Aktuálně

Provozovatelé námořních lodí plujících pod českou vlajkou by měli pojišťovat posádku

27.8. – Provozovatelé námořních lodí plujících pod českou vlajkou budou muset pojišťovat členy své posádky. Pojištění by mělo námořníky ochránit v případě nevyplacení mezd či nezajištění dalších povinností ze strany provozovatele. Počítá s tím návrh novely zákona o námořní plavbě, kterou včera schválila vláda. Informoval o tom tiskový odbor vlády. Návrh také zakazuje provoz lodí s jaderným pohonem pod českou vlajkou nebo stanovuje omezení pro staří lodí.

Aktuality ze světa 34/2019

Aktuality ze světa 34/2019 Premium

27.8. – LOGISTIKA – LKW Walter: 10 000 návěsů a žádná motorová vozidla. Zákazníci rakouské společnosti LKW Walter nepozorují váznoucí dopravu na Brennerské ose. Ačkoli je firma vzdálená pouze pár set metrů od vysoce frekventované dálnice A12 a trasy inntalské dálnice, sází v moderní kufsteinské filiálce na kombinovanou dopravu v severojižní ose. Pro tradiční podnik to je řešení, když na přetížených silnicích a hlavně v alpském tranzitu narůstá dopravní omezení. Čísla dávají této strategii za pravdu: LKW Walter rostl v posledních letech každoročně mezi 5 a 10 procenty. Rakouská logistická společnost organizuje především ucelené zásilky po silnici a v kombinované dopravě, a to v celé Evropě i do a z Ruska, Střední Asie, Blízkého východu a severní Afriky. Již od roku 1984 hraje přitom kombinovaná doprava důležitou roli. Zejména v kombinaci železnice/silnice, ale také v krátké námořní dopravě. LKW Walter proto knihuje dlouhodobě pevné kapacity na námořních lodích a ve vlacích – od jednotlivých vozů až po ucelené vlaky – po vlastní „Company Trains“. Nasazuje standardizované, pro jeřáby vhodné typy návěsů o délce 13,60 m a kapacitou 29 t či místem pro 34 europalet. Více než 10 000 návěsů je opatřeno výrazným logem firmy. Třetina jsou mega návěsy a firma disponuje ještě asi 600 plachtovými návěsy. Všechny jsou vybaveny telematickým systémem a splňují bezpečnostní požadavky podle normy EN 2642 Code XL. Vysoká standardizace umožňuje pružné a optimální plánování. Firma nemá žádná tažná vozidla. Dopravu do a z terminálů kombinované dopravy a přístavů přebírají svými motorovými vozidly speciálně školení a pravidelně kontrolovaní dopravní partneři. Pro firmu jsou zásadní k životnímu prostředí přátelská dopravní řešení. „V kombinované dopravě silnice – železnice snižujeme emise CO2 o 55 procent. Ve spojení silnice a krátká námořní doprava to je dokonce 65 procent,“ uvádí firma. Kolem 400 000 jízd nákladních aut převedl podnik v loňském roce ze silnice na intermodální dopravu, dvě třetiny z toho na železnici. Silniční dopravu mohou zajistit jen motorová vozidla s motory Euro V a Euro VI. V Porúří probíhají také zkoušky s vozidly na zkapalněný zemní plyn LNG. Společnost LKW Walter byla založena ve Vídni v roce 1924 a dodnes je v rodinném vlastnictví; zaměstnává 1800 pracovníků, kteří se s partnery a zákazníky dorozumí v 35 jazycích.

DPMO loni přepravil o 1,6 milionu cestujících více než v roce 2017

27.8. – Dopravní podnik města Olomouce (DPMO) loni druhým rokem po sobě zvýšil počet přepravených cestujících. Zatímco předloni tramvaje a autobusy DPMO měly na svém kontě 55,862 milionu cestujících, loni jich bylo 57,501 milionu. Vyplývá to z výroční zprávy DPMO, jehož stoprocentním vlastníkem je město Olomouc.

