​Železniční odvětví vyzývá k ustavení nástupce Společného podniku pro evropské železnice

​Železniční odvětví vyzývá k ustavení nástupce Společného podniku pro evropské železnice

5.5. - Železniční doprava je nejekologičtějším druhem dopravy a má zásadní význam pro evropské hospodářství, bezpečnost a udržitelnost. Strategie Evropské komise pro udržitelnou a inteligentní mobilitu stanoví konkrétní cíle a milníky směřující k digitalizaci a ekologizaci odvětví dopravy a železnice. Dosažení evropských cílů klimatické neutrality do roku 2050, včetně cílového snížení emisí skleníkových plynů v evropské dopravě o 90 %, je možné pouze přilákáním většího počtu cestujících a nákladu do železničního systému (dálková, regionální, příměstská a městská železnice). Železnice proto musí zvýšit svou efektivitu, atraktivitu, dostupnost a konkurenceschopnost. Ve společném prohlášení to uvedlo devět železničních asociací.

Signatáři výzvy jsou CER - Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností, EAL - Akreditované laboratoře ERTMS, EIM – Sdružení evropských provozovatelů železniční infrastruktury, FEDECRAIL - Evropská federace muzejních a turistických železnic, UIP - Mezinárodní unie vlastníků železničních vozů, UIRR - Mezinárodní unie společností kombinované dopravy silnice/železnice, UITP - Mezinárodní asociace veřejné dopravy, UNIFE - Evropská asociace železničního dodavatelského průmyslu a UIC - Mezinárodní unie železnic.

Koordinovaný evropský přístup k výzkumu a inovacím je nezbytný k urychlenému překonání historické a překážející roztříštěnosti železničního systému a k zajištění harmonizovaných celoevropských řešení, díky nimž bude evropský železniční systém agilnější, inovativnější, odolnější, kapacitně výkonnější, dosáhne cílů jednotného evropského železničního prostoru (SERA) a transevropské dopravní sítě (TEN-T, včetně globální sítě) a zvýší konkurenceschopnost Evropy.

S ročním růstem globálního trhu o 3 % (očekávaná hodnota 240 miliard EUR do roku 2029) a investicemi ve výši 3,6 % ročních příjmů do činností v oblasti výzkumu a inovací je evropský železniční dodavatelský průmysl světovým lídrem v oblasti navrhování, výroby a údržby železničních systémů a výrobků, což odpovídá více než 650 000 pracovních míst v Evropě. V roce 2023 dosáhne osobní železniční doprava v EU nejvyšší úrovně za poslední roky, a to 429 miliard osobokilometrů. Železnice se podílí 1,8 % na celkové spotřebě energie v dopravě v EU, přičemž přepravuje 17 % nákladu a přibližně 8 % cestujících ve vnitrozemské dopravě EU27. Na úrovni městských uzlů a v blízkosti každodenních potřeb občanů mají lehká železnice, metro a regionální/příměstská železnice v Evropě dohromady více než 30 miliard cestujících ročně, kteří jsou mezi ně rovnoměrně rozděleni, což znamená, že každý druh místní železniční dopravy přepraví 10krát více cestujících než letecká doprava.

CER, EAL, EIM, FEDECRAIL, UIC, UIP, UIRR, UITP a UNIFE vyzývají evropské instituce, aby zajistily nástupce společného podniku Europe´s Rail v příštím evropském rámcovém programu pro výzkum (10. rámcový program nebo jeho ekvivalent). Železniční výzkum a inovace jsou klíčovým faktorem úspěchu při posilování jednotného trhu, vytváření harmonizovaného jednotného evropského železničního prostoru (SERA) a rozšiřování konkurenceschopnosti a vedoucího postavení evropského železničního dodavatelského průmyslu i evropské ekonomiky jako celku na světovém trhu. Nástupce evropské železnice musí mít dostatečný rozpočet na výzkum a inovace, minimálně 3 miliardy EUR, z nichž polovina bude pocházet z finančních prostředků EU a polovina z příspěvků odvětví, a 15 miliard EUR na předběžné zavedení, aby se podpořila potřebná úroveň technologické vyspělosti a urychlilo zavádění na trhu. To umožní dlouhodobé využití soukromých investic, zvýší konkurenceschopnost evropského železničního dodavatelského průmyslu a přispěje k dosažení cílů jednotného evropského železničního prostoru zvýšením podílu železnice na trhu. To rovněž usnadní každodenní mobilitu občanů EU, čímž se posílí a rozvine náš evropský průmysl a dosáhne se cílů Zelené dohody EU.

Zúčastněné strany z evropského odvětví železničních dodávek i z komunity provozovatelů železnic společně spolupracovaly a využily první dva evropské společné podniky v oblasti železnic, a to Shift2Rail (2014-2021; financování ve výši 450 milionů EUR prostřednictvím programu Horizon 2020) a jeho nástupce, společný podnik Europe's Rail (EU-RAIL, spuštěný v roce 2021; financování ve výši 600 milionů EUR prostřednictvím programu Horizon Evrope). Úspěch projektu Shift2Rail a nyní i projektu EU-Rail, který přispěl k dosažení politiky EU tím, že se zaměřil na její společné cíle, potvrzuje význam takovéto spolupráce veřejného a soukromého sektoru pro budoucí železniční systém, píše se v prohlášení.

Pokračování této práce má podle signatářů výzvy zásadní význam pro zvýšení úrovně technologické připravenosti (TRL) a vyspělosti evropských inovativních řešení iniciovaných a vyvinutých v rámci těchto programů a pro zajištění dalších kroků při rychlejším uvádění inovací a jejich přínosů na trh prostřednictvím cíleného předběžného zavádění a implementace v železniční síti EU.

Celé znění výzvy je zde.

(lan)

Ilustrační foto: Pixabay

spinner