​Vyšlo v DN č. 6

Josef Mařík (Mercedes‑Benz Trucks CZ): V elektrickém provedení nabízíme distribuční vozidla i těžkou řadu Actros

Josef Mařík (Mercedes‑Benz Trucks CZ): V elektrickém provedení nabízíme distribuční vozidla i těžkou řadu Actros

29.3. - Poté, co společnost Mercedes‑Benz Trucks CZ loni obhájila již po jedenadvacáté pozici jedničky na českém trhu v kategorii nad šest tun, hodlá v letošním roce české zákazníky podrobně seznamovat se svou nabídkou elektrických vozidel. O této nové technice a o trendech ve vývoji nákladních vozidel jsme hovořili s Ing. Josefem Maříkem, ředitelem společnosti Mercedes‑Benz Trucks ČR

Zájem dopravců o novou techniku je velký. Jak se vám daří uspokojovat poptávku za stávajícího nedostatku materiálu a komponentů?

Tuto situaci jsme zaznamenali již v roce 2021 a loni se ještě prohloubila. Kvůli nedostatku materiálu a komponentů nejen pro naše závody, ale i u subdodavatelů, jsme nemohli dodat zákazníkům tolik vozidel, kolik by potřebovali na obnovu svých vozových parků. Avšak i za této situace se nám podařilo udržet si postavení jedničky na trhu a být největším dovozcem do České republiky, a to již po jednadvacáté v řadě a se symbolickým podílem 21 procent. Jsme za to rádi a děkujeme zákazníkům za jejich loajalitu a za to, že měli trpělivost počkat si na naše vozidla.

Jaké výsledky očekáváte letos?

Na základě prvních dvou měsíců letošního roku je zřejmé, že trh roste a vidíme nárůst mezi 20 a 30 procenty. Zájem o nová vozidla nepolevuje. Stále však bojujeme s nedostatkem materiálu na světových trzích a komponentů od našich dodavatelů, takže vše zatím ukazuje na to, že ani tento rok nebude lehký.

Loni jste ve svém areálu v Praze zprovoznili nabíječku pro elektrická nákladní vozidla. Co v tomto segmentu dnes zákazníkům nabízíte?

Ve spolupráci se společností Siemens jsme loni zprovoznili v našem areálu v Praze ve Stodůlkách první nabíječku, kde lze dobíjet s výkonem až 300kW. Vozidla, která jsme objednali, již přijíždějí do České republiky, takže nyní se snažíme představovat je zákazníkům nejen staticky, ale od loňského podzimu i dynamicky. Chceme, aby si je dopravci mohli sami otestovat na trasách, kde jezdí běžně s klasickými vozidly se vznětovými motory. Máme pro ně k dispozici pro testování podvozky, dvouosé i tříosé, a představíme jim i tahač návěsů.

Zatím se však v segmentu elektromobilů koncentrujeme na rozvážkovou dopravu, tedy na rozvoz nápojů, pečiva, léků, či na svoz odpadů. Jedná se o vozidla, která jezdí na jedno nabití mezi 200 až 400 kilometry. Samozřejmě, záleží na hmotnosti nákladu, topografii trasy i na tom, jak je nakonfigurovaná kapacita baterie.

Jde nám nyní o to, abychom zákazníkům vysvětlili, že i s vozidlem na elektrický pohon se dá podnikat stejně jako s naftovým. Snažíme se s nimi spolupracovat již od prodejní části – při stanovování specifikace, spolupráci s nástavbářem a naplánování trasy, aby vozidlo pracovalo v co nejlepším ekonomickém režimu. S dobíjecí infrastrukturou o větším výkonu probíhá dobíjení rychle a vozidla jsou schopná ujet za den s krátkým dobitím na trase i výrazně více než 300 km.

Lze při budování dobíjecí infrastruktury či pořizování vozidel využít nějaké finanční podpory?

Zatím jsme nezaznamenali, že by v České republice existovala nějaká podpora pro pořízení bezemisní techniky či nástavby nebo dobíjecí infrastruktury. Něco se snad připravuje na různých ministerstvech, ale se spíše jen sbírají a analyzují data. Ale o tom, že by pro naše zákazníky mělo přijít něco konkrétního, o tom nic nevíme.

Momentálně se pohybujeme v trojúhelníku. Fungujeme jako dodavatel vozidla i jako konzultant nejen pro konfiguraci a trasu vozidla, ale i pro volbu dobíjecí infrastruktury. A vedle našeho zákazníka zde máme i jeho zákazníky, pro které jezdí – také s nimi musíme řešit jejich představy, požadavky na logistiku i na dobíjecí infrastrukturu.

Tady nejde o to, že by si zákazník pořídil elektrické vozidlo a nasazoval ho operativně na všechny trasy. Dobíjecí infrastruktura pro nákladní vozidla dnes v Evropě neexistuje (nebo teprve začíná vznikat). A přesto, že již nyní jsme schopni nabízet i čtyřicetitunové soupravy, ani na hlavních trasách neexistují místa, kde by takové vozidlo mohlo zastavit, rychle dobít baterie a pokračovat.

