První polovina letošního roku byla ovlivněna řadou faktorů, s nimiž firmy předem nemohly počítat. Jak za této náročné situace obstál největší tuzemský železniční nákladní dopravce, společnost ČD Cargo, a jaké jsou jeho další plány, to nám přiblížil předseda představenstva ČD Cargo Ing. Tomáš Tóth.
Vydání 16/2022
Výkony evropské kombinované dopravy se podle Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR) ve druhém čtvrtletí roku 2022 ve srovnání se stejným obdobím předchozího roku snížily o 0,46 procenta. Tím skončilo šest čtvrtletí oživení po propadech v důsledku pandemie covid‑19.
Inflace, slábnoucí poptávka, sociální nestabilita a válka na Ukrajině vedou k bouřlivému vývoji cen v silniční nákladní dopravě. Ukazuje to index sazeb pro letošní druhé čtvrtletí, který vypracovala Mezinárodní unie silniční dopravy IRU a společností Transport Intelligence a Upply.
Léto začalo v oboru dopravy vlnou stávek. Odborový svaz ver.di a Ústřední asociace německých námořních přístavních společností (ZDS) se nedokázaly – ani po dvou jednodenních výstražných stávkách a 6 kolech jednání – dohodnout. Odborový svaz vyžaduje skutečnou kompenzaci inflace, aby zaměstnanci ve všech společnostech nezůstali sami s důsledky trvalého zvýšení cen (v červenci dosáhla inflace v Německu k hranici 10 %, zatímco u nás doma atakovala pomalu dvojnásobnou hranici). Zástupci ver.di považují za důležité, aby byly zajištěny reálné mzdy v roce 2023, a aby se tak vytvořila skutečná inflační kompenzace pro zaměstnance.
Digitalizaci a elektronizaci věnuje akciová společnost ČD Cargo značnou pozornost. Jednou z oblastí, na kterou se zaměřujeme, je zkvalitňování komunikace se zákazníky a zlepšování jejich informovanosti. V letošním roce jsme tak pro naše zákazníky připravili několik novinek, které jak doufáme, přinesou kvalitnější informace v oblasti sledování přeprav a objednávek prázdných vozů.
České dráhy přepravily v prvním pololetí letošního roku celkem 75 milionů cestujících, kteří ve vlacích ujeli 3,6 miliardy kilometrů. Rychle roste zájem o cestování na větší vzdálenost. Průměrná přepravní vzdálenost meziročně poskočila skoro o 10 kilometrů.
Vedoucím představitelům Rady EU, Evropského parlamentu a Evropské komise byla zaslána deklarace, v níž se Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) zavazuje k pomoci ukrajinským železnicím.
Drážní úřad za první pololetí letošního roku rozhodl o odstranění 35 železničních přejezdů. To je stejné množství, jako za celý rok 2019 a několikanásobek roku 2020 a 2021.
V předchozích letech jste investovali do nových technologií a strojů. Jak se tato změna promítá do vašich aktuálních plánů? Kolik vagonů chcete letos vyrobit a jaké jsou vaše plány do budoucna?
Můžete společnost WALBO WAGONS stručně představit? Na co se zaměřujete?
Společnost UPS minulý týden oznámila plán zaměřený na akvizici skupiny Bomi Group, předního mezinárodního poskytovatele logistiky ve zdravotnictví. Transakce rozšíří síť UPS Healthcare v Evropě a Latinské Americe o logistická centra s řízenou teplotou ve 14 zemích a o téměř 3 tisíce kvalifikovaných odborníků z týmu Bomi Group.
Novela zákona o silniční dopravě umožní mobilním jednotkám provádět kontroly kamionů a autobusů zcela samostatně. Léta jste kritizovali, že státní odborný dozor se více zaměřuje na české firmy a zahraniční dopravci jsou tak zvýhodňováni. Očekáváte od této změny zlepšení tohoto stavu?
Mezinárodní federace spedičních svazů (FIATA) spolu s evropskými a mezinárodními podnikatelskými organizacemi naléhavě vyzývá Evropskou komisi, aby okamžitě zahájila přezkum svých předpisů o hospodářské soutěži v oblasti kontejnerové dopravy.