10.12. – Vyškovská společnost BKR ČR spadající do koncernu Velux, která se zaměřuje na výrobu a expedici zastiňujících a elektro ovládacích doplňků do střešních oken, rozšířila šest let trvající spolupráci se společností PST CLC Mitsui-Soko. Ta doteď zajišťovala 3PL služby, konkrétně skladování zásob, příjem, shipping a přepravy mezi skladem poskytovatele 3PL služby v Brně – Tuřanech a mezi výrobním závodem ve Vyškově. Nedávno byla spolupráce rozšířena o nový projekt spočívající v kompletaci zahraničních expedičních zásilek.
Aktuálně
10.12. – Řada zákazníků v Česku se kvůli krachu nebo odchodu svého dodavatele fotovoltaiky z českého trhu nemá kam obrátit s žádostí o servisování či revizi technologie. Pravidelná údržba je přitom klíčová pro zachování plné účinnosti a životnosti zařízení. ČEZ Prodej vychází vstříc poptávce těchto zákazníků a nabídne jim nejen jednorázové servisní i revizní služby, ale i pomoc při poruše. Certifikovaní technici zvládnou prověřit drtivou většinu technologií, které se v Česku montují.
9.12. – Českému stavebnictví začíná nová éra. A podle odborníků, kteří se sešli na konferenci Dekarbonizace stavebnictví – vykazování emisí napříč dodavatelským řetězcem, budou v této éře kromě ceny hrát klíčovou roli emise skleníkových plynů. Ne jako abstraktní environmentální téma, ale jako měřitelný ekonomický parametr, který během několika let začne určovat cenu kapitálu, kritéria veřejných zakázek, požadavky investorů i standardy samotných staveb. Atmosféra v Nadaci ABF byla od prvních minut jasná. Dekarbonizace už není volba. Je to nový prvek ekonomiky stavebnictví.
9.12. – Zimní podmínky mohou mít výrazný vliv na výkon fotovoltaických systémů. Existují studie, které kvantifikují pokles výroby způsobený pokrytím panelů sněhem, a ukazují, že i krátkodobé nebo částečné zasněžení má na výrobu elektřiny větší dopad, než se běžně předpokládá. Výzkumy potvrzují, že sníh nezpůsobuje jen okamžitou ztrátu výkonu během pokrytí panelu, ale také následné znečištění po odtátí – například vrstvičkou zbytkové špíny, vlhkosti či ledu – které může omezovat produkci po delší dobu.
9.12. – Ministr dopravy Martin Kupka zastupoval Českou republiku na poslední letošní řádné Radě ministrů dopravy EU, která se konala 4. prosince v Bruselu. Jednání se zaměřilo na balíček pro technickou způsobilost vozidel, finance na rozvoj evropské dopravní infrastruktury či na konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu.
9.12. – Společnost Prague City Air oznamuje, že se s leteckou společností Pegasus dohodla na započetí prodejního procesu spočívajícího v prodeji společnosti ČSA, jenž má být završen převodem akcií ČSA po získání potřebných souhlasů regulátorů a dalších třetích stran a splnění dalších odkládacích podmínek v období následujících 12 měsíců. Společnost ČSA vlastní 100 % akcií Smartwings. Smartwings to oznámily v tiskové zprávě.
14.12. – Záběr společnosti ČEZ v oblastech udržitelné elektromobility a energetiky je vskutku široký. V následujícím článku přinášíme některé některých událostí z druhé poloviny letošního roku, které tyto aktivity přibližují.
8.12. – Mezinárodní unie silniční dopravy IRU vítá vyvážený obecný přístup Rady ke směrnici o hmotnostech a rozměrech a vyzývá ke konečným zlepšením v parlamentu. Český člen IRU, Sdružení ČESMAD Bohemia, se stanoviskem IRU obecně souhlasí, ale konstatuje, že čeští dopravci doufali ve větší změny, které by odrážely jednak vývoj v technologiích vozidel, jednak i rozvoj infrastruktury, a spojovaly by i požadavky unijního trhu a hospodářství na přepravu zboží. Zástupci železničního odvětví mají naopak k vývoji výhrady (viz prohlášení).
8.12. – Když Evropská komise v létě 2023 představila balíček zelené nákladní dopravy, slíbila „více ekonomických zisků s menším dopadem na životní prostředí.“ S dnešním přijetím obecného přístupu k hmotnosti a rozměrům komerčních silničních vozidel radou může sektor silniční dopravy očekávat ekonomické zisky – ale společnost si bude muset počkat na jakékoli snížení environmentální stopy logistiky. Ve společném prohlášení k návrhu evropské směrnici o hmotnostech a rozměrech to uvedly Mezinárodní unie kombinované dopravy železnice/silnice (UIRR), Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER), Evropská asociace železniční nákladní dopravy (ERFA), Železniční nákladní doprava (RFF), Mezinárodní unie majitelů vozů (UIP) a Evropská asociace železničního průmyslu (UNIFE). Naopak Mezinárodní unie silniční dopravy IRU vítá, že radě ministrů se podařilo dosáhnout vyváženého obecného přístupu. Sdružení ČESMAD Bohemia však upozorňuje, že žádoucí by byl širší záběr (viz ZDE)
8.12. – Rok 2025 patří k mimořádně úspěšným obdobím českého železničního průmyslu z hlediska mezinárodní spolupráce, posílení exportních aktivit a navázání nových obchodních partnerství. Díky ekonomické diplomacii, aktivní podpoře českých ambasád, Ministerstvu zahraničních věcí, Ministerstvu průmyslu a obchodu a Ministerstvu dopravy se českým firmám daří vstupovat na nové trhy. Výsledkem jsou konkrétní zakázky v řádech miliard korun a větší povědomí o know-how českého železničního průmyslu na klíčových trzích po celém světě.