarion uskuteční třídenní konference Současné pojetí moderní české železnice, jejímž cílem bude prezentovat aktuální přístupy k modernizaci české železnice. Přednášející se zde zaměří například na možnosti zvyšování kapacity české železniční sítě, na modernizaci této sítě a výstavbu moderního zabezpečovacího systému ETCS, na možnosti obnovy vozidlového parku s přispěním evropských dotací, na přípravu realizace Rychlých spojení či na využití inteligentních dopravních systémů na železnici.

Tomáš Johánek

spinner