20.2. – Provozovatelé vozidel by mohli v budoucnu opět platit šestitisícový poplatek za kontrolní převažování automobilů na silnicích, pokud se zjistí, že jejich vozidlo bylo přetížené. Ve Sněmovně to navrhla poslankyně a karlovarská hejtmanka Jana Mračková Vildumetzová v pozměňovacím návrhu k poslanecké novele, která mění pravidla likvidace autovraků. Hlavně krajům to má pomoci kompenzovat náklady. Sdružení dopravců ČESMAD Bohemia její návrh odmítá. Poukazuje například na to, že by šlo o dva tresty za jeden přestupek.
Aktuálně
20.2. – Polsko včera oficiálně začalo stavět vodní kanál, který propojí Baltské moře s Viselským zálivem. Po jeho dokončení již polské lodě nebudou muset proplouvat přes ruské vody. Proti projektu vystupuje Moskva i ekologové.
19.2. – Do Evropského parlamentu míří návrh, který by od výrobců aut požadoval jako povinnou součást výbavy inteligentní asistenční systém přizpůsobení rychlosti, a to od roku 2022. Odborníci i politici si od něj slibují výrazné snížení nehodovosti a také zmírnění důsledků nehod. Výbor pro vnitřní trh Evropského parlamentu bude o návrhu hlasovat ve čtvrtek, uvedlo včera v tiskové zprávě Centrum dopravního výzkumu, které zároveň citovalo zprávu Evropské rady bezpečnosti dopravy (ERBD).
19.2. – Nově vyvinuté světelné bezpečnostní zařízení se u nebezpečného železničního přejezdu ve Studénce na Novojičínsku objeví v červenci. Nainstaluje ho na své náklady pražská společnost Future Product Design (FPD), která zařízení na místě tragické srážky vlaku a nákladního auta, při níž v roce 2015 zemřeli tři cestující, testovala. Řekl to ředitel firmy Vladimír Kranz. Systém tam zůstane, než vznikne mimoúrovňové křížení silnice a železnice. V roce 2020 jej má začít za 700 milionů Kč budovat Správa železniční dopravní cesty.
18.2. – Poslanci Evropského parlamentu ve čtvrtek schválili dohodu, která umožní zavedení Evropské služby elektronického mýtného (EETS). V praxi to znamená, že dopravcům, kteří jezdí do zemí Evropské unie, odpadne povinnost pořizovat několik zařízení pro platbu elektronického mýtného po Evropě. Firmy se navíc nebudou muset registrovat do různých národních systémů, což zefektivní výběr silničních poplatků. Novinku pocítí i sami řidiči autobusů a kamionů, kterým zmizí z čelního skla velké množství nechvalně známých „krabiček“, které jim mnohdy komplikují výhled.
18.2. – Jihomoravský kraj s městem Brnem daly v posledních letech desítky milionů Kč na podporu letecké linky z Brna do Mnichova, která fungovala od konce roku 2015. Linka ale končí, protože její britský provozovatel Flybmi zkrachoval. Hejtman Bohumil Šimek včera v tiskové zprávě uvedl, že kraj hradí společnosti náklady měsíčními zálohami, takže by to nemělo znamenat zásadní finanční ztrátu. Přesnou částku ale kraj vyčíslí. Vyúčtování si udělá i Brno, které potom zváží další kroky, řekla primátorka Markéta Vaňková. Kraj i město chtějí zajistit náhradního dopravce. Trvat to ale může i měsíce.
18.2. – Dačická společnost THK Rhythm Automotive Czech, která dodává díly pro automobilový průmysl, měla loni podle předběžných výsledků tržby 4,6 miliardy Kč. Meziročně klesly zhruba o deset procent. Letos firma plánuje tržby 5,3 až 5,4 miliardy Kč a rekordní investice přes 400 milionů Kč. Souvisí i s chystaným projektem pro Renault-Nissan, kde by roční objem zakázek měl být za 30 milionů EUR (asi 768 milionů Kč). Řekl to finanční ředitel firmy Ladislav Černý.
17.2. – LETECKÁ DOPRAVA – Svaz varuje před poplatky za vykládku na letišti Frankfurt. Velmi ostrý spor vznikl mezi leteckými speditéry a službou odbavení leteckého zboží Frankfurt Cargo Services (FCS). Jde o poplatky za vykládku exportního zboží, vyhlášené ve výši 3,3 centu za kilogram. Neplatí se za zboží vykládané samotnými řidiči. Německý svaz spedice a logistiky DSLV je přesvědčen, že bez odpovídající dohody s příslušným speditérem je takové účtování poplatků za vykládku nelegální, protože zákonné předpisy vykládkovou povinnost speditérovi nepředepisují. Proto musí být poplatek za vykládku mezi subjektem odbavování zboží a speditérem dohodnut. Svaz doporučuje, aby vlastní a od spolupracujících podniků nasazený jízdní personál pracovní podklady o odbavení nepodepisoval při vlastní vykládce a použití vykládkového zařízení, když o tom není smluvní prohlášení. Lze však očekávat že takový způsob jednání povede k diskusím a může vést ke zpožděním na rampách. Pro případy, že řidič pracovní podklady v zájmu urychlení podepíše, měl by dotyčný podnik sdělit odbavující firmě, že jízdní personál není k uzavírání takových ujednání zmocněn. Při odepření příjmu by měl dotyčný letecký speditér podle DSLV informovat najatého dopravce, že smluvní dodání letecké zásilky ztroskotalo. Současně by měl speditér informovat svého příkazce o překážce v přepravě podle paragrafu 419 BGB. V zájmu vyhnutí se problému na rampě radí DSLV, aby se dotyční letečtí speditéři a FCS informovali o různých právních pozicích tak, aby se následné náklady udržely co nejníže.
15.2. – Evropská komise (EK) v úterý nabídla krátkodobá pravidla týkající se dočasného uznání platnosti bezpečnostních autorizací pro určité prvky železniční infrastruktury po vystoupení Británie z Evropské unie. Novinářům to po úterním jednání komise ve Štrasburku řekl její místopředseda pro pracovní místa, růst a investice Jyrki Katainen.
15.2. – Počet návěstidel projetých na červenou na české železnici loni meziročně vzrostl o 13 procent na 142. Více než tři čtvrtiny případů se staly ve stanicích na semaforech, které povolují vjezd a odjezd, nebo při posunu. Na tiskové konferenci Drážního úřadu to uvedl ředitel jeho provozně-technické sekce Jan Lehovec.