Havlíčkův Brod vybral variantu vedení silničního obchvatu

Havlíčkův Brod vybral variantu vedení silničního obchvatu

13.9. - Zastupitelé Havlíčkova Brodu včera na posledním předvolebním zasedání vybrali variantu možného vedení jihozápadního silničního obchvatu. Propojit má výpadové silnice první třídy na Humpolec a na Jihlavu. Stavbu další části obchvatu města měřící okolo čtyř kilometrů připravuje státní Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), radnice měla na stole čtyři varianty vedení. Kvůli nesouhlasu s jinými trasami podepisovali lidé z okolní zástavby petice, jeden z vlastníků uvedl, že nebude souhlasit s výkupem půdy.

ŘSD teď má rozestavěný jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu. Další část obchvatu by měla pomoci z města vyvést tranzitní dopravu, která ucpává Humpoleckou ulici a zatěžuje Masarykovu a Lidickou ulici. V místě křížení tam podle ŘSD za den projede skoro 20.000 vozidel. Tři ze čtyř navrhovaných variant jihozápadního obchvatu by vyvedly tranzit i z místní části Šmolovy. Dvě vedou okolo lokality Lipka vedle Šmolov. Varianta čtyři jediná Šmolovy obchází z druhé jižní strany.

Zastupitelé se výběrem možného vedení obchvatu zabývali opakovaně. Po víc než hodině dnes vybrali variantu, která by podle materiálů na webu města ale mohla být nejdražší a zasáhne do území dvou samostatných obcí Lípa a Michalovice. V červnu zastupitelé usnesení k takové změně územního plánu nepřijali.

Zástupci radnice mezitím jednali se zástupci ministerstva dopravy a ŘSD. "Chtěli jsme se tam zeptat, jestli varianta číslo čtyři, která se zdá, že je variantou spíš méně konfliktní než více, jestli je opravdu mimo naše úvahy," uvedl místostarosta Libor Honzárek. Doplnil, že z jednání vyplynulo, že i tato varianta připadá v úvahu.

Opoziční KSČM navrhla schválit variantu číslo dvě, která počítá s vedením obchvatu kolem Šmolov a sousední lokality Lipka, pro ni ale byly jen čtyři hlasy. Zastupitel Zdeněk Dobrý podotkl, že při dřívějších jednáních se zástupci ŘSD padlo, že na variantu číslo čtyři peníze nebudou. "Takže vlastně nebude nic," míní.

Variantu číslo dvě, která vychází z původního koridoru územní rezervy, v debatě podpořili i přítomní obyvatelé Šmolov a Lipky. I podle nich je největší šance na to, že se postaví. Marta Balounová uvedla, že hlavní silnice se tam už nedá přejít. "Všichni to vědí. Děti, které jezdí ze školy, mají problém přejít do vsi od autobusu," řekla.

Podle starosty Jana Tecla zatím není známá cena ani jedné z variant. Podle něj by bylo pro město nejhorší to, kdyby nebyla schválená žádná varianta.

Jihovýchodní obchvat Havlíčkova Brodu staví ŘSD od prosince 2019. Tyto čtyři kilometry nové silnice propojí výpadovku na Žďár nad Sázavou a Pardubice se silnicí na Jihlavu. Stavební práce tam teď ale probíhají omezeně, protože soud zjara zrušil pravomocné stavební povolení. Vyhověl žalobě zemědělce Miroslava Hrtúse, který proti stavbě dlouhodobě bojuje.

(čtk)

Mapa: VIAPONT

spinner