​CER vyzývá k odvážným krokům EU v novém plánu pro vysokorychlostní železnice

​CER vyzývá k odvážným krokům EU v novém plánu pro vysokorychlostní železnice

12.5. - Společenství evropských železničních a infrastrukturních společností (CER) zveřejnilo svůj komplexní příspěvek k připravovanému akčnímu plánu Evropské komise pro vysokorychlostní železnice (VRT) v Evropě. Poziční dokument představuje jasnou vizi a realizovatelný plán pro vybudování sítě vysokorychlostních železnic na celém kontinentu, která spojí všechna hlavní města a velká města EU.

Vysokorychlostní železnice podle CER šetří čas, je šetrná ke klimatu a pohodlná, je stále žádanější pro cestování na dlouhé vzdálenosti a má potenciál změnit evropskou mobilitu. Při integraci s regionálními a místními sítěmi se VRT stane páteří plynulého, moderního a inkluzivního dopravního systému, uvádí se v prohlášení CER.

Vzhledem k tomu, že Evropa čelí dvojí výzvě, a to snižování emisí a zvyšování odolnosti, VRT nabízí strategické řešení. Rychlá, pohodlná a ke klimatu šetrná rychlodrážní doprava je již nyní preferovanou volbou pro mnoho cestujících na dlouhé vzdálenosti. „Podle nejnovějších studií by se správnými investicemi a politickým závazkem mohla do roku 2070 přepravit více než polovinu (54 %) evropských cestujících na dlouhé vzdálenosti. Přínosy rychlodrážní dopravy zdaleka přesahují mobilitu cestujících: uvolňuje kapacitu konvenční železnice pro nákladní dopravu a regionální služby, propojuje lidi a regiony a podporuje cíle evropské ekologické dohody,“ uvádí CER.

V dokumentu CER jsou nastíněna klíčová opatření k uvolnění tohoto potenciálu, počínaje vyčleněním finančních prostředků EU pro vysokorychlostní železnice v příštím víceletém finančním rámci. CER vyzývá k posílení role veřejných investic, které by byly případně doplněny soukromým kapitálem prostřednictvím inovativních mechanismů, jako jsou partnerství veřejného a soukromého sektoru (PPP), modely regulační základny aktiv (RAB) a křížové financování.

Jednou z největších překážek pro mezinárodní vysokorychlostní železniční dopravu je přeshraniční kompatibilita. Pro zajištění bezproblémové přeshraniční dopravy dokument vyzývá ke klíčovým opatřením, která zajistí interoperabilitu nových tratí vysokorychlostních železnic:

- k urychlenému zavedení evropského systému řízení železničního provozu (ERTMS);

- k harmonizaci vnitrostátních předpisů;

- k bezproblémovému mezinárodnímu prodeji jízdenek. Členové CER již v této oblasti zaujímají vedoucí postavení prostřednictvím plánu CER pro prodej jízdenek a nástrojů, jako je otevřený model prodeje a distribuce (OSDM).

Dokument dále zdůrazňuje potřebu vyrovnat podmínky mezi jednotlivými druhy dopravy a poukazuje na přetrvávající nerovnováhu v oblasti zdanění a nákladů na infrastrukturu mezi železniční, leteckou a silniční dopravou.

Výkonný ředitel CER Alberto Mazzola řekl: „Se správným regulačním a finančním rámcem může být vysokorychlostní železnice nejen komerčně životaschopná, ale také základním kamenem konkurenceschopné, silnější, ekologičtější a propojenější Evropy, jak bylo zdůrazněno v nedávné Lettově zprávě. Odvětví železnic podporuje ambici EU ztrojnásobit do roku 2050 provoz vysokorychlostních železnic a bude i nadále pomáhat utvářet soudržný a dosažitelný hlavní plán evropských vysokorychlostních železnic.“

Úplné znění pozičního dokumentu je ZDE.

(red)

Ilustrační foto: SNCF

spinner