​Většímu rozmachu CNG brání omezená nabídka vozidel

​Většímu rozmachu CNG brání omezená nabídka vozidel

Jednou z hlavních příčin poměrně malého zájmu českých motoristů o vozidla na CNG je relativně omezená nabídka těchto vozidel na trhu. „Chybí především širší nabídka dodávek i malých osobních aut typu Škoda Citygo,“ řekl místopředseda představenstva společnosti E.ON Energie, která provozuje také plnicí stanice na CNG, Jiří Šimek.

„Kolik plnicích stanic na CNG momentálně provozuje E.ON, jaké jsou plány na letošní rok a jaké jsou plány na cílový stav?“

„Společnost E.ON k dnešnímu dni provozuje 15 veřejných a jednu areálovou plnicí stanici CNG. Letošní rok plánujeme rozšířit naši síť o dalších tři až pět plnicích stanic. Naším cílem je, abychom v roce 2020 provozovali zhruba 35 plnicích stanic.“

"Jak hodnotíte současné pokrytí ČR plnicími stanicemi a jaký by byl ideální stav?

„Pokrytí ČR plnicími stanicemi je rok od roku lepší, nyní je v provozu více než 110 plnicích stanic. Myslím si, že už dnes je pokrytí území stanicemi na CNG poměrně slušné a odpovídá potřebám současného počtu vozidel na CNG. Ideální stav po roce 2020 by byl kolem 250 až 350 plnicích stanic, je to ale závislé především na počtu pro CNG vozidel v ČR.“

„Co podle vás nejvíce brání většímu rozšíření vozidel na CNG mezi české motoristy?“

„Určitě je to užší výběr nabídky vozů na CNG především v kategorii dodávek typu Fiat Ducato. Chybí zde aktivnější konkurence mezi výrobci vozidel, kteří tento trh zatím opomíjejí. Dalším dosud nevyřešeným bodem je parkování v podzemních garážích, chybí jasná pravidla.“

„Proč nejdou příkladem ve využívání vozidel na CNG státní či další veřejné instituce?“

„V současné době se situace výrazně mění, nové poptávaná vozidla pro státní správu by měla být ekologická, samozřejmě s ohledem na jejich využití. Pozitivním příkladem ve využívání CNG je Česká pošta a Státní úřad inspekce práce, ve větší míře se však zatím vozidlům na CNG ve vozovém parku státních či dalších veřejných institucí opravdu příliš nedaří.“

„Je podle vás k dispozici dostatečně široký vozový park na CNG; kde jsou případně mezery?“

„V oblasti osobních vozidel hodně pomohl vstup modelu Škoda Octavia G-Tec na český trh v roce 2014 a přístup celého koncernu VW (Golf, Caddy, Leon, Audi A3). Chybí zde širší nabídka dodávek a nákladních vozidel na CNG pohon.“

„Jakou budoucnost dáváte LNG? Jaké jsou výhody LNG z hlediska použití zejména v dálkové dopravě?“

„Využití LNG předpokládáme pouze v nákladní dopravě, případně ve vodní dopravě. Výhodou je ekologie a v nemalé míře i konkurence stávajícímu petrolejářskému průmyslu, jedná se o dva samostatné trhy. Myslím si, že v ČR je do budoucna prostor pro zhruba čtyři plnicí stanice LNG.“

„Má stát nějak podporovat využívání CNG v dopravě? Co obecně požadujete od státu?“

„Především požadujeme to, aby stát zachoval nižší spotřební daň na CNG i po roce 2020, podpořit nákup CNG vozidel pro veřejnost a malé firmy by mohl určitou formou šrotovného. Bylo by dobré například uvažovat i o slevě na dálniční poplatky a vjezdech do nově vznikajících městských ekologických zón.“

Tomáš Johánek

spinner