​Nová hedvábná stezka: příležitost pro evropskou logistiku?

​Nová hedvábná stezka: příležitost pro evropskou logistiku?

Obří čínský projekt Nová hedvábná stezka (New Silk Road) překvapil logistický svět svým investičním rozsahem – jedním bilionem eur. Ačkoli není úplně jasné, jaký by měl být příspěvek i benefit evropských firem, iniciativa OBOR (One Belt, One Road) představuje zajímavou strategickou příležitost.

Méně než půl roku po založení prvních dvou poboček v Istanbulu a Mersinu otevřel cargo-partner v březnu další pobočku v Turecku. Tentokrát v Burse, která je důležitou průmyslovou metropolí a zároveň čtvrtým největším městem v zemi. Po rozšíření své sítě v Turecku má nyní cargo-partner zastoupení ve více než 130 pobočkách ve 30 zemích. TURECKO cargo-partner otevřel pobočku v turecké Burse Čína se snaží prostřednictvím OBOR oživit dávné spojení kontinentů nazývané tradičně Hedvábná stezka. Cílem je podpořit přepravu zboží po silnici, železnici nebo moři mezi Asií, Afrikou a Evropou. Ekonomická spolupráce eurasijských zemí a zlepšení mezikontinentálního obchodu dostává masivní propagaci a investice do infrastrukturní sítě. Čínská vláda plánuje uzavření řady dohod o volném obchodu, vytvoření zvláštních ekonomických zón a zavedení zjednodušených procedur celního odbavení. Logistické, spediční a dopravní společnosti v Evropě věří v zajímavý přínos.

Například německý železniční podnik Deutsche Bahn očekává výrazný nárůst objemu přeprav. V roce 2018 DB vypravila na trase mezi Čínou a Evropou více než 3600 vlaků s 90 tisíci kontejnery. V roce 2020 by měla být překonána hranice sta tisíc kontejnerů. Poskytovatel logistických služeb Rhenus nabízí door-to- -door přepravy jak v Asii, tak v Evropě prostřednictvím své mezinárodní sítě. „Při pokrývání rostoucí nabídky sázíme také na alternativní trasy. Silná expertní přítomnost přímo na místě je zásadní pro bezpečnou, rychlou a efektivní přepravu zboží,“ řekl předseda představenstva Rhenus Tobias Bartz s tím, že Nová hedvábná stezka jednoznačně přispěje k nárůstu objemu obchodu mezi Čínou a Evropou.

„Je rovněž nutné vzít v úvahu, že zapojené firmy čekají velké výzvy, zejména z důvodu geografických, kulturních a ekonomických rozdílů. Červnový veletrh transport logistics představuje ideální platformu pro výměnu zkušeností, navazování nových obchodních vztahů a budování mezinárodní sítě,“ dodal člen představenstva veletržní společnosti Messe München Gerhard Gerritzen.

Průzkum: dvě třetiny německých firem pochybují

Čínská strana opakovaně ujišťuje, že její iniciativa má podporovat mírové soužití, integraci a bezpečnost. Současně nelze přehlédnout snahy o posilování politického vlivu a otevření nových obchodních příležitostí. Pro zahraniční podniky je velmi obtížné čelit tak masivní čínské konkurenci. Problematická je i účast na vypisovaných tendrech, kde pravidelně vítězí čínské společnosti. Průzkum, který prováděla německá obchodní komora v roce 2017, ukázal, že dvě třetiny německých firem působících v Číně prozatím pochybují o tom, zda jejich investice do Nové hedvábné stezky bude mít pozitivní dopad na jejich podnikání. Na druhou stranu přibližně 30 procent německých firem v Číně je zapojeno do iniciativy OBOR nebo se na zapojení připravuje.

Úspěšné projekty v Pákistánu

Příkladem úspěšného budování nových sítí může být Pákistán: investice dosáhly 60 miliard USD, většina projektů byla dokončena. Pákistánský hrubý domácí produkt podle čínských údajů zrychlil tempo růstu z 3,5 na šest procent ročně mezi lety 2013 až 2017. Je jasné, že Čína sleduje své vlastní geopolitické zájmy v regionu, a to především s ohledem na svého největšího rivala, Indii.

Poptávka zemí podél Nové hedvábné stezky je enormní

Více než 70 procent zemí podél Nové hedvábné stezky má HDP na obyvatele pod světovým průměrem. Poptávka po investicích do infrastruktury podporující obchod mezi Evropou a Čínou je enormní – a bez čínských peněz je projekt nerealizovatelný. Funkční infrastruktura je nezbytná pro industrializaci a další ekonomický rozvoj. Čínské investice do zemí potýkajících se s krizí mohou přispět ke stabilizaci celého regionu, kdy ekonomická prosperita může reálně zabránit eskalaci napětí a vzniku konfliktů.

(mm)

Foto: Wikimedia

spinner