26.4. – Správa železnic podepsala se společností SNCF smlouvu o poskytování služeb při přípravě výstavby vysokorychlostních tratí (VRT) v České republice. Smlouva je dalším logickým a navazujícím krokem, který zajistí průběžnou kontrolu dokumentací pro územní rozhodnutí (DÚR) a pokračování prací na dalších technických předpisech, jež umožní v budoucnu nejen další stupně projektové přípravy VRT, ale i jejich výstavbu, zprovozňování, pravidelný provoz a údržbu.
Aktuálně
26.4. – Obnovení provozu pražského letiště bude závislé především na zájmu cestujících a leteckých společností o znovuzavedení přerušených linek. Dopravci nyní obnovení spojů neplánují. Uvolnění cest do zahraničí, které ve čtvrtek umožnila vláda, je tak zatím pouze prvním krokem k posílení provozu. Uvedl to mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň. Letiště má nyní pouze dvě pravidelné osobní linky.
25.4. – Maďarsko dostane od Číny půjčku na železnici z Budapešti do Bělehradu. Podepsání úvěrové smlouvy včera oznámil maďarský ministr financí Mihály Varga. Projekt za 2,1 miliardy USD (53,1 miliardy Kč) je součástí čínského plánu takzvané Nové Hedvábné stezky, který má otevřít čínským firmám nové obchodní možnosti. Jedná se o první takovou dopravní infrastrukturu v Evropské unii.
25.4. – Aerolinky Air France dostanou s podporou francouzské vlády úvěrový balíček sedm miliard EUR (190,6 miliard Kč), aby tak přestály koronavirovou krizi. Tři miliardy jim půjčí stát, který bude ručit až za 90 procent zbylých úvěrů od šesti bank. Oznámil to včera ministr financí Bruno Le Maire. Nizozemská část skupiny, aerolinky KLM, pak obdrží od tamní vlády dvě až čtyři miliardy EUR, uvedl nizozemský ministr financí Wopke Hoekstra.
25.4. – České dráhy obnoví od neděle provoz na části dálkových linek. Jde o linky z Prahy do Břeclavi, Chebu, Karlových Varů a na Valašsko. Další linky bude dopravce obnovovat postupně podle poptávky cestujících i objednatelů spojů. Provoz postupně obnovují i ostatní dopravci.
25.4. – Evropská komise chystá pravidla, podle nichž by měly aerolinky upravit letové podmínky v době bezprostředně po uvolnění koronavirových restrikcí. Patřit by mezi ně mohlo povinné nošení roušek nebo dodržování určité vzdálenosti mezi cestujícími, oznámila tento týden eurokomisařka pro dopravu Adina Valeanová. Některé letecké společnosti, které kvůli pandemii očekávají už tak zásadní propad tržeb, jsou kritické například vůči možnosti, že by část sedadel zůstala povinně neobsazená.
24.4. – Uvolnění cest do zahraničí, o kterém ve čtvrtek rozhodla vláda, se veřejné dopravy zatím nijak nedotkne. Mezinárodní autobusové i vlakové linky pro převoz cestujících jsou totiž nadále kvůli šíření koronaviru zakázány. Řekl to řekl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Připustil, že při dalším vývoji epidemiologické situace může být zákaz zrušen. Dopravci tak zatím nemohou obnovit své mezistátní linky, pro jejich případné znovuzavedení žádají harmonogram.
24.4. – Správa železnic učinila další významný krok v přípravě vysokorychlostních tratí (VRT). Po roce intenzivních prací dokončila Manuál pro projektování VRT ve stupni DÚR. Jedná se o důležitý milník, neboť umožní zpřesnění podoby vysokorychlostních tratí. Příprava se díky tomu posune od stovky metrů širokého koridoru do podrobnosti konkrétních dotčených pozemků.
24.4. – Aktuální koronavirová krize významně urychlila digitalizaci retailu a mnoho lidí přiměla k tomu, aby online nakupovali i potraviny. Zvýšená poptávka po doručování nákupů způsobila také významný nárůst zájmu o služby logistického startupu DoDo, který vozí nákupy pro Košík, Rohlík i TESCO; v březnu lidem dovezl o polovinu nákupů více.
24.4. – Společnost Leo Express vyzvala stát, aby vypsal veřejnou zakázku na provoz nejvytíženější tuzemské komerční trati mezi Prahou a Ostravou. Zakázka, která by se vztahovala na všechny stávající dopravce působící na trati, by podle firmy pomohla při řešení ekonomických dopadů současné krize. Uvedl to sdělil mluvčí společnosti Emil Sedlařík. Ministerstvo dopravy chce režim na trati řešit spíše dlouhodobě, ministr dopravy Karel Havlíček však tuto možnost nezavrhuje. Na trati jezdí vedle Leo Expressu také České dráhy a RegioJet. Dráhy by opatření uvítaly.