​IRU: Náklady evropských silničních dopravců prudce rostou

​IRU: Náklady evropských silničních dopravců prudce rostou

Inflace, slábnoucí poptávka, sociální nestabilita a válka na Ukrajině vedou k bouřlivému vývoji cen v silniční nákladní dopravě. Ukazuje to index sazeb pro letošní druhé čtvrtletí, který vypracovala Mezinárodní unie silniční dopravy IRU a společností Transport Intelligence a Upply.

Tato aktualizace poprvé nabízí samostatnou analýzu vývoje spotových a smluvních sazeb. Index evropských smluvních sazeb silniční nákladní dopravy dosáhl ve 2. čtvrtletí roku 2022 historického maxima 121 bodů, což představuje mezičtvrtletní nárůst o 6,1 bodu a meziroční nárůst o 13,1 bodu. Evropský index spotových sazeb silniční nákladní dopravy dosáhl rovněž rekordní hodnoty 134 bodů, což je o 11,8 bodu více než v 1. čtvrtletí 2022 a o 20,1 bodu více než ve 2. čtvrtletí 2021. Inflace roste ve všech evropských zemích a v červnu dosáhla v eurozóně rekordních 8,6 procenta, což zatěžuje náklady a poptávku. Přestože ceny nafty se v jednotlivých zemích liší, celkově zůstaly v červenci zvýšené a jsou o 69 procent vyšší než v lednu.

Evropský srovnávací přehled sazeb silniční nákladní dopravy, který vypracovávají společnosti Transport Intelligence, Upply a IRU, čtvrtletně analyzuje sazby silniční nákladní dopravy v Evropě a výhledy trhu s cílem informovat odesílatele, poskytovatele dopravy a dopravce o jejich rozhodování.

Faktorem, který dlouhodobě komplikuje situaci dopravců, je nedostatek řidičů, který se týká celého evropského kontinentu. Zvláště kritická situace panuje v Německu, kde podle odhadů chybí 50 000 až 80 000 řidičů nákladních automobilů. Migrující pracovníci tvoří 24 procent německé pracovní síly řidičů a úbytek ukrajinských občanů, kteří se vracejí bránit svou zemi, dále omezil nabídku řidičů v Německu.

Například v důsledku brexitu se také zdražily a prodloužily přepravní operace mezi Francií a Velkou Británií.

(lan)

Foto: LAN

spinner