Silniční nákladní doprava loňský rok ovlivněný pandemií koronaviru zvládla dobře, velmi špatně na tom byli autobusoví dopravci. Letošek však bude pro všechny velice náročný. V rozhovoru pro Dopravní noviny o současné situaci v silniční dopravě na to upozornil generální tajemník Sdružení ČESMAD BohemiaVojtěch Hromíř.
Vydání 7/2021
Poslední březnový den byla startem letadla Boeing 777F zahájena historicky první pravidelná nákladní linka mezi Frankfurtem a Šanghají s neutrální uhlíkovou stopou. Nyní je tak možné přepravovat náklad letecky s prakticky nulovými emisemi CO2 díky využití udržitelného leteckého paliva (Sustainable Aviation Fuel, SAF).
V následujících řádkách se věnujeme méně frekventovaným tématům jako jsou vnitrozemská plavba a doprava drony. Pokud jde o plavbu, vycházím z vystoupení dopravní komisařky EU paní Adiny Valeanové na virtuální ministerské konferenci „Vnitrozemská plavba jakožto klíč k Zelené dohodě“. Mnozí podle ní pociťují, že tato doprava patří k neuznávaným hrdinům dopravní sítě Evropské unie. Přitom není ušetřena dopadů koronavirové pandemie. Odhaduje se, že sektor postihla ztráta obratu mezi 2,2 a 4,4 miliardami EUR. Snížení dopravy osob v první části roku se pohybuje kolem 90% a dopravy zboží o 25 – 30%. Zásadní výzvou není jen samotná obnova, ale směrování k větší udržitelnosti a zvýšené digitalizaci.
Obrat skupiny se v koronavirovém roce 2020 téměř nezměnil; silná druhá polovina roku vyvážila dopad evropských uzávěr v dubnu a květnu; na logistické kapacity, technické vybavení a digitální systémy vyčlenila společnost investice ve výši 190 milionů euro.
Úspora času, peněz, lidské práce, ale i další expanze bez ohledu na limity dané dispozicí stávajícího areálu, to jsou některé z hlavních důvodů, proč logistické firmy začínají ve stále větší míře uvažovat o automatizaci procesů.
Zablokování Suezského průplavu lodí Ever Given, která v bouři uvízla 23. března na mělčině a kterou se podařilo vyprostit až 29. března, mělo dopad nejen na mezinárodní obchod, ale také na odvětví spedice a logistiky. Jak konkrétně a zda tato situace ovlivní i nastavení obchodních procesů do budoucna, na to jsme se zeptali zástupů některých firem působících na českém trhu.
Svaz spedice a logistiky ČR z podstaty své existence žádné podnikatelské činnosti neprovádí, takže přímý dopad blokády Suezu na nás nelze stanovit. Jelikož jsme však byli mezi prvními, kdo o nehodě a následně i o vyhlášení Společné havárie informovali (naše členy), dostali jsme se do okruhu informačních zdrojů, které jsou více oslovovány a žádány o radu či postoj. To nás samozřejmě těší a budeme rádi, když budeme smět pomáhat méně zkušeným kolegům při jejím vypořádání (společné havárie jsou opravdu výjimečným počinem).
Dopravní a logistická společnost C.S.CARGO pokračuje v posilování svého působení na vnitrostátním trhu. Do portfolia svých FMCG klientů zařadila od letošního roku také Globus a Makro. Společný objem zakázek činí více než 80 milionů korun ročně.
I přes ekonomické dopady, jež pandemie covid-19 způsobila globální ekonomice, byl rok 2020 pro společnost Prologis úspěšný. O poptávce po logistických prostorách, která nejen ve střední Evropě v posledních letech převyšuje nabídku, jsme hovořili s Martinem Balážem, viceprezidentem a country managerem Prologis pro Českou republiku a Slovensko.
Více než 230 spedičních firem chce ve spolupráci s DB Cargo dosáhnout snížení počtu nákladních vozů na dálnicích ve prospěch železnice. Dopravci držící podíly v operátorovi kombinované dopravy Kombiverkehr a železniční nákladní koncern DB Cargo připravují rozšíření aktivit celé intermodální sítě od jednotlivých zakázkových přeprav ke pravidelně taktovanému provozu.
Mercedes-Benz Trucks je tradičním průkopníkem v oblasti zvyšování bezpečnosti silničního provozu. Společnost již mnoho let investuje stovky milionů EUR do výzkumu a vývoje, aby její asistenční systémy ještě lépe podporovaly řidiče při jejich práci a zvyšovaly bezpečnost všech účastníků silničního provozu. Nejnovějšími výsledky tohoto přístupu jsou Active SideguardAssist s funkcí automatizovaného brzdění a Active Drive Assist 2 s funkcí automatizovaného zastavení v nouzové situaci.
Společnost Eurowag uvedla na trh produkt eFleet Management, který má společnostem pomoci k maximálnímu využití elektromobilů ve svém vozovém parku.
Těžká užitková vozidla (kamiony i autobusy) produkují ročně 950 milionů tun CO2, což představuje 2,5 procenta všech globálních emisí. Vodíkový a elektrický pohon bývají často – mylně – vydávány za bezemisní systémy. Pokud se emise měří pouze „přes výfuk“ vozidla, pak lze dát zastáncům nových technologií za pravdu, jenže situace vypadá jinak, pokud vezmeme v úvahu způsoby získávání elektřiny nebo vodíku.