Ing. Jan Ekl (SSL ČR): „Běželo to rychle a pořád mě to bavilo“

Ing. Jan Ekl (SSL ČR): „Běželo to rychle a pořád mě to bavilo“

Tak hodnotí své působení ve Svazu spedice a logistiky ČR jeho výkonný ředitel Ing. Jan Ekl. Přestavovat ho v našich novinách určitě nemusíme. Tento charizmatický muž je mezi spedičními a logistickými odborníky známou osobností. Poutavě dokáže hovořit nejen o odborných tématech, ale také o svých zálibách – cestování, Francii, fotografování i hudbě. Za pár týdnů jeho dlouholeté působení v SSL skončí, proto nás zajímalo, jak vidí aktuální situaci v dopravě a logistice takřka emeritní speditér.

„Pomalu se blíží konec roku. Jaký byl podle vás ten letošní pro českou spedici a logistiku?“

„Každoroční hodnocení situace může být různé. Ale v zásadě byl ten rok dobrý. Oživení ekonomiky České republiky, růst výroby a exportu, zvýšený počet poptávek po přepravách. To je pro speditéry a dopravce dobrá voda na ,logistický mlýn‘. Na jedné straně se české ekonomice daří a tím pádem objem přeprav roste, firmy mají zakázky a sklady jsou plné, ale na druhé straně se objevují nové regulace a problémy, které dříve nebyly. Problémy s bezpečností ve všech druzích dopravy a problémy falešných firem a krádeží kamionů. Nás ve Svazu spedice a logistiky ČR těší, že stále máme stabilní základnu členů, která dosahuje téměř k číslu 200.“

„Máte informace o tom, co vaši členové v poslední době nejvíce uvítali?“

„Spedice a logistika získaly konečně postavení důležitého oboru jako ostatní průmyslové a obchodní činnosti. Logistickým firmám se daří. Je zde konečně konkurenční prostředí a opravdový přepravní trh. Vstupem do EU zmizely nekonečné fronty kamionů na hranicích, ale na druhé straně se neúnosně zvýšil provoz na našich dálnicích. Bylo zavedeno elektronické mýto v Evropě i v ČR. Také jsme poznali, jaká negativa s sebou nese rozvoj obchodu, neboť dopravní infrastruktura nestačí obchodnímu boomu. I v České republice postupuje v dopravních a spedičních firmách globalizace. Příjemným faktem pro všechny ve spedici a dopravě je ustálená nižší cena nafty, která je základní krevní skupinou pro dopravu, také to pomáhá rozvoji oboru.“

„Jaké problémy naopak v současné době české speditéry a dopravce nejvíce trápí?

„V Evropě jednoznačně arogantní předpisy týkající se minimálních mezd v Německu a Francii, MiLog a Macron. A s tím souvisí i neschopnost Bruselu jasně rozříznout ten zauzlenec nesmyslných předpisů, které odporují otevřené Evropě. Falešná korektnost a obavy pojmenovat přímo a nahlas problém a jeho řešení způsobují zmatek a brzdí silniční přepravy. Českou republiku dlouhodobě trápí problémy dopravní infrastruktury, obchvat Prahy a dalších měst, nebo parkovišť pro kamiony kolem českých dálnic. Asi by toho bylo více a jsou to dlouhodobé bolesti. Ministr dopravy Dan Ťok se do řešení problémů, které zdědil na svém postu, pustil poměrně rozhodně, a tak věřím, že se mu po-daří hodně otázek vyřešit.“

„Jak jsou na tom kolegové v Evropě a ve světě? Řeší podobné problémy?“

„Okolní Evropa je na tom stejně. Dobře i špatně. Bankrot jedné velké rejdařské společnosti způsobil ve světě i v České republice veliké množství problémů. O zavedení předpisů týkajících se minimálních mezd v Německu a Francii jsem už hovořil.“

