​IRU vítá pokrok při revizi směrnice o hmotnostech a rozměrech

​IRU vítá pokrok při revizi směrnice o hmotnostech a rozměrech

8.12. – Mezinárodní unie silniční dopravy IRU vítá vyvážený obecný přístup Rady ke směrnici o hmotnostech a rozměrech a vyzývá ke konečným zlepšením v parlamentu. Český člen IRU, Sdružení ČESMAD Bohemia, se stanoviskem IRU obecně souhlasí, ale konstatuje, že čeští dopravci doufali ve větší změny, které by odrážely jednak vývoj v technologiích vozidel, jednak i rozvoj infrastruktury, a spojovaly by i požadavky unijního trhu a hospodářství na přepravu zboží. Zástupci železničního odvětví mají naopak k vývoji výhrady (viz prohlášení).

Ministři dopravy EU přijali obecný přístup k revizi směrnice o hmotnostech a rozměrech, podle IRU představuje významný krok k dalšímu umožnění efektivnější, udržitelnější a bezemisní silniční dopravy. Dohoda odráží trvalé vedení dánského předsednictví a konstruktivní zapojení všech členských států, které úspěšně ukončily roky složitých jednání.

Obecný přístup předkládá vyvážený balíček opatření: umožnění zavádění vozidel s nulovými emisemi, zlepšení provozní efektivity, posílení pobídek pro intermodální dopravu a podporu harmonizace a zjednodušení v rámci EU.

Ředitelka pro obhajobu IRU při EU Raluca Marian uvedla: "Silniční doprava dlouho čeká na vyjednávací stanovisko rady. Konečně můžeme přejít k jednáním o trialogu. Doufáme, že vyjednavači z Evropského parlamentu, Rady a Komise dosáhnou silné dohody, která nejen podpoří používání vozidel s nulovými emisemi, ale také umožní používat vozidea s vyšší kapacitou ve větším měřítku než dnes."

Kromě nulových emisních faktorů a opatření efektivity obecný přístup také jasněji signalizuje harmonizaci pravidel pro logistiku vozidel a pro nedělitelné či výjimečné přepravy nákladů, spolu se snahou o zjednodušení a digitalizaci postupů.

Zajištění zachování a dalšího posílení těchto prvků během trialogu bude podle IRU zásadní, stejně jako udržení silných pobídek pro provozovatele aktivní v intermodální dopravě.

Nadcházející jednání s Evropským parlamentem a Komisí budou rozhodující pro vytvoření rámce, který bude dlouhodobě odolný, podporující klimatické cíle EU a zároveň zajistí efektivní, konkurenceschopné a odolné silniční dopravní provozy.

ČESMAD Bohemia: Čekali jsme větší dopad, ne pouze podporu bezemisních vozidel

„S vyjádřením IRU pochopitelně obecně souhlasíme, ale za nás musím konstatovat, že jsme doufali ve větší změny, které by odrážely jednak vývoj v technologiích vozidel, jednak i rozvoj infrastruktury, a spojovaly by i požadavky unijního trhu a hospodářství na přepravu zboží. Úpravy se evidentně zaměřily jen na jediný cíl, kterým je prosazení bezemisních vozidel. Proto nás mrzí, že Rada nevyužila příležitosti, nebyla odvážnější a nenavrhla využití i dalších možností, které by zvýšily efektivitu silniční dopravy a snížily její ekologické dopady,“ řekl Jan Medveď, zástupce generálního tajemníka a vedoucí odboru legislativy a mezinárodních vztahů ČESMAD Bohemia.

„Jsme rádi, že Rada neblokuje využívání delších eko souprav EMS, ale přivítali bychom jejich obecné povolení formou definice jako dalšího povoleného typu soupravy. Tím by se garantovala určitá jistota investice provozovatelů těchto eko souprav s tím, že nebudou závislí na opakovaném povolování jejich provozu. Asi naivně jsme nečekali tak velký odpor ke zvýšení povolené hmotnosti soupravy na 44 tun plošně, nejen pro bezemisní vozidla. Platí to i u kombinované dopravy, protože to je jedna z cest, jak udělat kombinovanou dopravu atraktivnější. A je velkou otázkou, jestli toto je ta správná cesta, jak podpořit nákup bezemisních vozidel. Je také podle nás chybou, že neprošlo prodloužení povolené délky návěsové soupravy i přesto, že v Německu, Skandinávii i dalších státech se ukazuje, že je to cesta, jak snížit počet vozidel v provozu a levně a rychle udělat dopravu ekologičtější. Za naprosto neopodstatněné považujeme obavy železničního sektoru z možného dalšího snížení poptávky po jejich službách. Kapacitnější vozidla přepravují zboží, které ve většině případů pro železnici vhodné není, ať už jsou to kusové zásilky a různé balíkové služby, nebo citlivé zboží, které se může poškodit každou manipulací. Kapacitnější vozidla také nijak nezhoršují opotřebení silnic, proto i tento argument odpůrců změn považujeme za nekorektní či účelový. Přičemž i platí, že ne každý dopravce by si dražší kapacitnější vozidlo pořídil, když pro něj nemá jisté zakázky. Uvidíme, jak budou probíhat trialogy, třeba se podaří některé dílčí racionální návrhy ještě prosadit. Určitě se o to pokusíme,“ řekl Jan Medveď.

(lan)

Ilustrační foto: LAN

spinner