23.11. - Kávoví snobové se teď mají čeho bát. Globální nedostatek bobů už dnes hrozí zvýšením cen v kavárnách a supermarketech. Vaše ranní cappuccino nebo latté možná začne zanechávat hořkou příchuť z jiných důvodů. Svět se potýká se zoufalým nedostatkem kávy arabica, odrůdy, která dává nejhladší chuť a tvoří asi 60 % světové produkce. Dodávky byly zdecimovány poté, co extrémní počasí zničilo úrodu, a vzhledem k prognóze La Nina do začátku roku 2022, která by měla dále poškodit výnosy, by mohlo trvat roky, než se trh zotaví. Ceny arabiky prudce rostou, aby odrážely narůstající krizi, zatímco globální dopravní přetížení ještě více ztěžuje získávání bobů tam, kde jsou zapotřebí. „Není to jen krátkodobá záležitost," řekla Kona Haque, která vede výzkum u obchodníka s komoditami ED&F Man v Londýně. „Je to vlastně něco, s čím budeme počítat dalších pár let.”
Aktuálně
23.11. - DHL Supply Chain, specialista na smluvní logistiku v rámci koncernu Deutsche Post DHL Group, rozšiřuje komerční využití autonomních vysokozdvižných a paletových vozíků ve svých více než 1 500 skladech na celém světě. Soustředí se přitom v první řadě na provozovny v Evropě, Velké Británii a Irsku nebo v Severní Americe, tedy na trhy s chronickým nedostatkem pracovníků. Autonomní paletové vozíky přemisťují zboží na paletách jak ve vertikálním, tak horizontálním směru. Používají se proto zejména v odvětvích, v nichž se zboží přepravuje převážně na paletách, například ve spotřebním a automobilovém průmyslu nebo maloobchodu. Využití této inovativní techniky je součástí programu urychlené digitalizace společnosti DHL Supply Chain v rámci strategie pro komercializaci a široké uplatnění inovativních řešení a nových technologií.
23.11. - Společnost Aircraft Industries z Kunovic na Uherskohradišťsku zahájí vývoj plovákové verze letounu L 410 NG. Na dodávce jednoho letounu s označením L 410 NG Seawader se na veletrhu v Dubaji ve Spojených arabských emirátech dohodla se společností Air-Tec Global, která má své ústředí na Mauriciu. Hodnota kontraktu dosáhne deseti milionů USD (zhruba 225 milionů Kč). V tiskové zprávě to ČTK sdělila vedoucí marketingu společnosti Denisa Zapletalová.
23.11. - Lídr českého trhu průmyslových nemovitostí Panattoni přivádí na Chomutovsku předního světového dodavatele manipulační techniky Jungheinrich. Závod na vysokozdvižné vozíky vyroste v Panattoni Parku Chomutov North a reprezentuje největší letošní transakci s výrobním provozem na českém trhu. Budova o velikosti 37 000 m2 nabídne pro Chomutov a okolí 350 kvalifikovaných míst ve výrobě. Investice do budovy a technologií přesahuje 2,5 miliardy korun a patří k největším v regionu. Budova bude dokončena začátkem 2023 a společnost Jungheinrich by v ní měla zahájit výrobu v druhé polovině roku 2023. Projekt zahrnuje mimořádně rozsáhlá opatření na podporu biodiverzity v okolí.
22.11. - Výrobce lokomotiv CZ Loko z České Třebové začal pracovat na vývoji lokomotivy na vodíkový pohon pracovně označené HydrogenShunter 1000. Projekt je zatím ve fází studie proveditelnosti, která ukáže, zda se bude stavět prototyp, uvedla dnes společnost v tiskové zprávě. Lokomotiva s maximálním výkonem až 800 kW by měla k dobíjení trakčních baterií využívat vodíkové články.
22.11. – DB Regio Bayern a výrobce kolejových vozidel Siemens Mobility nasadí od prosince 2023 na bavorské koleje 57 nových jednotek. Pro síť Franky-jižní Durynsko se v tuto chvílí vyrábí 26 nových jednotek Desiro HC, pro síť Dunaj-Isar pak 25 dvoupodlažních jednotek Desiro HC a šest jednotek Mireo. Vozidla pro síť Franky-jižní Durynsko budou dodána ve dvou etapách. Prvních 18 čtyřvozových jednotek Desiro HC bude v provozu od roku 2023, dalších osm šestivozových vozidel od června 2024. Provozní rychlost vozidel je téměř srovnatelná s ICE, například mezi Coburgem a Erfurtem budou jezdit rychlostí 190 km/h. V síti Dunaj-Isar bude všech 31 nových vozidel nasazeno do provozu od prosince 2024.
22.11. - Společnost AŽD uzavřela kontrakt na dodávku zabezpečovacího a sdělovacího zařízení na železniční trati Glincz – Kartuzy v Polsku se stavební společností Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno -Torowe (PPMT). Hodnota kontraktu činí 46,5 mil zł (cca 256 mil. Kč).
22.11. - Rohlik Group („Rohlik“) spustí v první polovině roku 2022 v Itálii a Rumunsku své služby doručování online nákupů pod novou značkou Sezamo. Od jara tak ke službám Rohlik Group získá přístup téměř 2,5 milionu nových domácností z Milána a Bukurešti. Itálie pod vedením nového CEO, kterým se stal Andrea Colombo, bude po Německu druhým největším trhem, na kterém budou online supermarkety Rohlik Group působit. Sezamo odstartuje ve 2. polovině roku 2022 také ve Španělsku. Provoz v nových zemích se spouští poté, co analýzy trhu ukázaly nárůst poptávky po nákupu potravin online.
22.11. - I přes pokles zahraničních turistů přijíždějících do České republiky v souvislosti s pandemií covid-19 počty zahraničních cestovatelů pozvolným tempem opět narůstají. Vyplývá to z dat travel-tech společnost Kiwi.com. Podle nich se letos v porovnání s minulým rokem počet zahraničních turistů, kteří přiletěli s Kiwi.com, zvýšil o více než 38 %. Stejně tak se proměnila národnostní struktura příchozích návštěvníků, v roce 2019 navštěvovali Česko především turisté z USA, během posledních dvou let to byli naopak cestovatelé z východních zemí.
22.11. - Dopravní výbor Evropského parlamentu schválil připravované nové předpisy pro půjčování kamionů bez řidiče v dalších zemích EU. Poslanci schválili kompromis vyjednaný s Radou ministrů na konci října pro novou verzi směrnice 2006/1/ES 38 hlasy pro, 3 proti a 2 se zdrželi hlasování, přestože členské státy splnily své přání téměř ve všech sporných bodech. Podle toho musí členské státy v budoucnu umožnit svým vlastním dopravním společnostem používání nákladních vozů, které si pronajaly nebo zapůjčily v jiných členských státech alespoň na dva měsíce v roce. Parlament požadoval minimální dobu trvání 4 měsíce, členské státy chtěly pouze 30 dní. Pokud to však vnitrostátní pravidla pro registraci vozidel již předepisují, mohou členské státy trvat na registraci pronajatého nákladního vozidla po 30 dnech v hostitelské zemi. Podle Rady ministrů platí pravidlo 30 dnů v pěti zemích: Rakousku, Irsku, Lucembursku, Dánsku a Slovinsku.