Nejekologičtější Mercedes-Benz třídy E kombinuje naftu a elektřinu

Nejekologičtější Mercedes-Benz třídy E kombinuje naftu a elektřinu

Na českém trhu se od letošního roku prodává reprezentativní sedan nebo kombi třídy E v unikátním provedení, které kombinuje vyhlášený úsporný turbodiesel se silným, 90kW elektromotorem. Výsledkem je mimořádně dynamické provedení o systémovém výkonu 225 kW (306 k) s normovanou spotřebou 1,6l nafty / 100 km, které je schopno na elektřinu ujet až 54 km a pokračovat dalších 1000 km na naftu.

Celkový výkon 225 kW (306 koní), nejvyšší rychlost 250 km/h, zrychlení z klidu na 100 km/h za působivých 5,9 s. Tak mohou vypadat údaje vrcholného provedení reprezentativního sedanu nebo kombi, které by mohly závidět i leckteré sportovní vozy. Jenže těmito parametry se chlubí naopak jedno z nejúspornějších provedení Mercedesu-Benz třídy E a rozhodně nejekologičtější.

Verze E 300 de využívá k pohonu nejmodernější naftový čtyřválec, vyhlášený mimořádně kultivovaným chodem a nízkou spotřebou, kterou v praxi spolu s téměř nulovými emisemi NOx několikrát potvrdily nezávislé testy v Německu (ADAC, auto motor und sport). K tomu ovšem přidává mimořádně silný elektromotor. Jeho výkon 90 kW stačí na běžný a slušně dynamický provoz ve městě a jeho okolí, bezemisně a velmi potichu lze jet dokonce i více než 130 km/h, kdy jiné hybridy již aktivují spalovací motor. Výsledkem je nejen velmi pohodlná, ale také maximálně efektivní jízda.

Komfort a bezpečnost s náklady pod 1,40 Kč/km

Mercedes-Benz třídy E se dlouhodobě řadí na špičku vyšší střední třídy, nad tímto etalonem se nacházejí už jen luxusní sedany nejvyšší kategorie, jako je například Mercedes-Benz třídy S. Že ale i s takovým vozem můžete dosáhnout kombinované spotřeby 1,6l nafty na 100 km a spotřeby elektřiny 18,7 kWh, to už stojí za pozornost. Při dnešních průměrných cenách nafty a domácí elektrické energie vycházejí náklady na jeden kilometr přibližně na 1,38Kč (0,52Kč za naftu + 0,86Kč při volbě standardní, dražší sazby D02, kterou by pravděpodobně majitel elektricky dobíjitelného vozu změnil na výhodnější).

Pro srovnání: nejúspornější konvenční sedan třídy E 200 d, poháněný základní šestnáctistovkou o výkonu 118 kW (160 k), vykazuje normovanou spotřebu 4,2l nafty, což odpovídá nákladům 1,35 Kč/km. Ovšem jeho téměř poloviční výkon nenabízí takovou dynamiku: zrychlení 0–100 km/h proběhne za 8,4 s. Nejprodávanější „flotilové“ provedení 220 d se stejným motorem, jaký pohání hybrid, nabízí parametry 143 kW (194 k), 7,3 s a 4,5 l / 100 km (1,45 Kč).

Výhodou hybridní varianty E 300 de je také moderní li-ion baterie umožňující účinné využívání elektrické energie, kapalinou chlazená palubní nabíječka (7,2 kW), která ve spojení s firemním Wallboxem zvládá až čtyřikrát rychlejší nabíjení než z běžné zásuvky, nebo schopnost ještě rychlejšího doplnění energie na veřejně dostupných stanicích. Výsledkem je ve všech směrech převratný ekologický automobil s veškerým komfortem a noblesou, jakou od vozu této třídy zákazníci očekávají.

Špičková bezpečnostní výbava

Na pohled je i hybridní verze elegantním reprezentantem svého majitele. Jedinou odlišností zvenčí je v zadním nárazníku nenápadně schovaný kryt zásuvky a v zavazadlovém prostoru umístěné akumulátory. Sedan nebo kombi třídy E patří mezi největší a nejprostornější modely ve své kategorii a nabízejí prvotřídní pohodlí i nejmodernější bezpečnostní prvky. Vedle standardně dodávané 9stupňové samočinné převodovky nebo praktického řazení pádly pod volantem může mít automobil i pokročilé funkce autonomního řízení včetně automatického udržování v jízdním pruhu, aktivní asistent změny jízdního pruhu a čtení dopravních značek (případně automatické přizpůsobení rychlosti limitům).

Ojedinělým prvkem je pokročilý bezpečnostní systém PRE-SAFE Impulse, který kromě funkcí pro zmírnění následků dopravní nehody (jako je uzavření střešního okna nebo aktivace napínačů bezpečnostních pásů) přidává i speciální zvukový impulz před nárazem, který chrání citlivé části vnitřního ucha před traumatem při nárazu a zlepšuje orientaci posádky bezprostředně po nehodě. Vedle klasického aktivního parkovacího asistentu můžete mít i sadu Remote Parking, umožňující dálkové automatické zaparkování do těsného prostoru s využitím mobilního telefonu. A samozřejmě nechybějí ani luxusní doplňky včetně speciálních atermických a hlukově izolovaných bočních oken, propracované audiosoupravy od německé high-endové firmy Burmester, odvětrávaných ortopedických sedadel s masážní funkcí nebo kůží obšité přístrojové desky.

Budoucnost už začala

Mercedes-Benz je protagonistou v oblasti alternativních pohonů. Má dlouhodobé zkušenosti s vozy na CNG, desítky let se věnuje vývoji vodíkového pohonu a v současnosti se zaměřuje ve velké míře také na elektrický pohon. Standardní vozy postupně dostávají vysokonapěťovou soustavu (48 V) a mild hybridní systém pro zlepšení dynamiky v nižších rychlostech a možnost elektrického pohonu například v dlouhých kolonách, pokročilé hybridní systémy pohánějí třídy E, C i S. Letošní novinkou uváděnou i na český trh je první sériový elektromobil značky Mercedes-Benz, který byl od začátku vyvíjen výhradně pro elektrický pohon: unikátní SUV EQC. Mercedes-Benz rozvíjí ekologické systémy pohonu také v oblasti veřejné a nákladní dopravy.

Německá automobilka plánuje, že během příštích dvaceti let se modelová řada divize Mercedes-Benz Cars stane zcela neutrální z hlediska emisí CO2, a už v roce 2030 hodlá společnost prodávat více než 50 procent osobních vozů s externě nabíjitelným hybridním nebo čistě elektrickým pohonem.

(mk)

Foto: Mercedes-Benz

spinner