1.3. – Řidiči v České republice loni za dálniční známky zaplatili 6,49 miliardy korun, meziročně o téměř 11 procent více. V roce 2022 stát vybral 5,85 miliardy korun. Vzrostl také celkový počet prodaných vinět, a to téměř o 13 procent na 8.331.877 kusů. Uvedl to státní podnik Cendis, který prodej elektronických dálničních známek spravuje. Podnik očekává vyšší prodeje i v letošním prvním čtvrtletí, a to kvůli zdražení dálničních známek od 1. března.
Aktuálně
1.3. – Tržby německé společnosti Flix, která mimo jiné provozuje autobusovou dopravu pod značkou FlixBus, v loňském roce poprvé překonaly dvě miliardy eur (50,7 miliardy Kč). Firmě pomohla zejména expanze do dalších zemí. Zisk před započtením úroků, daní a odpisů (EBITDA) a očištění o inflační vlivy se zvýšil o 97 milionů na 104 milionů eur, uvedla firma v tiskové zprávě.
1.3. – Na německé železnici hrozí opět rozsáhlá stávka strojvedoucích. Včera to oznámila železniční společnost Deutsche Bahn (DB), která prohlásila jednání s odbory strojvedoucích GDL za zkrachovalé. Odpovědnost dráhy připsaly odborářům, kteří podle DB místo hledání kompromisu trvají na svých mzdových a pracovních požadavcích. Odbory GDL od loňského listopadu stávkovaly čtyřikrát, protest pokaždé ochromil dopravu nejen v Německu, ale zastavil i spojení s Českem.
1.3. – Spediční společnost LogEx Logistics v loňském roce zvýšila svůj obrat zhruba o 30 % a stejný ambiciózní cíl plánuje splnit i letos. Letošní leden patřil z hlediska objemů realizovaných přeprav tradičně mezi slabší měsíce. Firma se systematicky zaměřuje na akvizice i na péči o stávající zákazníky, k čemuž přispívá i otevírání nových poboček. Poslední týdny už vykazují růst objemů přeprav. Cestou k úspěchu v oblasti spedice je nenabízet zákazníkům jen přepravy, ale komplexnost služeb s cílem snížit náklady na dopravní logistiku a skladování.
1.3. – Nejvyšší správní soud (NSS) definitivně potvrdil pokutu 274 milionů korun, kterou v roce 2019 potrestal antimonopolní úřad České dráhy (ČD) za zneužití dominantního postavení. Vyplývá to z rozhodnutí zveřejněného na elektronické úřední desce soudu. Dráhy podle mluvčího Filipa Medelského rozhodnutí soudu respektují. Až se plně seznámí s rozhodnutím, zváží další postup, řekl mluvčí.
29.2. – Od pátku 1. března 2024 začíná platit dlouhodobý výlukový jízdní řád na trati 250 Praha – Havlíčkův Brod – Brno. Až do 30. září 2024 nahradí České dráhy všechny vlaky v úseku mezi Křižanovem a Vlkovem u Tišnova náhradními autobusy. Uvedl to Petr Pošta z tiskového oddělení ČD.
29.2. – Americký Federální úřad pro letectví (FAA) nařídil výrobci letecké techniky Boeing, aby do 90 dnů představil plán na odstranění problémů s kvalitou. Firma se snaží posílit bezpečnost poté, co při letu 5. ledna novému letadlu 737 MAX 9 společnosti Alaska Airlines ve velké výšce odpadly dveře a piloti museli nouzově přistát. Informovala o tom agentura Reuters.
29.2. – Společnost STILL ČR se brzy vydá na svou oranžovou roadshow. Zájemce o manipulační techniku v Českých Budějovicích, Plzni a Olomouci seznámí se svými elektrickými ručně vedenými vozíky, ale také s čelními vozíky RCE, které jsou novým přírůstkem do rodiny STILL. „První zastávka oranžové roadshow STILL ČR proběhne 11. dubna v Českých Budějovicích, 18. dubna se přesuneme do Plzně a jízdu zakončíme 16. května v Olomouci. Návštěvníci se mají na co těšit. Přivezeme jim ukázat zástupce naší flotily vozíků, které rozhodně stojí za vidění a vyzkoušení,“ zve na akci manažerka marketingu STILL ČR Petra Ždánská.
29.2. – Ve vlacích Českých drah se cestující mohou setkat s novými prodejními terminály. Prvním krajem, kde byla nová generace zařízení MOPAJ (MObilní Prodejní Automat Jízdenek) instalována, je Zlínský kraj. Postupně budou následovat další regiony. Kromě zakoupení jízdenky terminál nabízí i další funkce, jako např. možnost nabít si elektronickou peněženku na In Kartě nebo kartě IDS.
29.2. – Námořní přepravy mezi Asií a Evropou jsou stále ovlivněny tím, že mnozí rejdaři kvůli útokům na lodě zastavili využívání Suezského průplavu. Lodě tak dočasně obeplouvají Afriku, což má za následek delší přepravní časy a zdražení přeprav. Proto se očekává růst zájmu o železniční spojení se sběrnými kontejnery, které společnost PST CLC Mitsui-Soko zajišťuje s pravidelnými odjezdy a servis je schopna okamžitě zajistit i pro celé kontejnery jak z, tak do Číny.