Pojištění flotil

Správci flotil si na pojištění vozidel připlatí

Správci flotil si na pojištění vozidel připlatí

Až do poloviny loňského roku se jednotlivé pojišťovny, které pojišťují užitková a nákladní vozidla ve firemních flotilách, předháněly ve výhodných nabídkách zákonného pojištění provozu motorových vozidel (povinného ručení), konkurence na trhu snížila sazby na minimum. Nakonec však přišel zásadní obrat, když pojišťovnám došla trpělivost s rostoucím rozdílem mezi vybraným pojistným a částkami vyplacenými za likvidaci pojistných událostí. ¨

Ještě loni bylo podle vedoucího flotilového pojištění Slavia pojišťovny Ladislava Běliny možné pojistit tahač třeba jen za 20 tisíc Kč ročně. Pak si však pojišťovny spočítaly, že riziko pojištění nejen tahačů je pro ně vzhledem k počtu a následkům pojistných událostí příliš vysoké, a začaly jednat. „Pojišťovny se shodly, že nízké sazby povinného ručení nejsou již dále udržitelné, a začaly je výrazně navyšovat. V současné době se průměrná cena povinného ručení pro tahač pohybuje kolem 40 tisíc Kč ročně,“ řekl Ladislav Bělina. Podle jeho slov je možné, že během letošního roku sazby dále porostou, maximálně však v řádu stokorun.

Pojistná turistika je už zřejmě minulostí

Během loňského roku se pojišťovnám také podařilo eliminovat velmi častý postup zejména u dopravců s větším počtem pojistných událostí – tak zvanou pojistnou turistiku. Dopravce, kterému hrozilo kvůli velkému množství pojistných událostí zvýšení sazeb, zkrátka vypověděl pojistnou smlouvu a přešel k jiné pojišťovně. „Nejen díky lepší vzájemné informovanosti pojišťoven o historii daného klienta mění dopravní firmy pojišťovny méně často, než tomu bylo dříve. Spíše se snaží se současnou pojišťovnou dohodnout adekvátní podmínky a investují do prevence pojistných událostí. Velký důraz je kladen například na výběr a školení řidičů,“ uvedl dále Ladislav Bělina ze Slavia pojišťovny.

Nyní budou pojišťovny podle jeho názoru čekat na to, jak se jejich nový přístup k výši sazeb povinného ručení projeví v praxi, a podle toho pak zvolí další strategii. Jisté je, že nízké sazby povinného ručení včetně různých bonusů jsou již minulostí. Naopak není vyloučeno, že v příštích měsících se jednotlivé pojišťovny zaměří na další produkt, kde velmi rychle roste objem vyplacených částek – havarijní pojištění. Ladislav Bělina nicméně předpovídá, že ještě před tím čeká řidiče zvýšení sazeb povinného ručení pro osobní vozidla.

Tomáš Johánek

spinner