Nové lokomotivy ČD

Spor o cenu nových lokomotiv ČD míří k soudu a do koalice

Spor o cenu nových lokomotiv ČD míří k soudu a do koalice

České dráhy mají zaplatit zhruba 1,2 miliardy Kč firmě Škoda Transportation za dodávku lokomotiv řady 380. Rozhodl o tom rozhodčí soud při Hospodářské a Agrární komoře. Při-tom právě ČD se domáhaly na výrobci téměř miliardové pokuty za pozdní dodání zmíněných lokomotiv. Celý spor míří k soudu, na který se státní dopravce obrátil, i na koaliční radu, kde chce kauzu řešit ministr dopravy Dan Ťok.

České dráhy mají podle předsedy představenstva Pavla Krtka Škodě doplatit za 20 lokomotiv 468 milionů Kč jako doplatek ke kupní ceně a dalších 760 milionů Kč má následně dopravce uhradit jako inflační navýšení. ČD si u Škody Transportation objednaly v roce 2005 celkem 20 kusů třísystémových lokomotiv řady 380 za zhruba 2,5 miliardy Kč. Lokomotivy měl železniční dopravce převzít v roce 2008, první stroje ale dostal až v roce 2013. Lokomotivy měly dlouhodobé problémy se získáním povolení pro provoz v zahraničí, ani dnes ještě nemohou například do sousedního Německa. „Podle našeho názoru je rozhodčí nález právně vadný. Škoda Transportation dodala lokomotivy s více než pětiletým zpožděním a stále se vyjednává s DB Netz o tom, aby mohly jezdit na německém území. Ani po jedenácti letech od podpisu smlouvy tak nelze lokomotivy plně využívat v Německu,“ reagoval minulý týden na výsledek arbitráže předseda představenstva ČD Pavel Krtek. „Na ranním zasedání se představenstvo společnosti usneslo, že využijeme všechny právní prostředky k tomu, abychom rozhodčí nález zvrátili,“ dodal.

Vedení ČD zároveň pověřilo interní audit ČD, aby prošetřil a zdokumentoval historii zakázky. České dráhy i ministerstvo vytýkají arbitrům, že neuznali smluvní pokuty za pozdní dodání vlaků. Arbitři rovněž zamítli připomínku ČD, které upozorňovaly na podjatost jednoho z rozhodců. Pokud by ČD musely zaplatit zhruba 1,2 miliardy Kč, mohlo by to podle ministra dopravy zvednout ceny jízdného. „Jde o obrovskou částku, která je výrazným zásahem do hospodaření Českých drah. Požádám proto ministra financí Andreje Babiše, abychom situaci řešili na koaliční radě,“ poznamenal Dan Ťok.

MD: Dochází k tunelování Českých drah

České dráhy po prohrané arbitráži se Škodou Transportation podaly žalobu k soudu. Ministr dopravce železničního dopravce vyzval, aby do rozhodnutí soudu nic neplatil. Rozhodnutí arbitrů je podle Dana Ťoka skandální a protiprávní, postup Škody Transportation označil za nemravný. „Stát má být potrestán za to, že Škoda Transportation dodala vlaky pozdě, draze a dosud bez povolení jezdit v Německu. Toto je situace, kdy dochází v přímém přenosu k tunelování Českých drah, a já jsem tady od toho, abych v této věci nemlčel,“ uvedl ministr. Škoda Trans-portation podle něj má dostat peníze navzdory tomu, že lokomotivy dopravci dodala s pětiletým zpožděním. Sporný je podle ministra požadavek na doplacení inflačního navýšení, který nebyl zakotvený ve smlouvě.

Ministr prý neuvedl všechny důvody zpoždění

Podle generálního ředitele Škody Transportation Tomáše Ignačáka ale ministr dopravy neuvedl důvod zpoždění dodávek objednaných lokomotiv. Tím byly změny technických norem z roku 2008, kvůli kterým musela společnost vyvíjené lokomotivy výrazně přepracovat. Ministra prý kontaktoval prostřednictvím SMS s nabídkou setkání. Údajně chtěl dojednat s Českými drahami možnost rozložení plateb na delší dobu. Tomáš Ignačák zároveň zopakoval, že kdyby ČD využily nabídku na smír z loňského roku, vyšlo by to firmu levněji o zhruba 700 milionů Kč. „Mrzí nás, že se nepodařilo tento spor narovnat dříve. Historicky nejblíže mimosoudnímu narovnání jsme byli zhruba před rokem, kdy z naší strany byla navržena dohoda s řadou zásadních ústupků,“ uvedla mluvčí Škody Transportation Lubomíra Černá.

Tomáš Johánek

spinner