​Nové conecto přejímá i přednosti Citara

​Nové conecto přejímá i přednosti Citara

Nový nízkopodlažní autobus Mercedes-Benz Conecto zohledňuje jak požadavky dopravců a měst na vozidlo do městského provozu, tak si zachovává svá specifika daná designem. A přestože se jedná o originální nové vozidlo, těží zároveň z předností flexibility celosvětově úspěšného autobusu Citaro. S tímto konceptem se již na trhu s úspěchem uplatnily i předcházející modely.

Výrazná je příbuznost rozměrového konceptu modelu Conecto. Rozvor kol sólového a kloubového autobusu je s 5900 mm, respektive 5900/5990 mm totožný s modelem Citaro. Přesah obrysu vozidla se liší jen o pár centimetrů, což je způsobeno především odlišným vzhledem. Rovněž konstrukce karoserie Cone-cta s optimalizovanou hmotností pochází převážně z citara.

Se svým modelovým programem se nové Conecto stejně jako jeho předchůdce zaměřuje na základní prvky nízkopodlažních městských autobusů. Sólový autobus pokrývá s trojicí dveří, vertikálním uspořádáním motoru vzadu vlevo na zádi a délkou 12,13 m segment, který je v Evropě i jinde nejoblíbenější. Totéž platí o kloubovém autobusu Conecto G se třemi nápravami, čtveřicí dveří a délkou 18,12 m, který je z něj odvozen. Conecto lze dodat jako sólový i kloubový autobus jak s dieselovým pohonem podle emisní normy Euro 6, tak také s plynovým motorem. Jediný viditelný rozdíl při pohledu zvenčí je kryt pro plynové láhve na střeše.

Díky konstrukci s optimalizovanou hmotností a kompaktním a lehkým motorům v sólovém vozidle (Mercedes-Benz OM 936, zdvihový objem 7,7 l) i v kloubovém autobusu (OM 470, zdvihový objem 10,7 l) nabízí Conecto vozovým parkům velké hmotnostní rezervy s příslušně vysokou kapacitou cestujících. Conecto v dieselové variantě tak nabízí jako sólový autobus místo až pro 101 cestujících, kloubový autobus pak pro 148 cestujících. U autobusů na plynový pohon Conecto NGT a Conecto G NGT činí kapacita cestujících 99, respektive 158. V případě výbavy s větší hmotností, jako například klimatizace, se kapacita cestujících snižuje až o deset osob.

Prostor pro cestující

Prostor pro cestující působí v novém modelu Conecto G díky průběžnému nízkopodlažnímu provedení, vertikálnímu uložení motoru a umístění míst k sezení na podestách velmi uspořádaným dojmem. Konstrukce s trojicí dveří pro sólový autobus a čtveřicí dveří pro kloubový autobus podporuje rychlou výměnu cestujících. Dveře se u conecta aktivují pneumaticky a jsou otočné dovnitř. Zvláštností je dvojité příčně umístěné nástupní madlo. Usnadňuje nástup a výstup cestujícím bez ohledu na jejich postavu i věk.

Nezaměnitelný design

Nejen svébytný design nového Conecta, ale celý nízkopodlažní autobus přesvědčuje o své mimořádné funkčnosti. Nezaměnitelný je přívětivý vzhled tohoto autobusu s typickou vystupující čelní stěnou. Nové obložení bočních stěn, které je sériově děleno na jednotlivé segmenty, usnadňuje opravy. Náročná není ani výměna venkovních zpětných zrcátek conecta. Totéž platí i pro jednotlivé světlomety a další svítidla na zádi autobusu.

Plynová verze

Motory nového Conecta splňují požadavky emisní normy Euro 6. Poprvé je také tento městský autobus k vidění jako Conecto NGT s plynovým pohonem – jako sólový i kloubový autobus. Conecto ve verzi NGT je rovněž bez omezení schváleno pro používání bio zemního plynu podle normy DIN 51624. Tak je bilance CO2 ještě mnohem atraktivnější, protože tento autobus na zemní plyn je pak provozován téměř jako CO2 neutrální.

Kromě toho pracuje Conecto NGT v celém rozsahu otáček s ještě nižší hladinou hluku než sám o sobě tichý vznětový motor OM 936. Podle stavu vozidla jsou hlukové emise až o 4 dB(A) nižší, což odpovídá přibližně polovině subjektivně vnímané hladiny hluku. Prostor pro cestující není u autobusu Conecto na zemní plyn nijak zmenšen. Při optimálním vybavení přepraví sólový autobus Conecto NGT až 99 cestujících. Kloubový autobus Conecto G NGT dokonce pojme maximálně 158 cestujících.

Dobrá ovladatelnost

Důraz, který značka Mercedes-Benz klade na bezpečnost, je patrný i u nového Conecta. Díky nové přední nápravě s nezávislým zavěšením kol se tento nízkopodlažní městský autobus pohybuje s komfortem a díky doplňkovému systému ESP pro sólový autobus zvládá i extrémní situace. Výjimečná je i nová, sériově dodávaná ochrana před zalomením ATC pro kloubový autobus: Podporuje chování vozidla při jízdě v zatáčkách a stabilizuje je v extrémních situacích podobně jako technologie ESP. Její základ tvoří nová elektronická platforma B2E.

Setra MultiClass LE business

Nabídku pro městský provoz společnosti Evobus doplňuje i autobus Setra MultiClass LE business. V roce 2014 rozšířila Setra svůj produktový program třídy MultiClass 400 o dvě dlouho očekávaná nízkopodlažní vozidla. Na veletrhu užitných vozidel IAA v Hannoveru byly prezentovány obě varianty Low Entry, a sice S 415 LE business o délce 12,3 m a třináctimetrový S 416 LE business. Naprosto inovátorským způsobem kombinují nízkopodlažní a vysokopodlažní techniku. Velkou předností jsou dobře pří-stupné komponenty pohonu umístěné v modulu zádi typu UL, které zaručují pohodlnou a cenově výhodnější údržbu těchto bezbariérových autobusů. Nejnovější variantou je třínápravový autobus S 418 LE business o délce 14,6 m, který může být podle typu provedení vybaven až 61 místy k sezení. Setra jím pokryje potřebu vysoce frekventované linkové dopravy.

Sériové bezpečnostní systémy

Podobně jako u nového Conecta i u autobusů značky Setra je kladen velký důraz na bezpečnost. Platí to jak pro moderní zájezdové autobusy, tak také pro linková vozidla vybavená aktivními i pasivními bezpečnostními systémy. Všechny autobusy Setra MultiClass jsou sériově vybaveny antiblokovacím systémem (ABS), regulací prokluzu kol (ASR), elektronickým brzdovým systémem (EBS) a brzdovým asistentem (BAS) a splňují veškerou evropskou legislativu.

(lan) 

spinner