​Via Salis slaví první rok provozu po otevření dálnice D4

​Via Salis slaví první rok provozu po otevření dálnice D4

20.12. - Dálnice D4 Via Salis, první PPP projekt v České republice, má za sebou jeden rok fungování, během něhož ji využilo více než pět milionů řidičů. Projekt přinesl plynulejší dopravu mezi středními a jižními Čechami, zkrátil cestovní dobu mezi Prahou a Pískem zhruba o 20 minut, zvýšil komfort jízdy a zároveň odlehčil zatíženým silnicím vedoucím přes centra obcí. Ty tak profitují z menší dopravní zátěže a zlepšení kvality dopravy. Společnost Via Salis to uvedla v tiskové zprávě.

Silný provozní výkon a vysoká úroveň služeb

Provozní tým Via Salis Operations z dispečinku v Letech nepřetržitě monitoruje od ledna 2025 dálnici D4 mezi Příbramí a Pískem a koordinuje zásahy – od asistence řidičům přes řešení incidentů až po opravy a zimní údržbu. Cílem je udržet dálnici otevřenou a bezpečnou za všech okolností. Za první rok provozu dosáhla D4 více než 99% dostupnosti bez neplánovaného uzavření. Pozitivní výsledky potvrzuje také zpětná vazba řidičů na kvalitu poskytovaných služeb.

Obcím na trase se ulevilo

Nová D4 zrychlila cestu z Prahy do Písku nejméně o 20 minut. Zároveň ale odvedla provoz z obcí, které dříve zatěžovala intenzivní doprava na silnici I/4. Starosta Milína Vladimír Vojáček k tomu poznamenal: „Díky dostavbě D4 se v uplynulém roce ustálil dopravní provoz v obci. Obcí neprojíždí tisíce aut denně jako v období výstavby, ale zároveň není odříznuto spojení s okolními obcemi. Je tedy zachována dostatečná kupní síla pro místní živnostníky a tím i zachování obchodů a služeb pro místní obyvatele. V souvislosti se stavbou došlo také k rekonstrukci nejdůležitější komunikace na průtahu obcí a obec tak může přistoupit k rekonstrukci navazujících prostranství. Oceňuji také fakt, že jsme ve spolupráci se stavebníky zvládli bez větších nehod složité období, kdy byla doprava kvůli výstavbě několik měsíců vedena přímo přes Milín.“

K tomu dodala hejtmanka Středočeského kraje Petra Pecková: „Všechny dopravní stavby, a dálnice D4 nebyla výjimkou, v průběhu svého vzniku výrazně zasahují do života obcí, kterými procházejí. Když jsem ale mluvila se starosty i s občany, pochvalovali si, jakým způsobem se s nimi komunikovalo, jak se řešily problémy v průběhu výstavby a jak vše profesionálně šlapalo. Dálnice D4 je jedna z nejdůležitějších tepen protínajících Středočeský kraj a myslím, že se vážně povedla. Právem získala titul Stavba roku Středočeského kraje 2025 a já ho moc ráda předala. Kéž by bylo více PPP projektů.”

PPP model, který obstojí i v dlouhodobém horizontu

Dálnice, dokončená společností VINCI Construction CZ o měsíc dříve, než stanovoval kontrakt, potvrzuje po prvním roce provozu přínosy modelu PPP nejen při samotné výstavbě, ale i při dlouhodobém zajištění služby. O kvalitě svědčí i fakt, že první PPP projekt v České republice byl oceněn cenou Stavba roku 2025 a cenu Čerpací stanice roku získaly také odpočívky Shell, které jsou nedílnou součástí tohoto projektu. Jde o velmi moderní stanice, které byly navrženy s důrazem na ekologičnost provozu zajištění veškerých potřeb dnešních i budoucích motoristů. Odpočívky poskytují širokou škálu služeb, včetně pestré nabídky stravování, různých typů paliv či dětského hřiště.

Generální ředitelka Via Salis Senka Jelenković k tomu uvedla: „Pozitivní první rok ukazuje sílu modelu PPP nejen při realizaci velkých infrastrukturních projektů, ale také při jejich efektivním dlouhodobém provozu ve prospěch řidičů a místních komunit.“

(red)

Foto: Via Salis

spinner