SCPSD

Zpřísňují se podmínky pro upevňování nákladu

Zpřísňují se podmínky pro upevňování nákladu

Od ledna platí ustanovení vyhlášky č. 341/2002 Sb., o schvalování technické způsobilosti a o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. V § 15 odstavci 11 jsou stanoveny podmínky, které musejí dopravci splnit v zájmu zajištění bezpečné přepravy nákladu. Podle Centra služeb pro silniční dopravu (CSPSD) je to pro řadu z nich ještě novinka.

„Náklad na vozidle (i v soupravě) musí být rovnoměrně rozložen a řádně zajištěn vhodným technickým zařízením proti pohybu. Pokud je k připevnění nákladu použita poutací a upínací souprava, musí být v řádném technickém stavu a odpovídat ČSN EN 12195–2, ČSN EN 12195–3, ČSN EN 12195–4. Poutací a upínací soupravy musí počtem a umístěním odpovídat ČSN EN 12195–1, kde pro výpočet počtu přivazovacích prostředků lze alternativně použít za dynamický koeficient tření statický koeficient tření při současném použití koeficientu zrychlení v podélném směru rovnému 1,“ stojí ve vyhlášce.

V praxi to podle CSPSD znamená, že pokud bude u vozidla kontrolováno upevnění nákladu, nebude kontrolní orgán řešit jen skutečnost, zda je náklad zajištěn či nikoli, ale provede na základě výše uvedeného ustanovení kontrolu, při níž bude posuzovat i způsob zajištění, počet, druh a kvalitu použitých přivazovacích prostředků.

Mezinárodní dopravci jsou pečlivější

Poznatky z každodenní kontrolní činnosti podle CSPSD nejsou příliš uspokojivé. Hrubé nedostatky opakovaně nachází u vnitrostátních přeprav, při nichž řidiči upevnění nákladu věnují nedostatečnou nebo dokonce žádnou pozornost. Poněkud lepší situace je u přeprav mezinárodních. V jejich případě jsou řidiči často již „vyškoleni“ kontrolními složkami sousedních zemí, jejichž legislativa přísnější přístup kontrol umožnila již dříve.

Podle současné legislativy za upevnění nákladu přímo odpovídá řidič vozidla (§ 5 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích). V případě, že kontrolní orgán zjistí nějaké nedostatky, může mu být udělena bloková pokuta až do výše 2000 Kč a v případě správního řízení pokuta od 1500 do 2500 Kč. CSPSD proto doporučuje všem, kdo se nějakým způsobem podílejí na nákladní dopravě, aby tomuto tématu věnovali zvýšenou pozornost.

Pro zájemce z řad dopravců, řidičů, odesílatelů i dalších profesí nabízí CSPSD zajištění odborného semináře Upevňování nákladu.

(lan) www.cspsd.cz

spinner