Jednodenní dálniční známky nebudou, změní se platnost ročních

27.8. – Dálka platnosti dálničních známek zůstane v příštích letech stejná, nezmění se ani po zavedení elektronických kuponů. Stát sice zvažoval zavedení jednodenních kuponů, podle ministerstva dopravy by to však bylo neefektivní a nevýhodné. Změní se však platnost ročního kuponu, ten už nebude omezen na kalendářní rok. Uvedla to mluvčí ministerstva Lenka Rezková. Stát od roku 2021 zavede elektronické dálniční známky, současné papírové kupony skončí.

Daimler Buses postavil v Mannheimu dobíjecí stanici pro eCitaro

Daimler Buses postavil v Mannheimu dobíjecí stanici pro eCitaro Premium

26.8. – Společnost Daimler Buses zřídila ve svém závodě na výrobu autobusů v Mannheimu centrální dobíjecí stanici pro vozidla eCitaro s čistě elektrickým pohonem. Pomocí sběrače proudu se bude připojovat také nové eCitaro, které právě přichází na trh. Zvláštností nové nabíjecí stanice je skutečnost, že se nabíjecí segmenty se nacházejí ve výšce zhruba pět metrů. Stanice slouží k dobíjení autobusů eCitaro v průběhu výroby a před expedicí. Je možné zde zkoušet a testovat nové technologie dobíjení a jejich řízení, nové komunikační protokoly, nový hardware pro dobíjení přes konektor nebo sběrač proudu na střeše (pantograf). Stávající infrastrukturu je navíc možné dále rozšiřovat, informoval výrobce v tiskové zprávě.

Z Pardubic by se mohlo létat do ruské Kalugy

26.8. – Pardubické letiště by mohlo navázat přímé letecké spojení s mezinárodním letištěm v Kaluze v Rusku. Linku by zřejmě bylo nutné zpočátku dotovat. Ruská strana má o spojení zájem, uvedl minulý týden v tiskové zprávě Tomáš Drechsler z kanceláře pardubického hejtmana.

V červenci se na mýtu vybralo 926 milionů Kč

26.8. – Stát během července vybral na mýtu více než 926 milionů Kč, meziročně o 5,9 procenta více. Za celý letošní rok se tak vybralo téměř 6,5 miliardy Kč, což představuje oproti loňskému roku nárůst přes tři procenta. Vyplývá to z aktuálních informací správce mýtného systému, společnosti Kapsch.

Letiště Praha z tendru na skenery vyloučilo Huawei a ZTE

26.8. – Letiště Václava Havla vyloučilo z výběrového řízení na sedm celotělových skenerů čínské firmy Huawei a ZTE. K tomuto kroku přistoupilo na základě loňského varování Národního úřadu pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB). Ani jedna z čínských korporací se do tendru nemohla ani přihlásit. Jiné společnosti v tendru jejich produkty nevyužívají. Skenery za 30 milionů Kč mají přispět k vyšší bezpečnosti cestujících. Uvedl to český denní tisk.

CzechToll včera spustil informační kampaň pro dopravce

23.8. – Společnost CzechToll včera spustila informační kampaň, která upozorní dopravce na povinnost registrovat se do nového elektronického mýtného systému a vybavit vozidla potřebnou palubní jednotkou. Systém bude spuštěn letos 1. prosince, nové smlouvy budou moci dopravci uzavírat od 22. září 2019.

Ministr slibuje přes 250 parkovacích míst pro kamiony ještě letos

23.8. – V Česku letos přibude 257 parkovacích míst pro kamiony, oznámil včera ministr dopravy Vladimír Kremlík. V následujících dvou letech podle něj postaví Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) dalších 350 míst a 700 jich rozestaví. Letos na jaře zástupci ŘSD uvedli, že v Česku chybí 1500 míst pro nákladní auta.

spinner