8.2. - Letiště Praha posiluje svůj závazek dosažení takzvané čisté uhlíkové neutrality nejpozději do roku 2050 podpisem Toulouské deklarace. Tento dokument poprvé spojuje evropská letiště, vlády evropských zemí, Evropskou komisi, průmysl, odbory a další klíčové zainteresované strany v otázce dekarbonizace letectví v horizontu příštích 28 let. Je průlomovým krokem k evropské a potažmo globální regulaci.
Aktuálně
8.2. - Ústečtí zastupitelé včera podpořili vznik zastávky vysokorychlostní trati (VRT) v Ústí nad Labem. Zatím není jasné, jestli bude na povrchu nebo v podzemí. Zástupci Správy železnic (SŽ) uvedli, že vybudování podzemní stanice by neslo víc problémů než povrchový terminál. Zastupitelé se po několikahodinové debatě jednomyslně shodli na tom, že by měl budoucí terminál splňovat několik zásadních požadavků. Požádali zároveň SŽ a ministerstvo dopravy o předložení studie proveditelnosti, na jejímž základě byla podzemní varianta odmítnuta, případně chtějí její vyhotovení. Po obdržení dokumentů se zastupitelé rozhodnou, která varianta by ve městě měla být.
8.2. – Všech 14 lokomotiv řady 742, které mají České dráhy ve své flotile, projde kompletní modernizací ve společnosti CZ LOKO. Ta se stala vítězem loni vyhlášeného výběrového řízení. Smlouvu na kontrakt za více než 684 milionů Kč podepsali představitelé obou firem. První vozidlo národní dopravce převezme do konce února 2023, poslední pak do konce roku 2024.
7.2. – Celková spotřeba zemního plynu v tuzemské dopravě vrostla za rok 2021 o 4,5 % na rekordních 97,112 milionu m3. Důvodem je jak stabilní a zavedené využívání stlačeného zemního plynu (CNG), tak výrazný nárůst spotřeby zkapalněného zemního plynu (LNG) v sektoru nákladní dopravy. Značný zájem u motoristů zaznamenal rovněž zemní plyn s příměsí biosložky, tzv. BioCNG. Jeho spotřeba stoupla meziročně o 1197 % na 14,91 milionu m3.
7.2. – Společnost Siemens oznámila, že přední výrobce letadel Airbus zvolil aplikaci Capital pro vývoj elektrických a elektronických systémů (E/E) z portfolia Siemens Xcelerator. Cílem implementace tohoto řešení je zrychlení vývoje komerčních letadel.
7.2. – Autobusová zájezdová doprava se dál potýká s existenční krizí. Podnikání ukončily v posledních měsících desítky provozovatelů. Další firmy musely zúžit svůj vozový park až o třetinu, navíc jim odešla až polovina zaměstnanců. Naposledy v lednu dopravci zaznamenali pokles výkonů oproti předkrizovým dobám až o 90 procent. Uvedli to zástupci Asociace nepravidelné autobusové dopravy (ANAD). Dopravci v minulých týdnech žádali stát o narovnání podmínek vůči pravidelné dopravě.
7.2. – Prodáváte věci na internetu? Mějte se na pozoru před podvodníky. Balíkový přepravce GLS varuje před množícími se případy falešných nakupujících na internetu, jejichž cílem je neoprávněné získání osobních údajů nebo finančního prospěchu.
7.2. – V Pardubickém kraji pokračují komplikace v regionální autobusové dopravě způsobené nemocí covid-19. Kvůli značné nemocnost řidičů nebo jejich karanténám už hejtmanství muselo od 17. ledna zavést prázdninové jízdní řády s doplněnými školními spoji na Orlickoústecku, kde má potíže se zaměstnanci společnost ČSAD Bus Ústí nad Orlicí. S výpadky řidičů se potýká i společnost Arriva autobusy, která zajišťuje dopravu hlavně na Chrudimsku s přesahy na Pardubicko a Svitavsko. Zatím se ale v těchto oblastech jízdní řády nezměnily, řekl vedoucí krajského odboru dopravy Ladislav Umbraun.
7.2. – Do brněnských ulic včera naposledy vyjel z komínské vozovny trolejbus typu 25Tr. Na čele a na boku měl malý transparent „Poslední jízda“ a postupně projel všemi trolejbusovými linkami. Po městě jezdilo v minulých letech pouze devět kusů tohoto typu kloubového trolejbusu z let 2007 až 2009 a ve službě cestujícím budou vozidla pokračovat v Ústí nad Labem, kam je brněnský dopravní podnik odprodal, řekla mluvčí podniku Hana Tomaštíková. Na rozloučení se přišly podívat desítky nadšenců, obvykle s fotoaparáty. Trolejbus jezdil přes plně obsazený, další fotografové lemovali ulice.
7.2. – Dopravní terminál, který plánuje postavit hlavní město na Smíchovském nádraží, získal kladné stanovisko v posouzení vlivu záměru na životní prostředí (EIA). Podle odboru ochrany prostředí pražského magistrátu, který stanovisko vydal, stavba významně neohrozí životní prostředí. Terminál má zlepšit přestup mezi metrem, tramvajemi, vlaky a příměstskými spoji a bude v něm i P+R záchytné parkoviště pro asi 1000 aut.