​Zkušební provoz nabírá na obrátkách

​Zkušební provoz nabírá na obrátkách

Od 1. června 2016 nesou odpovědnost za provoz v nejdelším železničním tunelu na světě – Gotthardském tunelu – švýcarské spolkové dráhy SBB. Za dva a půl měsíce zkušebního provozu bylo třeba provést intenzivní testy, aby bylo možné spustit hladký osobní i nákladní provoz mezi Basilejí a Chiassem od 11. prosince letošního roku. V rámci kontrolního dne absolvoval zkušební jízdu také předseda představenstva SBB Andreas Meyer.

Na počátku srpna začal zkušební provoz vlaku Gottardino, který jezdí tunelem každý den kromě pondělí mezi stanicemi Flüelen a Biasca. Cestující mohou při zastávce v multifunkčním centru Sedrun v hloubce 800 metrů pod povrchem navštívit výstavu o historii a výstavbě rekordního tunelu. Zájem veřejnosti o Gottardina je obrovský – již nyní je 94 procent jízdenek zarezervováno až do listopadu. Gotthardským tunelem dosud projelo také na 80 nákladních vlaků. Počet jízd se během zkušebního provozu postupně zvyšuje. Plánuje se, že od počátku září by pod Gotthardem mělo projíždět 50 procent všech nákladních vlaků. Do okamžiku náběhu plného provozu má tunelem projet celkem 3500 nákladních vlaků. Od září SBB nasměrují přes Gotthardský tunel vedle testovacích nákladních vlaků a souprav Gottardino také některé osobní vlaky, které dosud musely používat horskou trať.

SBB spolupracují se švýcarským kantonem Tessin již dlouhá léta. Mezi nejnovější opatření patří zlepšení mobilního připojení na trati mezi Bellinzonou a Luganem. Snahou je také omezit zpoždění vlaků, k nimž na severojižní ose často dochází z důvodu rozsáhlé stavební činnosti a údržbových prací na tratích. Od září letošního roku, a zejména po plném zprovoznění Gotthardského tunelu 11. prosince, se má přesnost spojů zlepšit. V následujících letech bude v kantonu Tessin investováno do železnice 1,974 miliardy CHF: 1,4 mi-

liardy do rozvoje infrastruktury, 490 milionů do moderních regionálních vlaků, 84 milionů do různých projektů týkajících se železničních nemovitostí – mimo jiné přestavby obou nejdůležitějších nádraží kantonu v Luganu a Bellinzoně. Nádraží v Bellinzoně bude po rekonstrukci slavnostně otevřeno 14. října, Lugano by se mělo stihnout do termínu zahájení plného provozu v Gotthardském tunelu. SBB získají od Stadler Rail 29 nových vlakových souprav Giruno za 970 milionů CHF určených pro dálkové spoje na severojiž-ním tahu. Práce finišují tak, aby první pětivozová souprava mohla být představena veřejnosti v září na veletrhu InnoTrans v Berlíně.

Koncem roku 2020 bude spuštěn provoz v tunelu Ceneri. Zákazníci v kantonu Tessin tak dostanou výrazně vylepšenou nabídku železničních přeprav – regionálních i dálkových osobních spojů i nákladních vlaků. Andreas Meyer je přesvědčen, že trojice měst Bellinzona, Lugano a Locarno dostane špičkové rychlé železniční spojení, které celé oblasti pomůže k výraznému rozvoji.

Tomáš Johánek

spinner