Unikátní RUS 1000 S přijel poprvé do Česka. Ve Velimi obnovuje koleje na zkušebním železničním okruhu

17. října 2020

Pro znalce to je stejná událost, jako kdyby v Ruzyni přistálo největší dopravní letadlo nebo se v centru metropole představoval nejnovější model vozu F1. Byť jde jen o stavební železniční stroj. Ale RUS 1000 S, který společnost Swi­etelsky Rail CZ nasauje 20. a 21. října na obnovu trati malého okruhu Zkušebního centra Velim, si takovou pozornost zaslouží. Jde o evropský unikát, který po své premiéře na přelomu roku poprvé přijede do České republiky.

„Lze o něm mluvit jen v superlativech. Jeho potenciál je mimořádný a využívá se na železničních stavbách, kde je potřeba minimalizovat čas výluky či zachovat nepřetržitý provoz. A to je i případ extrémně vytíženého velimského testovacího centra,“ uvedl Pavel Pechač, jednatel Swietelsky Rail CZ.

Obří stroj, dlouhý 278 metrů a vážící 674 tun, v jednom průjezdu zvládá tři komplexní činnosti – čištění štěrkového lože, obnovu kolejového roštu a podbití trati. Ta je tak po jeho průjezdu okamžitě sjízdná pro rychlost 60 km/hod. Díky inovované konstrukci sít je stroj také o 25 procent výkonnější než jeho předchůdce RU 800 S. Zvládne vyměnit až 10 pražců za minutu a za hodinu pročistit až 1000 m3 štěrku. Délka celé soupravy pro denní výkon, včetně vozů pro logistiku materiálu, je 900 metrů. Minimální pracovní poloměr oblouku činí 250 metrů. Ve Velimi bude nasazen při rekonstrukci 2245 metrů kolejí.

„Když se v roce 2006 objevila strojní technologie RU 800 S, mluvilo se o revoluci ve strojní rekonstrukci kolejí, protože při jedné výluce stroj zvládl dva kompletní pracovní postupy. Teď ještě jeden přibyl. V RUS 1000 S jsou shrnuty více než desetileté provozní zkušeností s jeho předchůdcem, a proto efektivita práce nebude zcela jistě po dlouhou dobu překonána,“ dodal Lukáš Vostrý, ředitel závodu Stroje a mechanizace Swietelsky Rail CZ.

(tl)

Foto: Swietelsky Rail CZ

spinner