PRAHA (28.9.) – Vláda schválila návrh ministerstva dopravy na vznik nezávislého regulačního úřadu na železnici. Bude mít za úkol hlídat transparentní přístup provozovatele dráhy při přidělování kapacity jednotlivým dopravcům, řešit bude také spory mezi dopravci a provozovateli dráhy, uzavírání smluv o přístupu na dráhu, ale třeba také výlukový jízdní řád.
Aktuálně
PRAHA (28.9.) – Vláda premiéra Bohuslava Sobotky schválila návrh rozpočtu Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI) na příští rok. Fond by měl hospodařit s 65,7 miliardy korun včetně dotací z EU, což je méně než letos. Ze státního rozpočtu má do fondu na stavbu a opravy komunikací podle návrhu ministerstva financí jít 51,3 miliardy korun.
Uprchlická vlna v Evropě
Imigranti ohrožují nákladní dopravu, největší problémy hlásí kamionová
PRAHA (28.9.) – Aktuální vlna uprchlíků, mířících do evropských zemí, činí problémy při dopravě zásilek. Podle údajů společnosti Smartex se potíže vyskytují zejména v kamionové dopravě. Naopak letecké dopravy se tato záležitost netýká. Nákladní doprava se s nelegálními uprchlíky setkává běžně. V posledních měsících, díky současné uprchlické vlně, se tak děje ve větší míře, a to nejen na místech, které jsou pro ně tranzitní. Jde zejména o hraniční pásma a přístavy, které jsou doslova v obležení utečenců.
Liberalizace železnice
Slovensko hledá dopravce pro provoz dotovaných vlaků na nové lince
BRATISLAVA (28.9.) – Slovensko umožní dopravcům soutěžit o zakázku na provoz státem dotovaných osobních vlaků na trati mezi Bratislavou a Banskou Bystricí na středním Slovensku. Zájem o účast v tendru ohlásil český dopravce RegioJet, který již na Slovensku zajišťuje dotovanou přepravu lidí na jiné regionální trati.
PRAHA (28.9.) – Společnost PPL CZ, jeden z nejvýznamnějších přepravců zásilek na českém trhu, oznámila, že počet nezávislých výdejních a podacích míst s názvem PPL ParcelShop již překročil 600. Díky husté síti, jež pokrývá všechny kraje a okresy, nabízí PPL ParcelShop i v těch nejodlehlejších koutech Česka skvělou občanskou dostupnost – je vzdálen maximálně pár desítek minut cesty.
Český přístav v Hamburku
Ťok: ČR je připravena v případě potřeby vyměnit své území v Hamburku
HAMBURK (27.9.) – Česká republika je připravena vyměnit dvě svá přístavní území v Hamburku za jinou lokalitu. „Zástupci německého města přitom nabízejí místo, které je výhodnější než to současné,“ prohlásil řekl ministr dopravy Dan Ťok, který v Hamburku jednal o budoucnosti přístavů. Hamburk plánuje v místě, kde jsou nyní české přístavy, výstavbu pro olympijské hry.
Přímé spojení Prahy s Pekingem
Společnost Hainan spustila přímou linku z Prahy do Pekingu
PRAHA (27.9.) – Čínská letecká společnost Hainan Airlines zahájila provoz na přímé lince Praha – Peking. Firma současně vyhlásila nábor zaměstnanců z Česka, hledá piloty, letušky a další profese spojené s letectvím. Premiér Bohuslav Sobotka řekl, že přímé letecké spojení mezi Prahou a Pekingem je důkazem, že vláda zlepšuje vztahy s Čínou.
PRAHA (27.9.) – České republice se zřejmě nepodaří vyčerpat deset až 12 miliard korun na stavby silnic, železnic a další dopravní infrastruktury z evropského Operačního programu doprava I (OPD I). Informoval o tom Zbyněk Hořelica, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury, který v Česku peníze pro stavby a údržbu komunikací rozděluje. Sumu fond odhadl na základě čerpání investorských organizací k letošnímu září. Poslední možnost využít peníze z celkových zhruba 150 miliard korun má ČR do konce letošního roku.
Podpora nákladní dopravy
Stát podpoří nákladní železniční dopravu formou vyšší slevy za použití kolejí
PRAHA (21.9.) – Stát od příštího roku finančně výrazně podpoří nákladní dopravu na železnici, a to formou větší slevy z poplatku za použití kolejí pro jednotlivé vozové zásilky. Deník E15 uvedl, že zatímco nyní se tento druh dopravy těší slevě 55 procent z ceníkových cen Správy železniční dopravní cesty (SŽDC), nově bude sleva 80 procent.
PRAHA (21.9.) – Do tunelu Blanka v Praze vjeli v sobotu 19. září první řidiči. Šestikilometrový tunel byl zprovozněn po osmi letech budování a se čtyřletým zpožděním. Rychlost v rámci zkušebního provozu byla stanovena na 50 km/h. Stavba Blanky stála hlavní město i s napojením na Strahovský tunel 43 miliard korun, tedy zhruba o deset miliard víc, než bylo původně plánováno. Stavba komplexu začala za bývalého primátora Pavla Béma.