Modernizace železničních koridorů

Železniční koridor z Prahy do Berouna by mohl být hotový do roku 2025

Železniční koridor z Prahy do Berouna by mohl být hotový do roku 2025

PRAHA (13.10.) – Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) intenzivně připravuje stavbu posledních tří úseků koridoru Praha – Cheb, a to mezi Prahou-Smíchovem a Berounem. S jeho krajními částmi, tedy ze Smíchova do Radotína a z Králova Dvora do Berouna by se mohlo brzy začít. Nejsložitější je prostřední stavba, zejména úsek mezi Černošicemi a Řevnicemi a průjezd chráněnou krajinnou oblastí, kde se zpracovává vliv stavby na životní prostředí (EIA).

Podle náměstka generálního ředitele SŽDC pro modernizaci trati Mojmíra Nejezchleba by celá západní větev III. koridoru Praha – Cheb mohla být hotová do roku 2025. „Před několika dny jsme schválili v centrální komisi ministerstva dopravy záměr projektu na část Smíchov – Radotín. Je řešená poměrně velkoryse podle našich představ. Zdá se průchodná územně i z hlediska dalších stavebních řízení. Jsou tam přidávány i další koleje kvůli příměstským vlakům," uvedl Nejezchleb. SŽDC má hotový záměr projektu, brzy se začne pracovat na přípravné dokumentaci a poté bude zpracován projekt. „Chtěli bychom stavět z evropského operačního programu Doprava II a můžeme ji zahájit tak za tři roky," uvedl náměstek.

Další krajní část, Beroun – Králův Dvůr, je také bez problémů. „Je to jedna z akcí navrhovaná do 1. výzvy CEF (nový evropský program Connecting Europe Facility) k 26. únoru 2015. S přípravou jsme daleko. V roce 2016 bychom mohli stavět," řekl Nejezchleb. Nejsložitější je prostřední část, hlavně z Černošic do Řevnic, těžko průchodná územně i z hlediska technického řešení. „Různé skupiny obyvatel v husté zástavbě to vidí jinak," uvedl. Složitý je také průjezd trati chráněnou oblastí.

SŽDC nyní rozhodlo, že bude diskutovat o modernizaci úseku v technických parametrech, které budou průchodné. „Třeba tvrzení, že musí být patnáctiminutový takt a zároveň obce nechtějí nadjezdy, je nesmyslné. Přejezdy budou mít pořád závory dole a nic po nich neprojede," uvedl Nejezchleb. Snahou bude trať modernizovat a zvýšit její kapacitu, především rekonstrukcí svršku a zabezpečovacího zařízení. „Ale v delším časovém horizontu vidíme kromě té stávající trati ještě komfortní variantu, nějakým tunelem, aby se trati odlehčilo od dálkové dopravy," dodal.

Na III. koridoru už jsou hotové části Plzeň – Cheb, Beroun – Zbiroh a Zbiroh – Rokycany. Nyní se buduje úsek Rokycany – Plzeň a průjezd Plzní. Celá západní větev z Prahy do Chebu, stavba za více než 30 miliard Kč, zkrátí dobu cestování z Prahy do Plzně na polovinu pod hodinu.

(čtk)

spinner