​DB Cargo pokračuje v „protihlukové“ ofenzivě

​DB Cargo pokračuje v „protihlukové“ ofenzivě

Na německé železniční síti jezdí stále více „tichých“ nákladních vlaků. Nákladní železniční podnik DB Cargo vybavil již 50 500 nákladních vozů brzdami s kompozitními (LL) špalky, které produkují výrazně méně hluku než staré litinové. Aktuálně má dopravce DB Cargo 80 procent svého vozového parku přestrojeného na tichý provoz. Podle opakovaných testů přináší nová technologie snížení hlučnosti o 10 dB, což lidské ucho subjektivně vnímá jako omezení hlučnosti na polovinu původní úrovně.

„Omezování hlukové zátěže, s níž se potýkají obyvatelé žijící podél železničních tratí, má pro nás velký význam. S našimi zákazníky pracujeme na tom, aby stále více přeprav realizovala ekologická železnice. Je ale nezbytné, aby se železnice stala mnohem tišší. Instalace tichých brzd do nákladních vozů hraje v této strategii zásadní roli,“ řekl Alexander Doll, člen představenstva Deutsche Bahn pro finance, nákladní provoz a logistiku. Do roku 2020 budou všechny nákladní vozy DB Cargo provozované v Německu (asi 63 tisíc vagonů) vybaveny tichými brzdovými špalky. Nákladní železnici přijde toto přestrojení po odečtení dotací ze spolkového státního rozpočtu na přibližně 200 milionů EUR. Vícenáklady nevznikají jen samotnou instalací kompozitních špalků, ale také vyššími nároky na údržbu brzdových soustav. Německý podnik v příštím roce vybaví dalších sedm tisíc nákladních vozů novými LL špalky.

„Chceme, aby zejména nákladní železnice byla pro všechny užitečným tichým sousedem. Zavedli jsme proto systém poplatků za užívání železniční infrastruktury, který zohledňuje nasazení tišších vozů. Přestrojení vozů nás zatím vyšlo na více než 150 milionů EUR. Od konce příštího roku nebudeme nasazovat jediný hlučný nákladní vůz na německé železniční síti. Tato i další opatření pro snížení hluku budou chránit všechny obyvatele kolem tratí,“ dodal státní tajemník spolkového ministerstva dopravy a digitální infrastruktury Gerhard Schulz.

(mm)

Foto: DB

spinner