Vydání 7/2021

Vojtěch Hromíř: Kamionová doprava zvládla rok 2020 dobře, letošek však pro nás bude náročný

Silniční nákladní doprava loňský rok ovlivněný pandemií koronaviru zvládla dobře, velmi špatně na tom byli autobusoví dopravci. Letošek však bude pro všechny velice náročný. V rozhovoru pro Dopravní noviny o současné situaci v silniční dopravě na to upozornil generální tajemník Sdružení ČESMAD BohemiaVojtěch Hromíř. 

DB Schenker / Lufthansa Cargo: Pravidelná uhlíkově neutrální linka z Evropy do Číny

Poslední březnový den byla startem letadla Boeing 777F zahájena historicky první pravidelná nákladní linka mezi Frankfurtem a Šanghají s neutrální uhlíkovou stopou. Nyní je tak možné přepravovat náklad letecky s prakticky nulovými emisemi CO2 díky využití udržitelného leteckého paliva (Sustainable Aviation Fuel, SAF).

Komentář - Zelená dohoda, vodní cesty a drony

V následujících řádkách se věnujeme méně frekventovaným tématům jako jsou vnitrozemská plavba a doprava drony. Pokud jde o plavbu, vycházím z vystoupení dopravní komisařky EU paní Adiny Valeanové na virtuální ministerské konferenci „Vnitrozemská plavba jakožto klíč k Zelené dohodě“. Mnozí podle ní pociťují, že tato doprava patří k neuznávaným hrdinům dopravní sítě Evropské unie. Přitom není ušetřena dopadů koronavirové pandemie. Odhaduje se, že sektor postihla ztráta obratu mezi 2,2 a 4,4 miliardami EUR. Snížení dopravy osob v první části roku se pohybuje kolem 90% a dopravy zboží o 25 – 30%. Zásadní výzvou není jen samotná obnova, ale směrování k větší udržitelnosti a zvýšené digitalizaci.

Skupina DACHSER uzavřela rok 2020 s pozitivními výsledky

Obrat skupiny se v koronavirovém roce 2020 téměř nezměnil; silná druhá polovina roku vyvážila dopad evropských uzávěr v dubnu a květnu; na logistické kapacity, technické vybavení a digitální systémy vyčlenila společnost investice ve výši 190 milionů euro.

Automatizace není módní trend, má jasné racionální důvody

Úspora času, peněz, lidské práce, ale i další expanze bez ohledu na limity dané dispozicí stávajícího areálu, to jsou některé z hlavních důvodů, proč logistické firmy začínají ve stále větší míře uvažovat o automatizaci procesů.

Anketa DN: Zablokování Suezu se projeví v dominovém efektu

Zablokování Suezského průplavu lodí Ever Given, která v bouři uvízla 23. března na mělčině a kterou se podařilo vyprostit až 29. března, mělo dopad nejen na mezinárodní obchod, ale také na odvětví spedice a logistiky. Jak konkrétně a zda tato situace ovlivní i nastavení obchodních procesů do budoucna, na to jsme se zeptali zástupů některých firem působících na českém trhu.

Vypořádání důsledků blokády Suezu bude náročný proces

Svaz spedice a logistiky ČR z podstaty své existence žádné podnikatelské činnosti neprovádí, takže přímý dopad blokády Suezu na nás nelze stanovit. Jelikož jsme však byli mezi prvními, kdo o nehodě a následně i o vyhlášení Společné havárie informovali (naše členy), dostali jsme se do okruhu informačních zdrojů, které jsou více oslovovány a žádány o radu či postoj. To nás samozřejmě těší a budeme rádi, když budeme smět pomáhat méně zkušeným kolegům při jejím vypořádání (společné havárie jsou opravdu výjimečným počinem).

Makro a Globus novými retailovými klienty C.S.CARGO

Dopravní a logistická společnost C.S.CARGO pokračuje v posilování svého působení na vnitrostátním trhu. Do portfolia svých FMCG klientů zařadila od letošního roku také Globus a Makro. Společný objem zakázek činí více než 80 milionů korun ročně.

Martin Baláž (PROLOGIS): Očekáváme růst v klíčových lokalitách

I přes ekonomické dopady, jež pandemie covid-19 způsobila globální ekonomice, byl rok 2020 pro společnost Prologis úspěšný. O poptávce po logistických prostorách, která nejen ve střední Evropě v posledních letech převyšuje nabídku, jsme hovořili s Martinem Balážem, viceprezidentem a country managerem Prologis pro Českou republiku a Slovensko.

Kombiverkehr a DB Cargo podpoří intermodalitu

Více než 230 spedičních firem chce ve spolupráci s DB Cargo dosáhnout snížení počtu nákladních vozů na dálnicích ve prospěch železnice. Dopravci držící podíly v operátorovi kombinované dopravy Kombiverkehr a železniční nákladní koncern DB Cargo připravují rozšíření aktivit celé intermodální sítě od jednotlivých zakázkových přeprav ke pravidelně taktovanému provozu.

Světová novinka od Mercedes-Benz zvýší bezpečnost silničního provozu

Mercedes-Benz Trucks je tradičním průkopníkem v oblasti zvyšování bezpečnosti silničního provozu. Společnost již mnoho let investuje stovky milionů EUR do výzkumu a vývoje, aby její asistenční systémy ještě lépe podporovaly řidiče při jejich práci a zvyšovaly bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Nejnovějšími výsledky tohoto přístupu jsou Active SideguardAssist s funkcí automatizovaného brzdění a Active Drive Assist 2 s funkcí automatizovaného zastavení v nouzové situaci.

eFleet Management od Eurowagu pro elektrické flotily

Společnost Eurowag uvedla na trh produkt eFleet Management, který má společnostem pomoci k maximálnímu využití elektromobilů ve svém vozovém parku.

IRU: Měření emisí CO2 „na výfuku“ vozidla nestačí

Těžká užitková vozidla (kamiony i autobusy) produkují ročně 950 milionů tun CO2, což představuje 2,5 procenta všech globálních emisí. Vodíkový a elektrický pohon bývají často – mylně – vydávány za bezemisní systémy. Pokud se emise měří pouze „přes výfuk“ vozidla, pak lze dát zastáncům nových technologií za pravdu, jenže situace vypadá jinak, pokud vezmeme v úvahu způsoby získávání elektřiny nebo vodíku.

spinner