Tudíž nyní designujeme vozidla na konkrétní trasy, kde je i dobíjecí infrastruktura, a snažíme se, aby vozidla mohla jezdit ve dvou‑ či dokonce třísměnném provozu. A u toho musíme být v součinnosti s dopravcem i s jeho konečným zákazníkem. Po celou dobu také máme vozidlo pod kontrolou. Jestliže u klasických dieselových vozidel prodáváme každé druhé vozidlo se servisní smlouvou, u elektrických vozidel předpokládáme, že to bude sto procent. Jedná se o novou technologii, takže jsme připraveni všechny služby s tímto produktem spojené, tedy zajištění nástavby, financování, servisní smlouvu, dobíjecí infrastrukturu, telematický systém atd. nabízet v jednom balíčku.

Když se vrátíme ke klasickým vozidlům s naftovým pohonem, upřednostňujete při současném převisu poptávky více některý segment, nebo výrobní kapacity vytěžujete rovnoměrně?

Poptávka se zatím plně uspokojit nedá, navíc v současnosti je velká ve všech segmentech, od lehké řady Atego až po těžká vozidla Actros a Arocs. Snažíme se nezvýhodňovat nějaký segment a koordinujeme vše s výrobou a naším obchodním oddělením. Samozřejmě, u některých typů vozidel se nám to daří lépe než u jiných. Ale je to dáno i výbavou a tím, že v něčem jsme více závislí na dodavatelích a v něčem méně. To, co vyrábíme sami, můžeme také lépe ovlivnit.

Jaké novinky chystáte pro letošní rok?

V těžké řadě modelů Actros a Arocs máme již nyní řadu novinek, především v bezpečnostních systémech. Pokračujeme v tradici značky Mercedes‑Benz a jdeme nad rámec požadavků daných legislativou, které většinou splňujeme o jeden či dva kroky napřed. Navíc řada inovací je již ve standardní výbavě vozidla. Vedle toho došlo také ke změnám v pohonném řetězci; po vylepšení motoru modernizujeme převodovku a spojku. Snažíme se rovněž neustále optimalizovat řešení, která zákazníkovi snižují náklady na údržbu a opravy a zaměřujeme se také na výbavu pro řidiče, která jim usnadňuje život a zlepšuje ergonomii. Nejde tedy jen o aktivní a pasivní bezpečnost. Některé tyto novinky představíme ještě letos, jiné v příštím roce.

Přiblížil byste podrobněji některé z elektrických vozidel, která chcete letos dopravcům představovat?

Vedle zmíněných distribučních vozidel nabízíme i těžkou řadu eActros 300/400 v provedení jako podvozek pro nástavby nebo tahač. Všechna tato provedení jsou určena vzhledem k parametrům dojezdu pro vnitrostátní těžkou rozvážku a podobné přepravní úkoly, jako je například svoz odpadů. V blízké budoucnosti ale přineseme novinku na poli bateriových aut - eActros Long Haul určený pro dálkovou dopravu na střední vzdálenosti, který ujede i přes 500km na jedno nabití, bude mít dvě lůžka, tak jako současná dieselová vozidla, na která jsou dnes naši zákazníci zvyklí. Toto vozidlo bychom chtěli našim zákazníkům představit na konci tohoto roku. A na konci roku 2024 bychom měli být schopni toto vozidlo s nulovými emisemi a tak velkým dojezdem vyrábět a prodávat, opět jako podvozek či tahač.

Bude se tedy jednat o vozidlo, které bude využitelné i na delších trasách a bude možné ho v budoucnu dobíjet s výkonem 300, 400 kW a dokonce až 1MW. Dobíjení s takto výkonnou infrastrukturou trvá mezi 20 až 30 minutami a řidič může ihned pokračovat v jízdě, při níž ujede dalších až 500km. Takže to je novinka, která dopravce bude jistě velmi zajímat.

Letos také představíme v České republice plně elektrický model Fuso eCanter, který reprezentuje naši nejlehčí řadu. Budeme ho nabízet s jednou, se dvěma či třemi bateriemi, opět v závislosti na požadovaném dojezdu. Rádi bychom i s tímto modelem oslovili český trh, protože zde vidíme velký potenciál. Jedná se o vozidlo, které výborně kombinuje užitné vlastnosti jako jsou užitečná hmotnost nebo manévrovatelnost s atraktivní cenou. Tento model je vhodný pro lehkou rozvážku po městech a rádi bychom první kusy dodali zákazníkům již v tomto roce.

Když se hovoří o bezemisních vozidlech, jedním z řešení může být do budoucna i vodík…

Naše centrála a náš výrobní závod v Německu jsou součástí projektu, v němž je zahrnutá i Česká republika a Polsko, na kterém si Evropská unie chce otestovat provozování vozidel na vodík. Jsou do něj zapojeni i dodavatelé vodíku Shell, Linde a OMV. My dodáme kolem 150 vozidel na vodík a ve spolupráci s dodavateli se vybuduje na vybraných trasách mezi Německem, Polskem a Českem páteřní síť plnicích stanic. Máme vytipované zákazníky, se kterými bychom rádi spolupracovali na testování těchto předsériových vozidel, která jsou již schopná pohybovat se i po veřejných komunikacích. Zatím ale jezdí pouze v rámci testování mezi našimi výrobními závody, nicméně v rámci tohoto projektu by se sledoval jejich reálný provoz a také by se zkoumalo, za jakých podmínek mohou vodíkové čerpací stanice fungovat, a to včetně jejich zásobování.

Takto získané poznatky nebudou sloužit jen k ověření technických parametrů, ale mohou se stát jedním z podkladů pro vytvoření legislativy v Evropské unii, bez které se provozování těchto vozidel a budování potřebné infrastruktury neobejde.

Milan Frydryšek

Foto: Mercedes‑Benz Trucks

spinner