„S letošním rokem skončí i vaše působení ve funkci výkonného ředitele SSL ČR. Na co jste za dobu svého působení ve svazu nejvíce pyšný? Co se vám podařilo?“

„Především bych chtěl říci, že jsme našli heslo ,Lépe jednou vidět než se o tom 3x učit‘. Snažíme se toto heslo plnit třeba tím, že vozíme speditéry především do námořních přístavů, neboť mnoho pracovníků firem vyplňuje stále B/L, a přitom neviděli kontejnery v pří-stavu, lodě, jeřáby, systémy. Ročně vyvezeme na komentované odborné exkurze do přístavů Hamburk, Lübeck, Rotterdam, Antverpy a nově i do Bremerhavenu a Terstu na 120 účastníků. Navštíví terminály vybavené moderními technologiemi, vyslechnou prezentace z vedení přístavů, speditérů a rejdařů. Mohou si na věci ,sáhnout‘.“

„Co chystáte v SSL v nejbližší době?“

„Letos jsme jako svaz oslavili pětadvacet let od založení. Zavazuje nás to pokračovat i na-dále v nastavené kvalitě práce. Chystáme všechny tradiční formy podpory a nabídek pro naše členy. Odborné semináře ve spolupráci s Dopravními novinami na téma celní kodex, minimální mzda v Německu i další. Uskuteční se zasedání pracovních skupin a klubů a těch je ročně dvacet. Bude fungovat oblíbená poradna v právních a pojišťovacích otázkách, v příštím roce budeme certifikovat u mezinárodní organizace FIATA naše zpracované osnovy a materiály pro studijní projekt Spediční expert, který vedeme již 15 let. Plánujeme také společnou českou expozici na vele-trhu transport logistic 2017, přivezeme speditérskou smetanu z České republiky do Mnichova. Budou to zástupci více než 40 firem, do společné expozice se jich už přihlásilo osmnáct. Bude pokračovat naše aktivní účast v orgánech FIATA, kde velmi dobře pracuje zástupce v sekci silniční přepravy Martin Mach.“

„Co působení v SSL ČR dalo vám? A bylo i něco, co vám vzalo?“

„Pracovat na funkci výkonného ředitele svazu, který má plus minus 200 členů, dává možnost širokého rozhledu v logistickém a spedičním oboru. Setkal jsem se s mnoha zajímavými lidmi z oboru, z obchodu i z politiky. Navštívil jsem logistické terminály, přístavy, letiště, provozy a speciály stejně jako nejmodernější standardy. Snažil jsem se přinést informace všem členům SSL ať už na zasedáních pracovních skupin nebo prostřednictvím článků a reportáží v odborném tisku. S vašimi novinami se mi spolupracovalo velmi dobře a bezproblémově. Díky. Věřím v obor spedice a logistiky a podpora středním logistickým školám ze strany svazu byla odměněna studentskými pracemi a názory, které jednoznačně ukázaly zájem studentů o obor. Věřím, že se nemusíme bát o budoucnost logistiky. ,Spediční dorost‘ se o věci zajímá. Upřímně řečeno si nevzpomínám, že by mi působení v SSL něco vzalo. Běželo to rychle a pořád mě to bavilo.“

