3.5. – Vláda zařadila kaňonovité labské údolí mezi evropsky chráněná území, Louky u Přelouče nikoli. Na seznam Natura 2000 chce tyto dvě lokality doplnit Evropská komise. Česko dosud vzdorovalo kvůli dopravním projektům, v případě labského údolí jde o plánovaný jez v Děčíně. Kabinet rozhodnutí několikrát odložil. Ministr životního prostředí Richard Brabec řekl, že nyní bude vláda čekat, jak se Brusel k jejímu kroku postaví.
Aktuálně
2.5. – Letecká společnost Emirates se stala první a dosud jedinou aerolinkou, která začala provozovat největší osobní dopravní letadlo světa Airbus A380 na pravidelné denní lince do České republiky. Kultovní letadlo A380 v Praze přivítali zástupci médií, významní hosté a tisíce leteckých nadšenců. „Jsme rádi, že toto krásné město můžeme přidat na seznam více než 40 destinací, do kterých s letadlem A380 létáme. Od spuštění linky mezi Prahou a naší centrálou v Dubaji bylo mezi oběma městy přepraveno více než 1,1 milionu pasažérů,“ řekl Thierry Aucoc, senior viceprezident Emirates pro obchodní operace v Evropě a Rusku.
2.5. – První květnový den vstoupila v České republice v platnost nová celní legislativa v podobě Celního kodexu EU, který navazuje na evropské právní řády. Je to největší změna celních předpisů od roku 2010. Po šesti letech se mění pravidla pro veškeré zboží, které překročí hranice Evropské unie. „Sjednotí se postupy pro celní dohled, celní kontroly, celní řízení a také stanovení a výběr cla. Významným rysem nové úpravy je i zavedení elektronické komunikace a moderních technologií,“ řekl Pavel Ráž, manažer celní deklarace v DB Schenker.
2.5. – České dráhy loni hospodařily se ztrátou téměř 1,4 miliardy korun. V roce 2014 skupina, kam patří mimo jiné nákladní dopravce ČD Cargo, skončila se ziskem 156 milionů korun po zdanění. Důvodem loňského propadu jsou podle vedení drah zvýšené náklady způsobené mnoha opravami železničních tratí a prohraná arbitráž s dodavatelem vozidel, Škodou Transportation. Oba tyto faktory zatížily hospodaření drah částkou převyšující 1,2 miliardy korun.
2.5. – Pravidelné lety z čínského města Čcheng-tu do Prahy začnou v polovině června. Na tiskové konferenci v Praze během návštěvy čínské delegace ve Středočeském kraji to řekl spolupředseda s'-čchuansko-české rady pro ekonomickou a obchodní spolupráci Jan Kohout. Zpočátku se bude létat dvakrát týdně. Zatím má Praha pravidelné letecké spojení pouze s Pekingem.
2.5. – Výzkumný tým z Vysokého učení technického v Brně (VUT) vyvinul ve spolupráci se společnostmi Marat engineering s.r.o., Vítkovice mechanika a.s. a Zeppelin CZ s.r.o. nový typ motoru na stlačený zemní plyn (CNG). Novinka, která nalezne uplatnění zejména v železniční dopravě, představuje světový unikát, který vyniká zejména sníženou zátěží životního prostředí a nízkými provozními náklady. Vývoj trvající od roku 2012 podpořila Technologická agentura ČR (TA ČR) částkou 17,2 milionu korun z programu ALFA.
2.5. – Brněnská společnost CHAPS, specializující se na vývoj softwaru pro veřejnou dopravu, se stala součástí evropského konsorcia řešícího problematiku snížení produkce škodlivých plynů při provozu veřejné dopravy. CHAPS do EU projektu Green Your Move (GYM) implementuje funkcionalitu svého plánovače IDOS, který patří mezi celoevropsky ojedinělá řešení v oblasti informačních systémů o jízdních řádech.
2.5. – Česko a Sasko se dohodly na společném vybudování zcela nové vysokorychlostní železnice z Prahy přes Ústí do Drážďan. Hotova by mohla být v roce 2030. Trať spojí Českou republiku a Německo tunelem pod Krušnými horami. Sloužit bude osobní i nákladní dopravě, cestu z Prahy do Drážďan zkrátí z dnešních více než dvou hodin na hodinu. Zároveň se tak zvýší kapacita pro nákladní dopravu, sníží hluková zátěž a dopravní zatížení v labském údolí.
2.5. – Společnost Prologis slavnostně otevřela budovu o rozloze 25 414 metrů čtverečních postavenou na míru pro BMW Group v Prologis Park Bratislava. Slavnostní událost vyvrcholila oficiálním přestřižením pásky.
2.5. – European Truck Platooning Challenge je iniciativa, která jako první na světě ukázala potenciál tohoto konceptu. Anglický výraz platooning je všeobecně užívaný termín pro koordinovanou jízdu nákladních vozidel v konvojích s minimálními rozestupy, a právě projekt European Truck Platooning Challenge demonstroval na mezinárodním konvoji těžkých nákladních vozidel výhody jízdy v konvojích. Není to ani složité, ani nákladné, platooning v praxi může významně přispět ke snížení emisí oxidu uhličitého.