9.2. - Vedení ministerstva dopravy je pro tuto chvíli kompletní. Na pozici náměstka za člena vlády byl úřadem potvrzen dosavadní starosta Všerub na Plzeňsku Václav Bernard. Už dříve se politickým náměstkem na ministerstvu stal také Tomáš Vrbík, který přišel z Hospodářské komory. Vyplývá to z údajů ministerstva dopravy.
Aktuálně
9.2. – Wi-Fi do regionálních vlaků instaluje dceřiná společnost ČD – Informační Systémy, která je zaměřená na ICT a zajišťuje komplexní servis od projektu přes zajištění příslušného zařízení a jeho montáž až po schválení u Drážního úřadu. Loni takto vybavila 82 CityElefantů a 39 dvou- a třívozových jednotek Regionova. Letos bude pokračovat v instalaci Wi-Fi do dalších 57 Regionov a 8 řídicích vozů k motorovým soupravám.
9.2. - Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) vyhlásil předběžné tržní konzultace k nákupu nových tramvají. Osloví v nich devět největších světových výrobců tramvají, účastnit se mohou ostatní výrobci kolejových vozidel. Obdržené dotazy budou sloužit k přípravě veřejné zakázky, kterou DPP plánuje vyhlásit v průběhu letošního roku.
8.2. - Správa železnic (SŽ) získala územní rozhodnutí na modernizaci železničního uzlu Česká Třebová. ČTK to zjistila z dokumentu na úřední desce Pardubického kraje. Stavět by se pak mělo začít koncem roku 2023 a práce potrvají 68 měsíců. Stavba bude největší ucelenou modernizací železničního uzlu v síti Správy železnic, náklady se odhadují na 10,4 miliardy korun. Uzel Česká Třebová je důležitý pro osobní i nákladní železniční dopravu, poslední zásadní rekonstrukcí přitom podstoupil v 50. letech minulého století.
8.2. - Rekonstrukce pražského Barrandovského mostu by měla začít v první polovině letošního května. ČTK a Českému rozhlasu to dnes řekl primátorův náměstek Adam Scheinherr. Technická správa komunikací (TSK) nyní vyhodnocuje nabídky od zhotovitelů stavby. Při opravách nebude most uzavřen a provoz bude omezen vždy v jednom ze čtyř pruhů v každém směru. Objízdné trasy TSK projednává.
8.2. - Logistická společnost GEFCO nasazuje ve svém skladu ve slovenském Zavaru u Trnavy drony na inventarizaci skladových zásob. V první fázi zajistí drony inventury na zhruba třetině plochy objektu s celkovou plochou 10 000 m2 pro klienta z oblasti automobilového průmyslu. Cílem společnosti je pokrýt automatizovanou inventurou celý sklad již v prvních měsících roku 2022. Investice by se firmě měla vrátit zhruba za 17 měsíců. GEFCO od automatizace procesu očekává především významné zrychlení procesu.
8.2. - Letiště Praha posiluje svůj závazek dosažení takzvané čisté uhlíkové neutrality nejpozději do roku 2050 podpisem Toulouské deklarace. Tento dokument poprvé spojuje evropská letiště, vlády evropských zemí, Evropskou komisi, průmysl, odbory a další klíčové zainteresované strany v otázce dekarbonizace letectví v horizontu příštích 28 let. Je průlomovým krokem k evropské a potažmo globální regulaci.
8.2. - Ústečtí zastupitelé včera podpořili vznik zastávky vysokorychlostní trati (VRT) v Ústí nad Labem. Zatím není jasné, jestli bude na povrchu nebo v podzemí. Zástupci Správy železnic (SŽ) uvedli, že vybudování podzemní stanice by neslo víc problémů než povrchový terminál. Zastupitelé se po několikahodinové debatě jednomyslně shodli na tom, že by měl budoucí terminál splňovat několik zásadních požadavků. Požádali zároveň SŽ a ministerstvo dopravy o předložení studie proveditelnosti, na jejímž základě byla podzemní varianta odmítnuta, případně chtějí její vyhotovení. Po obdržení dokumentů se zastupitelé rozhodnou, která varianta by ve městě měla být.
8.2. – Všech 14 lokomotiv řady 742, které mají České dráhy ve své flotile, projde kompletní modernizací ve společnosti CZ LOKO. Ta se stala vítězem loni vyhlášeného výběrového řízení. Smlouvu na kontrakt za více než 684 milionů Kč podepsali představitelé obou firem. První vozidlo národní dopravce převezme do konce února 2023, poslední pak do konce roku 2024.
7.2. – Celková spotřeba zemního plynu v tuzemské dopravě vrostla za rok 2021 o 4,5 % na rekordních 97,112 milionu m3. Důvodem je jak stabilní a zavedené využívání stlačeného zemního plynu (CNG), tak výrazný nárůst spotřeby zkapalněného zemního plynu (LNG) v sektoru nákladní dopravy. Značný zájem u motoristů zaznamenal rovněž zemní plyn s příměsí biosložky, tzv. BioCNG. Jeho spotřeba stoupla meziročně o 1197 % na 14,91 milionu m3.