Námořní doprava nyní prochází velmi turbulentním obdobím a s tím jsou spojena značná rizika. Svůj pohled na aktuální dění na moři nám poskytl Ing. Petr Rožek, Ph.D., výkonný ředitel Svazu spedice a logistiky ČR (SSL).
Vydání 13/2020
Ministerstvo dopravy by mělo podle sněmovního hospodářského výboru připravit podporu společností podnikajících v hromadné dopravě. Členové výboru se na tom usnesli minulý týden po debatě o případné státní pomoci letecké společnosti Smartwings. K takovému postupu se přiklání ministr dopravy a průmyslu a obchodu Karel Havlíček. Výbor si od něho vyžádal také rozbor situace v letecké dopravě v souvislosti s epidemií nového koronaviru.
Připomeňme, že pandemie se rovněž zapříčinila o odklad řady významných mezinárodních akcí prvního pololetí. Tak například evropská logistická asociace ELA přeložila svůj každoroční jarní logistický kongres EUROLOG 2020 plánovaný do Portorože v Chorvatsku nově na přelom září a října – konkrétně od 30. září do 2. října 2020. EUROLOG bude již tradičně spojen s Výzkumnou konferencí ELA – označovanou za neutrální platformu multilaterální výměny ideji mezi evropskými experty. Na přelom listopadu a prosince se překládá také významná mezinárodní drážní akce plánovaná pro Prahu. Jde o 7. Mezinárodní drážní fórum a konferenci (IRFC), jež je jednou z předních událostí v mezinárodním drážním kalendáři. Namísto od 1. až 3. dubna se bude konat od 30. listopadu do 2. prosince 2020. Její motto zní: „Budujme společně novou generaci železnic“.
Globální obchod čelí nové krizi právě v době, kdy se ekonomiky po vyvrcholení pandemie koronaviru začínají znovu otevírat – na 200 000 námořníků zůstalo na mořích o několik měsíců déle než měli, hlavně kvůli uzavření přístavů a kolapsu letecké dopravy.
Studie AP Moller – Maersk a Lloyds Register potvrdila, že největší šance pro dekarbonizaci lodní dopravy spočívají v hledání nových udržitelných zdrojů energie. Na základě tržních prognóz jsou nejnadějnějšími palivy.
Námořníci čelí přetrvávajícím hrozbám ze strany pirátů a ozbrojených lupičů na světových mořích, uvedl ve své poslední zprávě Mezinárodní námořní úřad (IMB) s tím, že nebezpečí v poslední době vzrostlo.
Evropská organizace pro spedici a logistiku (CLECAT) a Federace soukromých evropských přístavních společností a terminálů (FEPORT) vyzvaly Evropskou komisi, aby se vyhnula narušování trhu v EU a aby oddělila činnosti způsobilé pro zvýhodněné daňové zacházení v rámci režimů daně z tonáže.
Evropská komise navrhla nařízení, které členským státům EU umožní vzdát se nebo snížit poplatky za přístup na trať a poplatky za rezervace. Jde o podporu železničních podniků, které čelí náročným časům kvůli klesajícím objemům.
Jednatel společnosti SPOLGAS Igor Brik převzal v Iveco Truck Centru v Loděnici první tahač nové generace poháněný zkapalněným zemním plynem IVECO S‑WAY NP v České republice.