8.12. – Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) plánuje pro příští roky rychlý růst investičních výdajů vzhledem k rychlejší přípravě nových dopravních staveb. Letos je třeba 37 miliard korun, příští rok to má být 45 a v roce 2019 přes 60 miliard korun. V důsledku toho se ale prý může stát, že v příštích letech nebude dost peněz ve Státním fondu dopravní infrastruktury (SFDI).
Aktuálně
8.12. – Mělnický přístav odbaví technologické zařízení směřující do Indie, které váží 280 tun. Podobný náklad v tuzemsku jiný přístav neodbaví, protože pouze v Mělníku je elektrický jeřáb, který dokáže uzvednout až 300 tun, a dostatečně velká hala pro montáž a uskladnění zařízení. Z Mělníku má náklad po Labi vyjet v pondělí do přístavu v Hamburku, odkud bude plout po moři do cílové země. Informovala o tom vedoucí přístavu Mělník Lucie Petržílková.
8.12. – Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) bude příští rok hospodařit s částkou 82,1 miliardy korun. Z toho 52 miliard půjde z tuzemských zdrojů a 30,1 miliardy z EU. Schválila to Poslanecká sněmovna. Dotace ze státního rozpočtu by měla fondu přinést 21,6 miliardy korun. Na výnosech z mýtného by měl SFDI získat 9,2 miliardy korun, z převodu podílu spotřební daně 7,8 miliardy a ze silniční daně 5,9 miliardy korun.
6.12. – Ministr dopravy Dan Ťok podepsal smlouvu se společností GW Train Regio na provoz vlaků mezi Plzní a Mostem. Firma na trati může začít od 11. prosince provozovat rychlíkové spoje. Ministerstvo se rozhodlo pro přímé zadání firmě poté, co výběrové řízení na nového provozovatele loni zastavil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). V tom právě GW Train Regio nabídla nejnižší cenu.
6.12. – Slovenský výběrčí mýta SkyToll podal rozklad proti rozhodnutí Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ve věci prodloužení smlouvy na výběr mýta s konkurenční společností Kapsch. V něm úřad zamítl žádost SkyTollu na zákaz plnění smlouvy s tím, že na výběru mýta existuje veřejný zájem. Podle SkyTollu ale úřad vůbec nezohlednil možnost uložení zákazu plnění smlouvy s odkladem.
6.12. – Rakouský dálniční operátor ASFINAG potvrdil, že po 18 měsících ukončil tendr na pokračování provozu svého dálničního mýta pro nákladní auta nad 3,5 tuny. Projekt zvaný „GO Maut 2.0“ spočívající v instalaci a technickém provozování inovovaného mikrovlnného mýtného systému vyhrál opět Kapsch TrafficCom, který s dceřinou společností Kapsch Telematic Services provozuje mýtné také v České republice nebo v Polsku. „Od roku 2004 tady máme v provozu stabilní a spolehlivý systém, uzavřenou zakázkou jsme si zajistili pokračování tohoto úspěšného modelu,“ říká generální ředitel ASFINAG Bernd Datler.
6.12. – V okrese Dunajská Streda bylo na konci listopadu uvedeno do provozu jedno z největších logistických center na Slovensku. Skladovou plochu o rozloze 26 tisíc metrů čtverečních vybudovala česká společnost HSF System prostřednictvím své dceřiné firmy HSF System SK. Uživatelem moderního automatizovaného centra je německá společnost Kik, která odsud bude zásobovat středoevropský a východoevropský trh. Výstavba trvala necelých sedm měsíců.
6.12. – Ve Zkušebním centru Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) se v těchto dnech mimo jiných projektů dokončují náročné testy italské příměstské jednotky. „Zajímavé je to, že majitelem italského výrobce je japonský železniční obr v produkci kolejových vozidel Hitachi Rail a soupravy jsou určeny pro provoz ve specifických podmínkách peruánského hlavního města Lima“, vysvětluje Antonín Blažek, generální ředitel a předseda představenstva VUZ.
6.12. – Předvánoční období je časem, kdy po naší republice putuje nejvíce zásilek v roce. Nakupování dárků na internetu z pohodlí domova je praktické a šetří čas. Občas ale nastávají situace, kdy kupující změní názor a objednané zboží již nechce. Důvodem může být vybrání vhodnějšího dárku nebo dodatečné zjištění, že objednaná věc je nakonec přeci jen příliš drahá. Co v takových případech dělat? Mnoho zákazníků českých e-shopů si myslí, že stačí zásilku nepřijmout. Tímto přístupem si ale mohou vytvořit zbytečné komplikace.
5.12. – Evropská unie by poprvé měla mít pravidla upravující používání malých bezpilotních strojů, tedy dronů. O této problematice jednali v Bruselu ministři dopravy členských států EU. Jak řekl český účastník schůzky, první náměstek ministra dopravy Tomáš Čoček, nebudou se vznikající pravidla v zásadě dotýkat například létajících hraček, které jsou v posledních letech vánočním hitem.