Letošní veletrh IAA ve znamení elektromobility

Letošní veletrh IAA ve znamení elektromobility

Zatímco na běžných silnicích potkáváme těžká nákladní vozidla, která i se vznětovými motory plní přísné emisní normy, v Hannoveru na letošním veletrhu IAA byl k vidění zcela jiný svět – s trochou nadsázky se dá říci, jako by nic jiného než elektromobilita (respektive vodík) v těžké nákladní dopravě již neexistovalo. Přesto však porota soutěže o Mezinárodní nákladní vozidlo roku udělila titul Truck of the Year 2023v provozu reálně využitelnému vozidlu, nové řadě DAF XD.

Veletrh IAA, který se konal v září v Hannoveru po čtyřleté pauze, byl letos přejmenován na IAA Transportation. Nově měl podle organizátorů pokrývat nejen oblast lehkých a těžkých užitkových vozidel, ale celé spektrum dopravy a logistiky. Přesto návštěvníci, kteří se těšili na novinky předních výrobců dopravní techniky, zklamáni nebyli. 1402 vystavovatelů ze 42 zemí a celkem 230 národních a mezinárodních řečníků představilo technické novinky, vývoj a koncepty pro klimaticky neutrální mobilitu zítřka.
„V návaznosti na veletrh IAA Mobility jsme úspěšně rozvíjeli a znovuobjevili veletrh IAA Transportation. Nyní vystavujeme celé logistické spektrum, od nákladních automobilů přes nákladní kola a dodávky až po balíkové drony. Tato odvaha se vyplatila, protože obrovský ohlas vystavovatelů i návštěvníků ukázal, že náš nový přístup byl správnou cestou,“ řekla prezidentka německého svazu výrobců VDA Hildegard Müllerová na závěr veletrhu. „Doprava a logistika jsou životními tepnami naší společnosti a ekonomiky. Nová koncepce IAA Transportation přinesla odpovědi na mnohé výzvy, kterým nyní čelí toto odvětví na celém světě. V Hannoveru se jasně ukázalo, že náš průmysl přináší to, co je potřebné pro udržitelnou budoucnost,“ dodala.

Důraz na snižování emisí a spotřeby

Mnoho světových inovací, které byly v Hannoveru představeny, se zaměřovalo na elektrifikaci a klimatickou neutralitu hnacího ústrojí. Výrobci vozidel představili obrovskou škálu elektrických pohonů a pohonů na bázi palivových článků, stejně jako spalovacích motorů na vodík.

Novinkou a zároveň novým trendem jsou například sady, které umožňují nahradit dieselové pohony montované do autobusů a nákladních vozidel novým bateriovým pohonem. Tato koncepce umožní dopravním společnostem a místním dopravním podnikům modernizovat stávající vozový park během běžného provozu. Například výrobce motorů Cummins představil platformu, kde výměnou hlavy tentýž motor pohánět bioplynem, vodíkem či bionaftou (HVO). A přestože s mírnou nadsázkou lze říci, že co stánek, to elektromobila, v expozici společnosti Cummins byl exponát, který dává najevo, že klasické spalovací motory budou ještě nějakou dobu na sinicích dominovat – naftový motor Euro VII. Přesné parametry této emisní normy ještě oficiálně stanovené nebyly, avšak Cummins v záplavě futuristicky laděných expozic dal jasně najevo, že těžká nákladní doprava se bez klasických pohonů ještě nějakou dobu neobejde.

Ostatně tento trend potvrzuje i udělení ocenění International Truck of the Year 2023 nové distribuční řadě DAF XD. Značka DAF má sice stejně jako ostatní zástupci velké sedmičky v nabídce či připravuje další elektrická vozidla, avšak řada XD přestavuje to, co dopravci v tuto chvíli nejvíce potřebují – úsporná elektrická vozidla.

Je třeba všeobecně dostupné a efektivní řešení a tím je stále nafta

Dopravci bez ohledu na národnost se jednoznačně shodují. V podstatě je jim jedno, jakou technologii budou využívat, je však třeba, aby vozidla byla cenově dostupná, snadno provozovatelná, efektivní s dostatečným dojezdem a byla k dispozici rozvinutá plnící/dobíjecí infrastruktura. A z tohoto pohledu v současnosti jednoznačně vedou vozidla s naftovými motory. Donedávna se zdálo, že vhodným zeleným řešením, obzvláště ve veřejné dopravě, je plyn. Ovšem firmy, které v této oblasti byly na špici a ve velké míře inovovaly svůj vozový park, mají nyní v důsledku rostoucích cen a nedostatku plynu velké problémy.

Novinky v segmentu návěsů

Konektivita, telematika, snižování spotřeby, důraz na lepší aerodynamiku, tato témata dominovala i v segmentu přípojných vozidel. Společnost Schmitz Cargobull se zaměřila na všechny tyto oblasti a k vidění byl mimo jiné její aerodynamický plachtový návěs S.CS EcoFLEX v provedení s plachtou Power Curtain a s aerodynamickým úložným boxem Eco Pack (vozidlo z řady EcoGeneration). Ten ostatně již před IAA získal ocenění Trailer Innovation 2023. Nejnovější ocenění aerodynamických vozidel Schmitz Cargobull EcoGeneration následovalo po dalších oceněních, jako jsou Německá cena za udržitelný design 2022 a Evropská cena za udržitelnost v dopravě 2022.

Společnost Krone přestavila návěs s elektricky poháněnou nápravou, který má přispět ke snížení spotřeby soupravy. V našich podmínkách se však spíše vybaví zimní úseky D1 na Vysočině, kdy by toto řešení mohlo přispět ke zlepšení průjezdnosti dálnice. Otázkou je však cena této inovace.

Doručování na poslední míli

Doručování na poslední míli, především nákladními elektrokoly, mělo letos na IAA svou vlastní sekci. Také tato oblast city logistiky si již v evropských metropolích, bez ohledu na negativní reakce mnoha motoristů, našla své místo. I Praha má svá depa sloužící jako centra pro doručování zásilek tímto dopravním módem.

Lehká užitková vozidla a autobusy

Co se týče lehkých užitkových vozidel a městské hromadné osobní dopravy, zde si elektromobilita již nachází své nezpochybnitelné místo. Jistě, je to dáno odlišnostmi doručování na poslední míli a přepravou osob v městských aglomeracích oproti těžké nákladní dopravě na delší vzdálenosti, pro kterou stále není k dispozici vhodná široce využitelná alternativní technologie v porovnání s klasickými motory poháněnými naftou.

(lan)

Foto: lan

spinner