UIC usiluje o optimalizaci kapacit kombinované dopravy

Mezinárodní železniční unie

Objem přepravy kontejnerů z německých námořních přístavů do vnitrozemí po železnici by se měl do roku 2015 zvýšit o více než 175 procent – ze současných 1,9 na 5,25 milionu TEU. Vyplývá to z výsledků studie, kterou v rámci příprav projektu DIOMIS (Developing Infrastructure Use and Operating Models for Intermodal Shift) v lednu zveřejnila Mezinárodní železniční unie (UIC). DIOMIS zkoumá možnosti zvýšení konkurenceschop­nosti vnitrostátní i mezinárodní železniční nákladní dopravy. Konečným cílem projektu je zajistit přesun významného objemu zboží ze silnice na železnici. Kontejnerová přeprava do německého vnitrozemí by podle studie v následujících osmi letech mohla posílit o 140 procent z 1,24 na 3,10 milionu TEU. Překlad zboží v Hamburku by měl do roku 2015 vzrůst o 116 procent. Tržní podíl železnice by se měl zvýšit ze 17,3 na 20 procent. Vnitrostátní kombinovaná doprava v Německu podle předpokladů UIC vzroste o 60 procent ze současných 4,13 na 6,77 milionu TEU. To by znamenalo roční nárůst o více než pět procent. Hrozí „beznadějné přetížení“ Klíčová otázka, na niž by měl projekt DIOMIS poskytnout odpověď, zní: „Jak zajistit pro předpokládaný nárůst objemu kombinované dopravy v příštích letech dostatečné kapacity na železnici, která je již dnes přetížená?“ Velkým problémem totiž zřejmě bude nejen to, že v následujících letech se bude dále zvyšovat hustota provozu na již nyní velmi frekventovaných železničních tratích, ale že výrazné zhuštění provozu postihne i mnoho dalších, dnes méně vytížených tratí. Projekt DIOMIS je rozdělen do devíti modulů. Za každý bude vypracována samostatná závěrečná zpráva, která navrhne možnosti řešení. V lednu již byly prezentovány dílčí výsledky tří modulů (Rozvoj národní kombinované dopravy, Nejlepší využití stávajících kapacit železnice a Zpráva o kombinované dopravě). Mezi navrhovanými možnostmi řešení je například nasazení delších vlaků, posílení investic do železniční infrastruktury a zvýšení výkonnosti terminálů.

www.uic.asso.fr/domis

spinner