„Když se ohlédnete zpět, na jaké momenty budete nejraději vzpomínat?“

„Především na šanci potkávat zajímavé lidi v oboru i mimo něj. Já jsem, myslím si, poměrně extrovertní typ, proto mi seznamování nedělá potíže. Navíc vizitka s funkcí v SSL otevírá dveře, a tak jsem potkal skvělé odborníky, kteří se navíc stali i mými přáteli. Svaz měl pevné a jasné postavení už před mým příchodem, nicméně se mi doufám podařilo vyplnit motto dané svazem – tedy stálá podpora businessu jeho členů. Věnovali jsme se podpoře spediční budoucnosti, tedy středním odborným školám. Založili jsme nadační fond Mladý speditér, který pět let fungoval a založil tradici další podpory mladým logistikům. Veletrhy v Mnichově a Šanghaji již mají zapsánu účast českých vystavovatelů. Tradice je vybudovaná na solidní a dlouhodobé spolupráci s ministerstvem průmyslu a obchodu. V roce 2011, kdy SSL slavilo dvacet let od založení, jsem obdržel cenu pro logistika roku na mezinárodní konferenci SpeedCHAIN v Praze. Cena GRYF je pro mě takový malý spediční ,Oscar‘. Velmi si vážím nejen ocenění, ale i toho, že v Břevnovském klášteře mi při pře-dávání tleskalo 300 osob z oboru, mezi nimi byli i ti, u kterých jsem se tuto profesi učil. Realizovali jsme vzdělávací projekt OPLZZ financovaný z evropských peněz. Projekt za 18 milionů, který nadělal mnoho starostí, ale přinesl čtyřletou podporu vzdělávání členům našeho svazu. Samozřejmě nebylo vždycky posvícení a staly se i chyby, které jsem neodhadl. Jen doufám, že jich nebylo moc a nebyly fatální. Za dobu svého působení jsem zažil i dvě kulatá výročí – dvacetiletí svazu a letos krásné pětadvacetiletí naší asociace. Obě výročí byla důstojným potvrzení správné existence SSL.“

„Dokážete odhadnout, kam by dál mohl směřovat SSL ČR v budoucnu?“

„Celý obor je rychlejší a dynamičtější, stejně jako svět a business okolo nás. Nové technologie a závratnou rychlostí se vyvíjející komunikační prostředky umožňují virtuální obchodování odkudkoliv a kdekoliv na světě. Potud obchod – virtuální. Avšak potom musí nastoupit speditér a logistik a fakticky a fyzicky zásilky dopravit. A tak to bude určitě i do budoucna. Proto podpora SSL členským a mnohdy i nečlenským firmám bude stále potřebná a funkční. Evropa vytváří mimo pozitiva také překážky a hází české spedici a logistice klacky pod nohy. MiLog a Loi Macron jsou toho důkazem. Tady musí svazy pomáhat a tlačit na státní správu a mezinárodní asociace včetně Bruselu a snažit se řešit problémy silou argumentů a obyčejného rozumu.“

„Jaké máte vy osobně plány do budoucna? Zůstanete i nadále v kontaktu se speditéry a logistiky?“

„Každý, kdo odchází z činorodého prostředí, a logistika a post výkonného ředitele SSL byly takovým místem, neví, co ho v etapě zvané důchod čeká. Samozřejmě je obvyklé odpovědět: bude čas na koníčky, chalupu, vnoučata, cestování – a já to mám stejně. Jizerské hory budou mým druhým domovem a těším se na rodinu, přátele, muziku a fotografování. A protože spedice, logistika a přeprava byly můj život, zkusím nabídnout své služby a znalosti například středním logistickým školám nebo odborným časopisům k občasné spolupráci. Doufám, že budu třeba spolupracovat s některými logistickými institucemi nebo provozy na příležitostné bázi. Přece jen těch padesát let ve spedici a obchodě nechci hned a brutálně opustit. Rád bych také poděkoval všem, se kterými se mi báječně spolupracovalo. Nestihl bych vyjmenovat všechny a všechno, a tak poděkuji především pánům z představenstva SSL. Jsou to skvělí chlapi a odborníci v logistice a managementu. Říká se, že dobrá sekretářka je polovina šéfa. Chtěl bych tedy poděkovat za dobrou a zodpovědnou práci i paní Ditě Müllerové. Když něco končí, také něco obvykle začíná a na moje místo musí nastoupit někdo nový. Bude to Ing. Petr Rožek, člověk, který má odborné znalosti spedice a logistiky, vede pracovní skupinu SSL Odborné vzdělávání, přednáší a dlouhodobě spolupracuje se SSL. Přeji mu hodně úspěchů v práci.“

Martina Vampulová

spinner